Compania locală Star Taxi, care operează aplicația mobilă de comandă taxi, a mers la Tribunalul București, cerând suspendarea hotărârii Consiliului General al Municipiului București (CGMB) care modifică regulile de transport public în Capitală și care, așa cum a arătat ieri Profit.ro, scoate în afara legii aplicații ca Uber, Clever Taxi, Star Taxi sau Taxify.
Star Taxi urmează să depună în instanță și o cerere de anulare a acestui act.
Compania invocă nerespectarea legislației europene (Directiva TRIS privind prevenția apariției unor bariere în calea pieței interne, Directiva societății informaționale, actele de transpunere precum și mai multe comunicări și recomandări europene), precum și încălcarea valorilor constituționale privind libertatea economică, a Tratatului de Funcționare a UE precum și a mai multor legi naționale, printre care Legea administrației publice locale și Legea taximetriei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Star Taxi consideră că prejudiciile create de CGMB vor fi deosebit de grave.
Compania este reprezentată de MDM Legal, echipa de avocați fiind compusă din avocatul Partener Cristian Băcanu și avocații Alexandra Gheorghiu și Larisa Vărzariu.
Profit.ro a anunțat ieri că membrii Consiliului General al Municipiului București au adoptat, la finalul anului trecut, actul care schimbă total regulile de transport public în Capitală. În pofida promisiunilor făcute de primarul Gabriela Firea, care a spus explicit că taximetriștii nu vor mai putea refuza curse și vor fi obligați să accepte plata cu cardul, hotărârea adoptată recent nu conține nicio prevedere în acest sens. Cele două prevederi sunt incluse, pe de altă parte, într-un regulament al cărui proiect se află încă în dezbatere publică.
Practic, singurele schimbări majore din hotărâre vizează în mod direct aplicațiile pe care taximetriștii le consideră concurente. Principalul articol al hotărârii luate de Consiliu scoate în afara legii aplicații ca Uber, Clever Taxi sau Taxify.
CITEȘTE ȘI Taximetriștii se revoltă împotriva UberÎntr-un proiect de regulament care se află încă în dezbatere publică există, însă, și o prevedere care face referire la o amendă maximă de 500 de lei care se va aplica șoferilor care refuză curse în București. De asemenea, la articolul 95, aliniatul 3 al proiectului de regulament supus încă amendamentelor se precizează că " se introduce obligativitatea dotării taxiurilor cu dispozitive de plată cu cardul". Acest document nu este însă final și, în plus, Primăria a arătat inițial că toate modificările vor fi incluse în Hotărâre.
“Pe teritoriul Municipiului București, serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toate taxiurile și nu se pot executa decât de dispecerii autorizați...”, arată principalul paragraf, care face referire explicită inclusiv la comenzile online. În fapt, noile prevederi interzic folosirea unor aplicații dezvoltate independent de firmele de taxi cu dispecerate, gen Clever Taxi sau Star Taxi, instalate de taximetriști arondați companiilor tradiționale de taxi, de pe care clienții pot face comenzi la mai multe firme de taxi. Vor putea funcționa, astfel, doar aplicațiile online ale companiilor autorizate de taxi, care au și dispecerat, clienții trebuind să-și instaleze, probabil, în viitor, mai mult aplicații pentru a putea avea acces la mai multe firme de taximetrie când fac comenzi.
Pe de altă parte, actul impune un set de reguli simple de conduită pentru taximetriști, fără să facă referire însă și la imposibilitatea refuzului unei curse (una dintre cele mai mari probleme ale celor care călătoresc cu taxiul) sau despre acceptarea obligatorie a plăților cu cardul.
CITEȘTE ȘI Razie a Poliției la taximetriștii din aeroporturile din RomâniaCând a anunțat că va interzice aplicațiile care concurează cu firmele de taxi, primarul Grabriela Firea a spus, explicit, și că va obliga taximetriștii să accepte plăți cu cardul, dar și că îi va amenda pe cei care refuză curse.
“Va fi interzisă refuzarea unei curse sub diferite pretexte și vor fi sancțiuni….Toți taximetriștii vor fi obligați să poată oferi posibilitatea să plătească cu cardul și toți vor trebui să aibă aplicații, pentru ca orice client să poată solicita taximetrul și online”, a spus Firea.
Contactat de Profit.ro, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, organizație reprezentantivă a transportatorilor care a militat pentru interzicerea concurenței făcute de aplicațiile online, a spus că nu știe de ce prevederile nu sunt incluse în proiectul de hotărâre, dar crede că acestea se vor afla în regulamentul care se află în dezbatere publică. Deocamdată,în respectivul proiect există prevăzută doar o amendă maximă de 500 de lei pentru cei care refuză curse în București.
Primarul general a anunțat la începutul lunii decembrie intenția de a modifica regulile de desfășurare a transportului în regim de taxi în Capitală. Gabriela Firea afirma, după o întâlnire cu reprezentanții taximetriștilor, că vor fi interzise toate formele de practicare a taximetriei care nu se încadrează in prevederile legale, aceștia reclamând, printre altele, "concurența neloială practicată prin sistemele de aplicații online ce oferă servicii ilegale de taximetrie".
Aceasta, în condițiile în care, în mai multe rânduri, taximetriștii din București, dar și cei din alte orașe, și-au exprimat nemulțumirea față de serviciul de transport UBER. La sfârșitul lunii noiembrie, în Capitală, zeci de taxiuri au mers în coloană prin zonele aglomerate ale orașului, în semn de protest. Uber a reacționat atunci spunând că serviciile de carsharing, de taxi și transportul în comun constituie, împreună, soluții care pot duce la reducerea aglomerației, a poluării și pot rezolva problema parcărilor din București. Uber mai spunea că dialogul este cea mai bună cale pentru a oferi bucureștenilor cele mai bune servicii de transport.