Veniturile consolidate ale Digi Communications NV (Olanda), compania-mamă a RCS & RDS, au depășit pragul de 1 miliard euro în 2018, potrivit rezultatelor financiare anuale preliminare neauditate, însă cheltuielile în urcare și majorarea cu aproape 65% a costurilor de finanțare au redus drastic profitul net al companiei.
Compania a înregistrat anul trecut o creștere a veniturilor cu 13,2%, în raport cu 2017, de la 916,5 milioane de euro la 1,04 miliarde de euro. EBITDA ajustată a fost de 324,6 milioane de euro, inclusiv rezultatele consolidate ale Invitel (Ungaria), în creștere cu 12,9% față de aceeași perioadă a anului 2017 (287,5 milioane EUR la 31 decembrie 2017).
În total, pe cele patru piețe unde activează, grupul înregistrează o creștere a unităților generatoare de venituri (RGU) de peste 1,7 milioane, inclusiv unitățile generatoare de venit ale Invitel (Ungaria). Astfel, în 12 luni, compania a atins pragul de 14,9 milioane RGU (decembrie 2018), față de 13 milioane RGU cât înregistra la 31 decembrie 2017.
Cheltuielile din exploatare au crescut cu 15,5%, la 925,03 milioane euro, de la 800,84 milioane euro în 2017, iar în același interval de raportare s-a înregistrat o explozie de 6,7 ori la capitolul "alte cheltuieli", la 18,92 milioane euro, de la 2,82 milioane euro. În aceste condiții, profitul din exploatare s-a diminuat cu 11,6%, la 101,97 milioane euro, de la 115,4 milioane euro.
Într-un climat de majorare a dobânzilor, costurile nete de finanțare au crescut cu 64,6%, la 59,12 milioane euro, de la 35,92 milioane euro. Compania raportează datorii nete consolidate de 906,4 milioane euro, în urcare cu 18,7% față de cele de 763,8 milioane euro din 2017. Acesta este contextul în care profitul net al Digi a coborât cu 65,5%, la 21,40 milioane euro, de la 62,03 milioane euro. Societatea are pe bilanțuri numerar și echivalente de numerar de 13,8 milioane euro, în scădere cu 14,3% față de 16,1 milioane euro în exercițiul financiar precedent.
Principalele segmente de activitate au înregistrat, la nivelul grupului, următoarele evoluții :
- serviciile de pay-tv: + 9%, de la 4,4 milioane RGU la 4,8 milioane RGU, la 31 decembrie 2018;
- serviciile de internet fix: +17,8%, de la 2,8 milioane RGU la 3,3 milioane RGU;
- serviciile de telefonie fixă: +18,8% de la 1,6 milioane RGU la 1,9 milioane RGU;
- serviciile de telefonie mobilă: +11,1% de la 4,5 milioane RGU la 5 milioane RGU.
CITEȘTE ȘI Digi 24 își închide stațiile localeÎn România, grupul a raportat creșteri pe segmentul serviciilor de cablu și internet fix, cu un progres de 5,6% al RGU aferent serviciilor de pay-tv (3,8 milioane RGU, la 31 decembrie 2018, față de 3,6 milioane RGU, la 31 decembrie 2017) și, respectiv, de 8,7% a RGU aferente serviciilor de internet fix (2,5 milioane RGU, la 31 decembrie 2018 față de 2,3 milioane RGU, pentru perioada similară a anului anterior).
“Creșterea constantă a cotei de piață pentru principalele linii de business a fost susținută de investiția constantă în dezvoltarea infrastructurii de fibră optică și de grija față de relația cu clienții”, spune compania.
În Ungaria, unitățile generatoare de venituri pentru segmentul de servicii de televiziune prin cablu ale filialei Digi (inclusiv Invitel) s-au majorat până la 0,7 milioane unități.
Pe segmentul serviciilor de internet fix, Digi înregistra 0,7 milioane RGU la 31 decembrie 2017, în timp ce pe segmentul serviciilor de telefonie fixă număra 0,7 milioane RGU.
“Și în această țară, Digi continuă procesul de extindere a rețelei sale de fibră optică. Pentru anul în curs, unul dintre proiectele importante pentru această piață o constituie lansarea cu succes a serviciilor de telefonie mobile”, se mai arată în comunicat.
Spania și Italia au înregistrat o creștere importantă, de 36%, a numărului de abonați, ajungând de la 1,1 milioane RGU, la 31 decembrie 2017, la 1,5 milioane RGU, la 31 decembrie 2018.
CITEȘTE ȘI Avertismentul după ordonanța Guvernului privind măsurile fiscale are rapid urmări: Digi majorează tarifele lunare. Noile prețuri și de când va fi aplicată scumpireaDigi Spania s-a poziționat ca lider al pieței MVNO (operator virtual de servicii de telefonie mobilă) pe parcursul anului trecut.
“Ultima lună a trimestrului III a marcat și lansarea serviciilor fixe pe piața spaniolă. Evoluția operatorului de comunicații pe piața spaniolă a fost remarcată inclusiv de presa spaniolă care urmărește, de câteva luni, progresele Digi Spania, atât la nivel de diversitate și accesibilitate a ofertelor, cât și sub raportul creșterii numărului de abonați. Pe cele două piețe europene mature, Digi Communications se adresează atât diasporei românești, cât și clienților locali”, se arată comunicat.
În ceea ce privește politica de investiții, compania a continuat să dezvolte noi proiecte și adopte tehnologii de ultimă oră, în special în domeniul infrastructurii, în România și Ungaria, alocând un CAPEX de 279,3 milioane de euro.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Compania americană HanesBrands confirmă că închide fabrica din Curtici. Producția a fost relocată la o fabrică din Vietnam și la alți producători din Asia“În același timp, compania a continuat să adopte o politică prudentă de îndatorare, cu un nivel al îndatorării raportat la EBITDA inferior celui al operatorilor de cablu din Europa. Digi Communications a afișat pe parcursul anului 2018 un multiplu de îndatorare de 2,8 ori, în timp ce competitorii europeni se situează în intervalul 3,5 – 5,5 ori. În industrie, gradul de îndatorare se calculează prin raportarea datoriilor financiare la EBITDA. Acesta este indicatorul relevant, urmărit de companiile din industrie și de finanțatori. Principiul de bază a fost tot timpul satisfacerea nevoilor de creștere accelerată a companiei, prioritizând proiectele cu cea mai mare valoare adaugată și respectând limitele de îndatorare asumate față de finanțatori”, mai arată compania.
Digi Communications este compania mamă a operatorului de comunicații electronice, RCS & RDS, unul dintre liderii pieței locale de internet, pay-tv și servicii convergente, cu operațiuni și în Ungaria, Spania și Italia. "Toate segmentele geografice au raportat o creștere a veniturilor", spunea raportarea anuală preliminară.
În România, grupul Digi este unul dintre cei mai mari angajatori din domeniul privat, cu aproximativ 13.000 de angajați (15.000 pe toate piețele unde desfășoară operațiuni).