Potrivit Agerpres, numărul total al turiștilor nerezidenți cazați în structurile de cazare turistică colective, în trimestrul III 2025, a fost de 756.600, iar cheltuielile acestora s-au ridicat în total la 2,245 miliarde lei.
Dintre turiștii nerezidenți sosiți în România în perioada menționată, 41,8% au călătorit în scop profesional și de afaceri, cheltuielile acestora reprezentând 52,7% din totalul cheltuielilor, respectiv 1,183 miliarde lei.
Din totalul cheltuielilor în scop profesional și de afaceri, ponderea principală o reprezintă cheltuielile pentru cazare (50,3%), din cadrul acestui tip de cheltuieli fiind preferată în special cazarea cu mic dejun inclus (92,7% din totalul cheltuielilor pentru cazare).
Cheltuielile turiștilor nerezidenți în restaurante și baruri au fost de 17,1%, iar cele pentru cumpărături au reprezentat 12,8% din totalul cheltuielilor pentru afaceri. Din totalul cheltuielilor pentru cumpărături, 52,6% au fost destinate cumpărării alimentelor și băuturilor, iar 28,9% pentru cadouri și suveniruri.
Cheltuielile pentru închirierea de autoturisme au avut o pondere de 66,6% din totalul cheltuielilor pentru transport, iar cheltuielile pentru accesul în parcuri de distracții, târguri, cazinouri
și săli de jocuri mecanice au reprezentat 29,6% din totalul cheltuielilor pentru recreere.
Al doilea motiv al sejurului petrecut de nerezidenți în România l-a reprezentat călătoriile în scop particular (58,2% din numărul total de turiști nerezidenți), dintre acestea evidențiindu-se
călătoriile pentru vacanțe (67% din totalul călătoriilor în scop particular). Cheltuielile turiștilor nerezidenți sosiți în România în scop particular au reprezentat 47,3% din totalul de cheltuieli,
respectiv 1,061 miliarde lei.
Cea mai mare pondere în totalul cheltuielilor efectuate de turiștii nerezidenți sosiți în România în scop particular o reprezintă cea pentru cazare (43,6%), din cadrul acestui tip de cheltuieli, fiind preferată în special cazarea cu mic dejun inclus (82,7% din totalul cheltuielilor pentru cazare). Cheltuielile pentru cumpărături au fost de 18,2%, iar cele pentru restaurante și baruri au reprezentat 17,9%, din totalul cheltuielilor în scop particular. Din totalul cheltuielilor pentru cumpărături, 36,2% au fost destinate atât pentru cumpărarea alimentelor și băuturilor, cât și pentru
cumpărarea de îmbrăcăminte și încălțăminte, iar 27,6% pentru cumpărarea de cadouri și suveniruri.
Cheltuielile pentru accesul în parcuri de distracții, târguri, cazinouri și săli de jocuri mecanice au reprezentat 42,6% din totalul cheltuielilor pentru recreere, iar cheltuielile pentru închirierea de autoturisme au avut o pondere de 61,1% din totalul cheltuielilor pentru transport.
Din totalul turiștilor nerezidenți sosiți în România în trimestrul III 2025, 47,1% și-au organizat singuri sejurul, 30,9% și-au organizat sejurul printr-o agenție de turism, 13,9% au optat pentru alte modalități de organizare a călătoriei (cum ar fi cele organizate prin sindicat), în timp ce 8,1% și-au organizat călătoria atât pe cont propriu cât și printr-o agenție de turism.
Principalul mijloc de transport utilizat pentru a sosi în România a fost avionul, folosit de 76,3% din numărul total de turiști, în timp ce 16,1% au utilizat autoturisme proprii, 6,6% autocare și autobuze, 0,8% au sosit cu alte mijloace de transport (autoturisme închiriate, motociclete etc.), în timp ce 0,2% au utilizat trenul.
Numărul turiștilor nerezidenți cazați în unitățile de cazare privată (apartamente și camere de închiriat) în trimestrul III 2025 a fost de 76.000 mii, cheltuielile acestora în România fiind de 74,8 milioane lei. Din totalul cheltuielilor efectuate în România de turiștii nerezidenți cazați în unitățile de cazare privată se evidențiază: cheltuielile făcute în baruri și restaurante (30,4%), cheltuielile pentru cazare (30,1%), cheltuielile pentru transport (17,8%) și cheltuielile pentru cumpărarea de produse pentru folosință personală (13,3%).
Din totalul turiștilor nerezidenți cazați în unitățile de cazare privată (apartamente și camere de închiriat), 89,6% au avut ca scop al călătoriei pe cel particular, iar 10,4% pe cel profesional. Din călătoriile în scop particular, o pondere mai importantă au avut-o călătoriile pentru vacanțe (85,4%), iar din cele în scop profesional și de afaceri, călătoriile pentru afaceri (52,5%).
Turiștii nerezidenți cazați în unitățile de cazare privată (apartamente și camere de închiriat) și-au organizat în mare parte pe cont propriu călătoria în România (53,8% din total). Ca mijloc de transport au ales autoturismul propriu (45,4%), avionul (41,6%), autocarul sau autobuzul (11,6%) și trenul (1,4%).













