Studiu Poliție: Copiii lăsați să descopere singuri cum se utilizează internetul au fost mai des victimele agresiunilor online

Studiu Poliție: Copiii lăsați să descopere singuri cum se utilizează internetul au fost mai des victimele agresiunilor online
scris 24 feb 2018

Copiii care au fost lăsați să descopere singuri cum se utilizează internetul au fost mai des victimele agresiunilor din mediul online decât cei care au învățat cu ajutorul părinților, arată un studiu realizat de Poliția Română, la care au participat elevi din clasele II – X. 38 la sută dintre participanții la studiu au spus că jumătate dintre prietenii de pe rețelele de socializare nu le sunt cunoscuți, în timp ce, deși majoritatea sunt conștienți de pericolul dezvăluirii informațiilor personale unor necunoscuți, peste 41 la sută consideră că nu este o problemă să le spună parolele conturilor de pe internet celor mai buni prieteni.

Potrivit studiului Poliției Române, peste 40 la sută din participanți au enumerat utilizarea computerului printre principalele activități de petrecere a timpului liber, alături de ieșitul cu prietenii, urmărirea programelot TV sau practicarea unor sporturi, arată news.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Peste 78 la sută dintre elevi au răspuns că au cont pe cel puțin o rețea de socializarea.

De asemenea, aproximativ 47 la sută dintre elevi au spus că și-au ales prietenii online din rândul persoanelor pe care le cunoșteau inițial în realitate, în timp ce peste 50 la sută au acceptat să se împrietenească online cu persoane pe care nu le cunoșteau în realitate. În plus, 38 la sută dintre participanți au declarat că jumătate dintre prietenii pe care îi au în mediul online nu le sunt cunoscuți.

„Disponibilitatea de a socializa cu persoane necunoscute, la fel ca necunoașterea instrumentelor de protecție a informațiilor cu potențial de victimizare sunt factori de risc asociați de cele mai multe ori necunoașterii potențialelor riscuri existente în mediul virtual”, explică polițiștii.

Totodată, peste 10 la sută dintre elevii participanți la studiu nu știu cum să schimbe setările de siguranță ale profilului de pe rețelele de socializare, 22 la sută nu știu să compare informațiile de pe diferite site-uri pentru a se asigura de corectitudinea lor, iar alți 22 la sută nu știu cum să găsească informații despre cum pot utiliza internetul în siguranță.

Realizatorii studiului spun că tinerii tind să neglijeze sau să minimizeze consecințele legale și psihologice ale violențelor online și că, deși cei mai mulți elevi cunosc regulile elementare de accesare a internetului în siguranță, foarte mulți le neglijează.

Cei mai mulți, peste 85 la sută, sunt conștienți de pericolul dezvăluirii informațiilor personale unor necunocuți și peste jumătate sunt de acord că trebuie să citească politicile de confidențialitate și regulile de utilizare ale site-urilor.

Cu toate acestea, peste 41 la sută dintre elevi consideră că nu este nicio problemă să le spună celor mai buni prieteni parolele de la conturile de pe internet.

În ceea ce privește agresiunile din online, mulți copii nu știu cum să procedeze, spune Poliția Română, astfel că 5,9 la sută dintre respondenți nu ar spune nimănui dacă ar fi amenințați pe internet, în timp ce 10,5 la sută ar răspunde la amenințări tot cu amenințări. 49,4 la sută ar cere ajutorul unui părinte, iar 57 la sută ar salva mesajele ca dovezi în cazul în care ar fi nevoie să depună plângere penală.

Unii dintre elevii chestionați au spus că au fost victime ale agresiunilor online: au primit mesaje amenințătoare, au fost amenințați că vor fi postate fotografii cu ei, că le va fi spart contul de email sau a celui de pe o rețea de socializare sau că vor fi răspândite zvonuri neadevărate despre ei.

„Corelând victimizarea de pe internet cu indicatorii ce măsoară implicarea părinților în supravegherea activității online a propriilor copii, se conturează o relație de asociere, în sensul în care copiii care au fost în mai mare măsură îndrumați de părinți au fost și cei victimizați mai puțin”, mai spun polițiștii.

Astfel, 40 la sută dintre participanții la studiu au învățat să folosească internetul cu sprijinul părinților, în timp ce 60 la sută declară că au descoperit singuri cum se utilizează internetul. Copiii care au fost lăsați să descopere singuri cum se utilizează internetul au fost mai des victimele agresiunilor din mediul online decât ceilalți.

De asemenea, peste 18 la sută dintre elevii chestionați spun că părinții lor doar cred că știu cu ce se ocupă ei pe internet, dar în realitate nu știu chiar tot, iar alți peste 13 la sută au susținut că părinții lor nu știu ce fac copiii când sunt online.

Studiul Poliției Române a fost realizat pe un eșantion de 1.370 de elevi din clasele II-X, stratificat, probabilist, cu următoarele criterii: județ, mediul de rezidență (urban/rural) și clasa de studiu.

viewscnt
Afla mai multe despre
copii
internet