România, țara în care 6 din 10 adulți au renunțat la studii după clasa a VIII-a

România, țara în care 6 din 10 adulți au renunțat la studii după clasa a VIII-a
scris 4 iul 2024

Iată ce spunea jurnalista de investigație Amanda Ripley în cartea „Cei mai deștepți copii din lume și modelele de învățământ care i-au format”: „Prea mult timp profesori mediocri le-au servit elevilor o hrană care nu trebuia mestecată. Dacă eșuau, consecințele erau puține. Abia mai târziu, după liceu, tinerii aveau să descopere că fuseseră înșelați. Lumea reală nu dădea întotdeauna a doua sau a treia șansă; lumea reală nu dădea credit pentru prezență.”

S-a crezut multă vreme că o tabletă va spori nivelul de cunoștințe al elevilor, dar s-a dovedit contrariul. Unele țări, precum Suedia, au introdus recent politici prin care sistemul de digitalizare este dublat în școli de metode clasice de predare. Iar oamenii de știință de la Institutul Norvegian de Știință și Tehnologie au descoperit că educația prelungește viața, pe când abandonul școlar este aproape la fel de dăunător precum consumul a cinci unități de alcool pe zi. Prin urmare, de ce nu schimbăm direcția și noi?

Urmărește-ne și pe Google News

Demografia: România versus Europa

Cu o rată a fertilității în declin în toată Europa și o tendință de creștere a speranței de viață, cel mai pesimist scenariu al Institutului Național de Statistică spune că în 2060 vor mai fi doar 12,5 milioane de români pe teritoriul țării. Cel mai optimist vorbește despre 16,3 milioane. Motivele principale pe care le invocă tinerii care nu vor să devină prea curând sau vreodată părinți sunt contextul climatic și conflictele armate. Astfel, s-a ajuns la situația în care în România sunt 123 persoane vârstnice (65 ani +) la 100 de persoane tinere. Doar 3 din 10 tineri cu vârste cuprinse între 18-24 de ani au copii, respectiv 5 din 10 în cazul celor între 25-34 de ani. Practic, azi, aproape jumătate dintre cei care ar putea avea copii aleg să nu aibă.

România, țara în care 6 din 10 adulți au renunțat la studii după clasa a VIII-a

Educația: România versus Europa

Deși oficial școala este gratuită, cele mai costisitoare aspecte în creșterea unui copil sunt: educația, hainele și încălțămintea, alimentația și activitățile extrașcolare. 28% dintre români menționează un cost lunar între 500 și 1.000 RON pentru întreținerea unui copil, 33% un cost între 1.000 și 2.000 RON, iar 36% (39% în mediul urban și 32% în mediul rural) estimează o medie lunară de peste 2.000 RON.

Însă cum arată școala în România? În ultimii ani sistemul de învățământ s-a confruntat cu scăderea numărului de elevi, diminuarea accesului la educație de calitate, rezultate slabe la testări și un nivel ridicat de abandon școlar. Rezultatele evaluării PISA au arătat că 4 din 10 copii de 15 ani nu au aptitudini de bază cu privire la citit (41,7% față de 26,2% media UE) și matematică (48,6% față de 29,5% media UE). Nici potrivit datelor Eurostat nu stăm mai bine, rata de părăsire timpurie a școlii în România (16%) fiind dublă față de media Europei (8%).

În același timp, 60% dintre școlile în care elevii români învață sunt în continuare neconforme, fără autorizație ISU sau autorizație sanitară de funcționare. În prezent, nici măcar jumătate dintre cei care încep școala nu promovează examenul de Bacalaureat. Ce așteptări să avem de la mediul rural, dacă pe plan național 3 din 10 elevi nu au luat nota 5 la Evaluarea Națională? Totuși, conștientizăm starea nației. În cel mai recent Eurobarometru, 22% dintre români spun că îmbunătățirea calității și accesului la educație ar avea cel mai puternic impact pozitiv asupra vieții lor. Șase din zece români trăiesc fără siguranța zilei de mâine, visând la un sistem de învățământ calitativ, cu profesori bine pregătiți și dotări școlare necesare. Iar dacă riscul de sărăcie sau de excluziune socială a crescut între 2020-2021 pentru toți copiii din Uniunea Europeană la 24,4%, la noi, în România, a crescut la aproape 42%.

