Pe o piață concurențială foarte puternică, afacerile Telekom Romania Communications (fostul Romtelecom) au scăzut în ultimii trei ani cu circa 3%, pe fondul diminuării veniturilor din servicii de voce și date.
Astfel, veniturile din servicii de voce au cunoscut, în perioada 2013 – 2015, un regres de 27,3%, de la 946,5 milioane de lei la 688,1 milioane de lei, potrivit datelor companiei.
În aceeași notă negativă s-au înscris și serviciile de date, care au consemnat un declin de 20,7% în perioada analizată, de la 192,1 milioane de lei și 152,4 milioane de lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ponderea cumulată a acestor servicii în structura cifrei de afaceri a scăzut de la 43%, în 2013, la 32,6%, la finele anului trecut. Defalcat, vocea a contribuit cu 35,8% la cifra de afaceri din 2013 și a coborât la 26,7% în 2015.
În ultimii trei ani, numărul liniilor fixe ale companiei a scăzut de la 2,369 milioane la 2,091 milioane, iar cel al conexiunilor broadband, de la 1,193 milioane la 1,186 milioane, potrivit datelor Deutsche Telekom, acționarul principal indirect al operatorului român.
La finele anului trecut, cota serviciilor de date a atins 5,9%, de la 7,3% în 2013.
Cu o dinamică pozitivă, veniturile din servicii de televiziune, de interconectare și din vânzarea de echipamente nu au reușit să compenseze pierderile din voce și date și, în acest context, afacerile Telekom Romania Communications au scăzut cu 2,6%, de la 2,65 miliarde de lei la 2,58 miliarde de lei.
Serviciile de televiziune au avansat însă cu aproape 11% în ultimii trei ani, de la 362,5 milioane de lei la 401,8 milioane de lei.
Anul trecut, serviciile de interconectare au adus fostului Romtelecom venituri de 437,3 milioane de lei, de la 460 milioane de lei în 2014, dar cu 4,9% mai mult față de 2013, când acest indicator a atins 416,8 milioane de lei.
Această dinamică arată că, după reducerea tarifelor de interconectare, în aprilie 2014, care au condus la ieftinirea convorbirilor în afara rețelelor, clienții operatorilor de telefonie mobilă și fixă au apelat mai des abonații Telekom Romania Communications.
În aprilie 2014, Autoritatea de Reglementare în Comunicații (ANCOM) a anunțat noile tarife maxime pentru terminarea apelurilor în România, care au scăzut de la 0,67 eurocenți/minut la 0,14 eurocenți/minut, pentru terminarea la puncte fixe, respectiv de la 3,07 eurocenți/minut la 0,96 eurocenți/minut, pentru terminarea la puncte mobile.
CITEȘTE ȘI Poșta Română a rambursat integral un împrumut de 100 mil. lei contractat de la Eximbank România în martie 2014Fostul Romtelecom a înregistrat venituri din vânzarea de echipamente de 179,2 milioane de lei în 2015, cu 51,7% mai mult față de 2013.
De asemenea, veniturile din servicii IT&C și call-center au crescut cu 57,8% în perioada analizată, la 177,4 milioane de lei.
Sumele încasate de operator din chirii au stagnat în jurul a 33 milioane de lei, iar veniturile din colocare și servicii cu valoare adăugată s-au înscris pe un trend negativ.
Dacă în 2013 fostul Romtelecom a încasat din vânzarea de cartele telefonice 2,25 milioane de lei, anul trecut această activitatea a generat aproximativ 60.000 de lei.
După un profit net de 214,5 milioane de lei în 2013, în scădere față de anul precedent, dinamica negativă a afacerilor operatorului a fost însoțită și de intrarea pe pierdere, care a totalizat 454,2 milioane de lei în ultimii doi ani.
Rezultatul negativ a fost și consecința deprecierii investiției operatorului de telefonie fixă în Telekom Mobile Romania Communications (fostul Cosmote), al treilea jucător pe segmentul telefoniei mobile.
Acționarii Telekom Romania Communications sunt grupul elen OTE – 54,01% și Ministerul Comunicațiilor – 45,99%.
Principalul acționar al OTE este grupul Deutsche Telekom, cu o participație de 40%.
Lansat în 2014, Telekom Romania este brandul sub care acționează foștii operatori Romtelecom și Cosmote. Brandul aparține Deutsche Telekom, una dintre cele mai mari companii de telecomunicații la nivel mondial.