Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a inițiat o licitație pentru modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), cunoscut și sub denumirea de serviciul 112, contractul fiind estimat la 184,7 milioane de lei pentru doi ani.
Finanțată din fonduri europene, licitația urmărește realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență, modernizarea punctelor de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență și realizarea componentei de rezervare comunicații date WAN/MAN.
“În arhitectura actuală a sistemului, fiecare din cele 41 de centre 112 recepționează și gestionează în mod independent apelurile de urgență din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicația 112 actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare din centrele 112 având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanță cu tehnologiile hardware-software și limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situațiilor de urgență de amploare, care presupun inițierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgență. Practic, în astfel de situații, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât și dispeceratele agențiilor de urgență sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgență, din cauza numărului limitat de operatori și dispeceri existenți la nivel local. Vechimea echipamentelor hardware și a aplicațiilor ce asigură funcționarea SNUAU amplifică riscurile tehnologice de nefuncționare a sistemului informatic actual”, se arată în caietul de sarcini al licitației consultat de Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Operatorii telecom vor prioritiza traficul de voce și date pentru entitățile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate naționalăSNUAU este constituit din 41 de centre 112 (40 centre la nivel județean și un centru care deservește zona metropolitană București-Ilfov) și dispeceratele agențiilor de urgență (Ambulanță-ISU/SMURD, Poliție și Jandarmerie) de la nivel local, care la rândul lor sunt interconectate cu substațiile aferente acestora de la nivelul municipiilor și orașelor.
Din punct de vedere operațional, odată cu realizarea apelului la numărul de urgență 112, acesta este direcționat către un centru județean de preluare a apelurilor de urgență 112 în baza informațiilor de jurisdicție administrativă.
“Sistemul informatic centralizat de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență va fi constituit din 3 centre naționale (București, Brașov și Cluj), denumite în continuare centre naționale, ce vor susține infrastructura software și hardware necesară asigurării rutării, preluării, procesării și dispecerizării tuturor apelurilor de urgență la nivel național și care vor pune la dispoziția utilizatorilor acestuia atât funcțiile de bază de preluare dispecerizare apeluri de urgență cât și funcții suport necesare diverselor roluri din sistem, implicate în gestionarea și coordonarea activităților de intervenție în cazul unor situații de urgență de amploare”, se mai arată în caietul de sarcini.
Noul sistem informatic va fi compus din echipamente, funcții, servicii, module software și aplicații, în configurații redundante (geografic și on-site), care să asigure îndeplinirea cât mai eficientă, a atribuțiilor de procesare și dispecerizare a urgențelor ale centrelor 112 și dispeceratelor agențiilor de intervenție, din cadrul SNUAU.
În urma unei investiții de 40 milioane de euro, SNUAU a fost lansat la nivel național în aprilie 2005 și a avut ca furnizor principal compania suedeză Ericsson, care a livrat aplicația software și echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor și agențiile dispecer.
CITEȘTE ȘI Primăriile vor comunica oficial cu populația, firme și alte instituții prin e-mail. STS le va pregăti adrese oficiale pentru a le convinge să renunțe la yahoo, gmail, hotmailÎn iunie 2010, în calitate de unic ofertant, Teamnet International a câștigat un contract de 8,4 milioane de lei, fără TVA, pentru furnizarea către STS de infrastructură GIS (Geographic Information System) necesară asigurării interoperabilității agențiilor de urgență interconectate la SNUAU. Potrivit www.e-licitatie.ro, contractul a fost estimat la 8,405 milioane de lei, fără TVA, pentru o durată de 3 luni. Finanțarea a fost asigurată din fonduri europene.
Două luni mai târziu, Asesoft International câștigă o licitație de 8,62 milioane de lei, fără TVA, pentru furnizarea de echipamente IT, produse software și licențe de conectare aferente realizării proiectului "Dezvoltarea sistemelor informatice pe platforma SNUAU pentru agențiile de urgență la nivelul municipiilor, altele decât resedințele de județ". Contractul a fost estimat la 8,64 milioane de lei, fără TVA, pentru o perioadă de 7 luni și finanțat din fonduri europene nerambursabile.
În același an, luna octombrie, STS atribuie Asesoft International, singurul ofertant înscris la procedura de atribuire, un contract pentru furnizarea de echipamente, servicii de instalare și punere în funcțiune pentru realizarea proiectului de investiții "Interconectarea infrastructurii agențiilor de urgență instituite la nivelul municipiilor (altele decât reședințele de județ) cu infrastructura SNUAU". Cu o durată de 7 luni, contractul a fost estimat la 6,73 milioane de lei, fără TVA, și parafat pentru suma de 6,52 milioane de lei, fără TVA.
Trei ani mai târziu, în august 2013, Felix Telecom a primit prin negciere fără anunț de participare, în calitate de unic ofertant, un contract pentru furnizarea de echipamente de acces radio de banda largă în tehnologie LMDS pentru implementarea proiectului "Extinderea sistemului informatic pentru realizarea interoperabilității informationale în cadrul SNUAU între dispeceratele de urgență ale agențiilor specializate de intervenție ale poliției, ambulanței și pompierilor și stațiile de intervenție ale acestora organizate la nivelul orașelor".
Estimat la 3.679.600 lei, fără TVA, contractul a fost atribuit pentru 3.593.704,62 lei, fără TVA.
O lună mai târziu, Telekom România Communications (fost Romtelecom) a câștigat, cu unica ofertă admisă în cadrul procedurii, un contract de furnizare de echipamente IT și de comunicații pentru implementarea proiectului ”Extinderea sistemului informatic pentru realizarea interoperabilității informaționale în cadrul SNUAU între dispeceratele de urgență ale agențiilor specializate de intervenție ale poliției, ambulanței și pompierilor și stațiile de intervenție ale acestora organizate la nivelul orașelor”.
CITEȘTE ȘI Lista cu șoferii răi din România va ajunge la STSProiectul a fost estimat la 5.205.400 lei, fără TVA, și atribuit la 5.204.304 lei, fără TVA, potrivit datelor www.e-licitație.ro.
În august 2015, STS a atribuit asocierii formate din S&T România, Teamnet Solutions International și Quality Business Solutions un contract pentru furnizarea de echipamente IT&C și aplicații software destinate modernizării infrastructurii SNUAU în București și Ilfov.
Proiectul s-a derulat pe o perioadă de 5 luni și a fost finanțat de la bugetul de stat și din fonduri externe nerambursabile.
CITEȘTE ȘI Încep noile testări ale sistemului de avertizare a populației RO-ALERT, în diferite zone din CapitalăTot în 2015, STS a atribuit prin licitație consorțiul format din Teamnet Project Management Solutions, Teamnet International, Dedalus Teamnet și S&T România un contract care a urmărit cumpărarea de echipamente IT&C, inclusiv instalarea, configurarea și punerea în funcțiune a acestora, precum și dezvoltarea și instalarea de aplicații software în vederea punerii în practică a proiectului "Extinderea infrastructurii informatice a SNUAU până la nivelul resurselor mobile ale agențiilor de intervenție Ambulanță și SMURD și al Unităților de Primiri Urgențe".
Estimat la 57,6 milioane de lei, TVA inclusă, contractul a fost atribuit în a doua parte a lunii iulie 2015 pentru suma de 57 milioane de lei, cu TVA.