Calitatea vieții: România versus Europa

Românii alocă cei mai puțini bani pentru educație. Doar 0,6 procente au fost cheltuite pentru educație anul trecut, în timp ce pentru țigări și alcool românii cheltuiesc de 7 ori mai mult. De departe, cea mai mare parte din bani este alocată produselor alimentare, care au o pondere de peste 34% din venit. Mulți bani, mai exact 15% din venituri, se duc și pentru utilitățile locuinței. Interesant este că ne „descurcăm” și-așa: 59% dintre români consideră că situația economică este mai degrabă bună, 20% mai degrabă proastă, 11% foarte bună și 10% foarte proastă. Conform aceluiași Eurobarometru, 10% dintre cetățenii din UE au răspuns că situația lor economică este foarte bună, 55% mai degrabă bună, 25% mai degrabă proastă și 7% foarte proastă.

România, țara în care 6 din 10 adulți au renunțat la studii după clasa a VIII-a

Munca: România versus Europa

În 2023, rata de ocupare a populației aptă de muncă din România a fost de 63%, peste jumătate lucrând în servicii, potrivit INS. Din punct de vedere al nivelului de educație, 66% dintre acestea aveau studii medii, iar 36% studii generale. Muncitorii calificați reprezentau 17,7% din totalul populației ocupate (12% în sectorul agricol, 33% în industrie și construcții, iar 55% în servicii). Rata șomajului a fost de 5,6%, însă îngrijorător este faptul că 2 din 10 tineri nu muncesc, iar 7 din 10 tineri cu locuri de muncă blue collar iau în considerare munca în străinătate. Lucrătorii manuali și sezonieri continuă să plece peste hotare, deoarece câștigurile pe care le au în agricultură sau în construcții sunt semnificativ mai mari decât cele pe care le pot obține în țară.

România, țara în care 6 din 10 adulți au renunțat la studii după clasa a VIII-a

În ceea ce privește satisfacția, 49% dintre români se declară mulțumiți de locul de muncă și remunerație, în timp ce 19% nu sunt mulțumiți, considerând că nu sunt plătiți suficient și că nivelul de stres este ridicat. Pentru 22% schimbarea locului de muncă i-ar putea scăpa de stres, iar 12% recunosc că ajung să compenseze prin consum de substanțe (tutun, alcool), iar 8% au apelat la un terapeut. Însă ce se întâmplă cu românii care încă pleacă din țară? Din rândul acestora, 85% au invocat contextul economic și faptul că își doresc salarii mai mari. Sunt motivați și de perspective mai bune în carieră, calitatea vieții, numărul și tipul joburilor scoase în piață de angajatorii străini sau de accesul la un alt mediu cultural. Iar țările către care se îndreaptă cei mai mulți sunt Germania, Marea Britanie, Spania, Italia, SUA, Franța, Olanda și Austria.

Muncitori calificați: România vs. Europa

În 2023, 75% dintre angajatorii UE nu au putut găsi lucrători cu competențe potrivite. Și nu există niciun semn că cererea de muncitori calificați va încetini în curând, dimpotrivă, estimându-se că populația de vârstă activă va scădea cu încă 35 de milioane de oameni până în 2050, conform raportului „Analiza penuriei de forță de muncă și competențe” al Business Europe, care a analizat situația din 21 de state membre UE.

