Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor a semnat un ordin prin care dispune încetarea practicilor comerciale considerate incorecte ale unui operator de telefonie mobilă care a anunțat clienții că va crește costul abonamentelor în derulare. ANPC nu numește direct compania, însă surse din piață au declarat pentru Profit.ro că este vorba de Vodafone, care a crescut prețul abonamentului cu circa 1 euro începând cu această lună.
„Prin Ordin al Președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), s-a dispus ca, de la data de 2 mai 2019, operatorul de telefonie mobilă amendat de comisarii ANPC în urmă cu câteva zile, să înceteze practicile comerciale incorecte față de consumatori, constatate în urma controlului, realizate în scopul majorării costurilor abonamentelor”, se arată într-un comunicat de presă. Președintele instituției este Marius Pîrvu.
Măsura este una complementară sancțiunii cu amendă de 70.000 de lei, anunțată de ANPC pe 25 aprilie, și este executorie până la obținerea unei eventuale suspendări în instanță de către firma sancționată.
„Trebuie menționat că operatorul economic poate contesta măsurile luate de către ANPC în justiție dar, până la soluționarea definitivă în instanță, prevederile Ordinului sunt executorii”, precizează Autoritatea.
Suspendarea Ordinului poate fi obținută în câteva luni - spre exemplu, într-o altă speță ce viza Raiffeisen Bank, un Ordin de încetare emis în octombrie 2017 a fost suspendat de instanță în ianuarie 2018.
ANPC arată că operatorul s-a bazat pe o clauză contractuală care îi dă dreptul să majoreze costul abonamentului, în mod unilateral, oricând acesta consideră necesar, iar măsura ar încălca Legea 363/2007 privind practicile comerciale incorecte.
Vodafone a informat clienții, la începutul lunii aprilie, că urmează să scumpească abonamentele persoanelor fizice cu circa 1 euro. Clienții care nu acceptă scumpirea au dreptul de a denunța contractul, însă prin scrisoare cu confirmare de primire trimisă la sediul firmei în termen de 30 de zile, în timp ce vestea scumpirii au primit-o prin SMS.
Autoritatea susține că procedurile de închidere a abonamentului și de portare în altă rețea sunt complicate și necesită timp, lucru ce ar putea deforma comportamentul economic al consumatorilor – adică cei mai mulți ar accepta creșterea costurilor.
Peste 2,3 milioane de clienți ar fi afectați de creșterea abonamentelor, potrivit ANPC.
În acest an au mai scumpit abonamentele de telefonie și operatorii Telekom și RCS&RDS.