Companiile distribuitoare de carburanți au majorat considerabil prețul acestora în ultima săptămână, numai miercuri MOL crescând prețurile, atât la benzină, cât și la motorină cu 8 bani/l, conform datelor analizate de Profit.ro, în timp ce competitorii său de la OMV Petrom și Lukoil, cu 4 bani/l. Scumpirile au fost efectuate înaintea anunțului președintelui CE, Ursula von der Leyen, privind introducerea embargoului importurilor de țiței și produse petroliere din Rusia, care va pune o presiune suplimentară pe prețuri.
Cea mai importantă companie distribuitoare de combustibili, OMV Petrom, a scumpit miercuri atât benzina, cât și motorina cu 4 bani/l, aceasta fiind a patra scumpire din ultima săptămână cu aceeași sumă. Comparativ cu prețurile de miercurea trecută, carburanții s-au scumpit cu 16 bani/l atât în stațiile Petrom, cât și în cele OMV.
Dacă pe 27 aprilie, compania vindea în stațiile Petrom din capitală benzina standard cu 7,59-7,64 lei/l, iar motorina standard, cu 8,5-8,51 lei/l, miercuri, 4 mai, prețurile urcaseră la 7,75-7,8 lei/l, respectiv la 8,66-8,67 lei/l.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Deprecierea acțiunilor la companiile din zona tehnologică poate reprezenta o oportunitate pentru investitoriTot o scumpire de 4 bani/l a aplicat miercuri OMV Petrom și în stațiile OMV, unde benzina costă în prezent 7,83-7,98 lei/l, iar motorina 8,72-8,82 lei/l.
Lukoil a crescut la rândul său prețurile cu 4 bani/l, acestea ajungând la 7,7-7,75 lei/l în cazul benzinei standard și la 8,59-8,62 lei/l în cazul motorinei standard.
După scumpirea cu 8 bani/l efectuată miercuri, prețul benzinei standard în stațiile MOL din capitală a ajuns la 7,88-7,99 lei/l, iar cel al motorinei standard la 8,72-8,83 lei/l.
În cadrul unei conferințe cu analiștii, CEO-ul companiei, Christina Verchere, a declarat că, la fel precum compania mamă austriacă, nici OMV Petrom nu va mai importa țiței rusesc, însă acest lucru va conduce la o creștere a prețului de achiziție a materiei prime. Potrivit acesteia, în prezent, la Petrobrazi 70% dințițeiul prelucrat provine din producția internă, iar 30% din import.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Prețul energiei este marea problemă. Celelalte pot fi oarecum gestionabile până la un punctDe la începutul anului, petrolul Brent, de referință pe piața europeană, s-a apreciat cu aproximativ 43%, la 107 euro/baril, în timp ce prețul benzinei la pompă cu 27%, iar cel al motorinei, cu 42%.
Potrivit INS, în 2021, producția de țiței a României a fost de 3,1 milioane tone echivalent petrol (TEP), în timp ce importurile de țiței au fost de mai mult de 2 ori mai ridicate, de 6,8 milioane tep.
Doar una dintre cele 3 mari rafinării din România, Petrobrazi operată de OMV Petrom, folosește majoritar țiței autohton, celelalte două, Petrotel, deținută de Lukoil, și Petromidia, a Rompetrol, utilizând țiței rusesc, respectiv kazah, exportate prin terminalele din portul rus Novorosisk.
În plus, România a importat produse 3,9 milioane tep de produse petroliere, motorina fiind cel mai important dintre acestea.