Pe lângă procentul foarte mare de elevi care părăsesc școala timpuriu, pe lângă tinerii care nu merg nici la școală și nici la serviciu, România ocupă locul 2 în Europa la capitolul populație inactivă, aproximativ jumătate din această populație inactivă profesional fiind absolventă de liceu și studii profesionale. Conform Eurostat, România înregistrează cel mai mare procent de tineri între 15 și 29 de ani care nu au un loc de muncă și nici nu urmează o formă de educație (19,3%, versus media de 11.2% a UE).

Iar România rurală?

La sat, 1 din 10 copii nu urmează nicio formă de învățământ, iar 1 din 4 elevi abandonează școală. De ce? Aproape jumătate dintre părinții din mediul rural admit că nu au bani să-i trimită pe copii zilnic la școală. Iar sărăcia în care trăiesc aceste familii și lipsa de educație sistemică din mediul rural au consecințe grave. Știați că vârsta la care minorii încep să fumeze și să consume alcool este sub 14 ani? La fel de grav este faptul că 45% dintre fetele sub 15 ani și 30% dintre cele cu vârsta sub 18 ani, devenite mame în statele Uniunii Europene, provin din România rurală, iar 10% dintre nou-născuții de la noi au o mama adolescentă.

Pentru inserția tinerilor în piața muncii se pune accent pe competențe care îi fac potriviți pentru cererea existentă prin intermediul liceelor tehnice cu practică la agenți economici. Însă, lipsa accesului la educație de calitate în mediul rural are consecințe. Șapte din zece persoane cu nivel scăzut de instruire provin de la sat.

Și totuși, cum arată învățământul în mediul rural atunci când se investește în el?

Au îmbunătățirile aduse infrastructurii școlare impact și asupra performanței elevilor? Asociația BookLand, care a reușit în timp record (puțin peste 4 ani) să renoveze 80 de școli și grădinițe rurale, spune că da. Iar datele colectate susțin această afirmație. Printre indicatorii analizați în peste 50 din cele 80 de școli și grădinițe renovate de BookLand s-au numărat rata de absenteism, abandonul școlar, promovabilitatea (inclusiv la evaluări naționale), media anuală/ media la evaluările naționale. Astfel, pentru prima dată, Asociația a putut avea o imagine de ansamblu asupra performanțelor ante/post renovare.

Analizând aceste date, rezultatele post-renovare s-au îmbunătățit considerabil la nivelul ratei de absenteism și abandon școlar. Dacă în perioada ante-renovare absenteismul înregistrat în școlile și grădinițele renovate era de 10,10%, după renovare a scăzut la 7,45%. Similar, rata de abandon școlar a scăzut de la 2,81% la 1,08% post-renovare, practic înjumătățindu-se. Totodată, frecventarea orelor de curs a avut impact asupra rezultatelor obținute de elevi. Media la evaluările naționale a crescut cu 1,45 puncte (de la o medie de 4,63 ante-renovare la 6,08 post-renovare) în școlile gimnaziale modernizate și dotate de BookLand, în timp ce rata de promovabilitate a crescut de la 57,15% la 64,51%.

Investițiile în infrastructura școlară au, așadar, impact direct și măsurabil. Prin renovarea clădirilor insalubre și transformarea lor în spații sigure, adecvate studiului, putem contribui la reducerea absenteismului și abandonului școlar, îmbunătățirea rezultatelor la clasă și, chiar mai important, la schimbarea mentalității elevilor/părinților în mediul rural. Cifrele nu sunt bombastice, însă sunt conforme cu realitatea și arată o schimbare clară în bine în numai 2 ani. Este, practic, doar începutul!

Dar e suficient? Funcționează la cote maxime învățământul profesional dual în România?

NU. Pregătirea vocațională nu este corelată cu nevoile pieței, astfel că rata de angajare a celor care au absolvit o școală vocațională a fost, în 2022, de doar 57,7%, față de media UE de 79,7%. Iar îmbunătățirea ratei de angajare a acestei categorii de absolvenți se poate face prin adoptarea unei învățări bazate pe muncă, în 2022 doar 8.4% din ei beneficiind de o astfel de învățare, față de media UE de 60.1%.

Inventat de germani acum câteva sute de ani și legiferat în 1969, învățământul dual performează în anumite țări din Vestul Europei, unde se pune accent pe deprinderea de competențe teoretice, practice și sociale necesare viitorilor specialiști. „Practicanții” nu sunt văzuți ca simpli elevi, ci ca angajați cu drepturi și obligații pentru că, deși se duc și la școală, marea majoritate a timpului și-o petrec în compania care le subvenționează pregătirea sub formă de investiție.

Sistemul dual ar putea salva multe instituții de învățământ superior, oferindu-le studenților posibilitatea de a obține burse și locuri de muncă de la partenerii din mediul privat care sunt interesați să-și formeze profesioniști în universitățile din România. Înscrierile ar trebui să înceapă din iulie. Învățământul superior presupune o metodă de predare în care studenții învață simultan cunoștințe teoretice și practice, combinând instruirea tradițională în clasă cu experiența practică, urmând să ofere o mai bună pregătire pentru forța de muncă, dar și profesioniști pe care să-i preia imediat companiile interesate de această forță de muncă.

Înțelegând beneficiile acestui sistem, tot mai multe companii din România sunt interesate să investească în învățământul dual, pentru a elimina din costurile de recrutare prin formarea muncitorilor calificați și a-și asigura necesarul de forță de muncă pe termen lung. În plus, în momentul în care muncitorii formați în sistem dual sunt angajați, aceștia sunt deja familiarizați cu procedurile și cultura organizațională din cadrul companiei, încă din timpul practicii. Ceea ce înseamnă că investiția în sistemul dual îi permite angajatorului să-și crească productivitatea internă și să reducă gradul de mobilitate a resursei umane.

Pentru că și-a propus să asigure elevilor din mediul rural un pachet complet de servicii educaționale, Asociația BookLand va demara în August 2024 construcția primului său Campus Preuniversitar Profesional în sistem Dual, unde vor fi formați viitorii muncitori calificați în producție și servicii. Campusul își va deschide porțile în 2025 în județul Argeș pentru ~300 de elevi din satele aflate în proximitatea comunei Vulturești și va asigura toate ciclurile de învățământ: primar, gimnazial, liceal și postliceal (profesional), funcționând că o școală privată, dar 100% gratuită, urmând a fi dotat cu toate spațiile și facilitățile necesare: săli de clasă ʻscoase’ în natură, ateliere de lucru, laboratoare, bibliotecă, sală de spectacole, facilități sportive, amfiteatru în aer liber, spații de relaxare, mini-fermă de animale, cantină, brutărie, spălătorie, livadă, grădina de legume și solar. Liceenii vor putea face practică în întreprinderile sociale deschise în Campus, precum și în cadrul companiilor din județ care le plătesc formarea profesională, urmând că, după finalizarea studiilor și obținerea certificării, să poată accesa oportunitățile de angajare asigurate de partenerii economici. 

Cum va fi implementat învățământul dual în Campusul BookLand?

„2 în 1” – formula din sistemul dual – asigură cea mai bună pregătire teoretică și practică. Astfel, operatorii economici cu care BookLand va derula parteneriate pentru formarea activă a tinerilor vor selecta elevi propuși de asociație, cu care vor semna contracte de pregătire, se vor implica în alegerea curriculumului și tutorilor de practică din Campus. La rândul lor, elevii vor alege calificarea și operatorul economic unde vor învăța o meserie căutată și bine plătită, primind bursă profesională de stat și o bursă suplimentară, asigurată de operatorul economic.

Investiția în Campusul Preuniversitar Profesional în Sistem Dual din comuna Vulturești este estimată la peste 5 milioane EURO. Experiența dobândită în acest prim campus va sta la baza unei rețele naționale de centre educaționale profesionale similare, pe care Asociația BookLand le va construi începând cu anul 2026-2027, pentru a încuraja stabilitatea, sustenabilitatea și prosperitatea mediului rural.

Printre partenerii care susțin misiunea educațională în mediul rural a Asociației BookLand se numără: Leroy Merlin, CEC Bank, SAP România, Vopseaua Oskar, Novomatic, Somaco Grup Prefabricate, Holcim, Decathlon, Sipex, Siniat, UniCredit, Elis Pavaje, ServClass, Coca Cola HBC România, Fundația Vodafone România, _VOIS, Zentiva, Stift Lux Design, Porta Doors, Asevi, Turbomecanica, Zahăr Mărgăritar, Raveli, Asociația Bine Pentru Oameni, Titan Machinery România, Rehau, Terra Gres, European Pastry, UP România, MaxBet, Linde Gaz România, Claritech, FERRO, Verbund Wind Power, Bilka, Bramac, CON-A, Strizo, Teva, SIT, Brico Depôt, Niko Auto Com, Fereastra Suki, Madrugada Group, Mar&Pet, Echipa de Tâmplărie, Xella, Cesarom, Wienerberger, Instal Impex, Piatra Online, Ravago ROM, Caparol, ASA CONS, Indfloor Group, Savelectro, Asseco, Lazăr Logistics, Arco Media, Argenta, Pall-Ex, Polon-Alfa, Purmo Group, DXC Technology, Butan Gas, Masterplast, Hirsch Porozell, Agro Concept, Mediapost Hitmail, Bauelemente, Fuchs, Kronospan, Uniprest Instal, EuroȚigla, MaxBau, AS24, Cybernet, Rotaract Timișoara, Porsche Finance Group, NIRO Investment, Termene.ro, Bilstein, Giusto, Brădet Lactate, Agri Sol, Baupartner, Grădinariu, Voestalpine, Policolor, Travel Free România, Douglas, Romcolor, Rotta Natura, Tema Energy, Menatwork, Mindo, Kovostroj, Canon, Sherwin-Williams.

Toți cei care împărtășesc viziunea BookLand pentru șanse egale la o educație de calitate pentru elevii din mediul rural se pot alătura demersului donând 2 euro lunar printr-un SMS cu textul CONSTRUIM la 8845.

 

Despre Asociația BookLand

 

De peste 13 ani, Asociația BookLand contribuie la sublinierea importanței educației prin Întâlnirile BookLand Evolution, care le facilitează liceenilor cu rezultate excelente la învățătură dialogul cu diferite personalități, prin Taberele Coolturale BookLand, care le oferă copiilor un mix de activități educaționale și distractive în mijlocul naturii, dar mai ales prin Renovarea & Dotarea școlilor. „Împreună CONSTRUIM oameni” înseamnă azi sute de companii din mediul privat, autorități locale, profesori, părinți și elevi care, la îndemnul Asociației BookLand, și-au dat mâna pentru a contribui la renovarea și dotarea școlilor de la sat. Acest parteneriat public-privat a fost posibil datorită obiectivului comun de a reduce abandonul școlar din mediul rural, oferindu-le elevilor șansa la o educație de calitate în clădiri sigure, moderne și prietenoase care oferă o perspectivă pentru o comunitate durabilă. Rezultatul în ultimii 4 ani? 80 de școli rurale renovate & echipate, 15.000 de copii anual care vin cu drag la școală, rezultate mai bune la învățătură și premisele unei vieți împlinite. În 2025 BookLand va inaugura în Argeș primul său Campus Privat Preuniversitar Profesional în sistem Dual din mediul rural, locul în care educația se întâlnește cu dezvoltarea economică sustenabilă, asigurându-le tinerilor locuri de muncă, stabilitate și un nivel de trai mai bun. Mobilizarea reușită de Asociația BookLand a fost recunoscută printre bunele practici încurajate de Guvernul României în Raportul Național Voluntar al României, prezentat la Forumul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă (2023). 

viewscnt
Afla mai multe despre
amanda ripley
studii