Regia Autonomă de Transport București (RATB) va fi transformată în societate pe acțiuni cu denumirea Societatea de Transport București SA, potrivit unui proiect de hotărâre aprobat joi în ședința Consiliului General al Municipiului București (CGMB). Proiectul de hotărâre se referă la acordarea de mandat lui Orlando Culea, fost președinte de ședință în CGMB și consilier PSD, pentru semnarea actului constitutiv al Societății de Transport București (STB).
CGMB a decis în 22 februarie ca RATB să fie transformată în societate pe acțiuni cu denumirea Societatea de Transport București SA. Acționarii vor fi Primăria Capitalei, prin Consiliul General, și Primăria Ilfov, prin Consiliul Județean. Societatea nou-înființată va avea un capital social de peste 129 de milioane de lei, iar angajații regiei vor fi preluați și reîncadrați pe aceleași funcții, arată news.ro.
Despre reorganizarea RATB se vorbește încă din 2016, când CGMB aprobase studiul de oprtunitate în acest sens, iar municipalitatea promitea ca regia să fie transformată până la începtului anului. În aprilie 2017, viceprimarul Aurelian Bădulescu estima că Regia se va transforma în societate pe acțiuni în jurul lunii august.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Un alt proiect de hotărâre legat de RATB se referă la aprobarea regulamentului și contractului de delegare directă a gestiunii de transport public de călători către noua STB, atât în Capitală, cât și în localitățile din Ilfov. Și acest proiect a fost aprobat, iar un amendament propus de un consilier general va permite oferirea de gratuitate la transportul în comun cu noua STB pentru elevii și studenții orfani.
Conform proiectului de hotărâre, valoarea totală a contractului este de peste 2 miliarde de lei, iar valoarea medie anuală este de ăeste 1 miliard de lei, la care se adaugă TVA. Durata contractului este de maximum doi ani.
De altfel, în ședința CGMB din 23 august, a fost aprobat un proiect hotărâre care face referire la studiul de oportunitate privind delegarea urgentă către RATB a serviciului de transport public de călători în regiunea București-Ilfov. Studiul, realizat de Asociația de Dezvoltare Intercomuniară pentru Transport Public București-Ilfov (ADITPBI), care a fost înființată în iulie anul trecut, arată că până când vor fi asigurate toate condițiile necesare pentru implementarea Programului Integrat de Transport Public de Călători este necesară încheierea unui contract de delegare a serviciului de transport.
Potrivit documentului care are la bază Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), 36 de companii private asigură transportul între Capitală și localitățile din județul Ilfov, în baza licențelor eliberate inițial pentru perioada 2008-2011 și prelungite ulterior până în decembrie 2018, dar fără să fi fost încheiate contracte de servicii. Licențele menționează, însă, doar capetele de traseu, iar șoferii nu respectă un program de transport, se arată în studiu.
De asemenea, traseele nu sunt optimizate, orarul de circulație este dictat de cerere, întrucât șoferii așteaptă pasagerii să se îmbarce și să umple mașina, orele de funcționare sunt limitate, mașinile sunt mici, vechi, nu sunt întreținute, nu au aer condiționat și încălzire, iar stațiile nu există, pentru că șoferii opresc la cererea călătorilor.
CITEȘTE ȘI FOTO Solaris a primit o nouă comandă din Cluj, pentru troleibuze electrice, contract de aproape 30 milioane euro. Primele autobuze electrice, dotate cu wi-fi, au început să fie folosite în România"Serviciile se concentrează pe coridoarele majore de intrare în București, iar fiecare traseu conectează câteva localități din Ilfov, deseori doar un oraș sau o comună individuală, cu o stație la marginea Bucureștiului. Un număr semnificativ de localități nu beneficiază de transport public. În cazul localităților mai mari, deși sunt deservite de transportul public, acestea nu asigură o distribuție uniformă, fiind concentrat în lungul drumului principal care tranzitează localitatea”, scrie în studiul de oportunitate.
Delegarea serviciului se va face, astfel, către RATB (care este încă în proces de reorganizare și transformare în societate pe acțiuni) pe o perioadă de maximum doi ani, urmând ca din ianuarie 2019, ADITPBI să înceapă procedura de contractare a unui operator intern regional pe o perioadă de 10 ani. Contractul va fi încheiat prin atribuire directă.
„Contractul va acoperi serviciile actuale prestate cu autobuze, tramvaie și troleibuze pe teritoriul administrativ al Municipiul București și serviciile prestate cu autobuze pe o parte din traseele județului Ilfov, conform Programului interimar de transport public de călători (...), până la aplicarea Programului Integrat de Transport Public de Călători, ce va reprezenta obligația de serviciul public pentru operatori”, se arată în studiul de oportunitate al ADITPBI.
RATB are în total 1.147 de autobuze, din care sunt scoase zilnic pe traseu 807.
În ceea ce privește rețeaua de autobuze care circulă în județul Ilfov, la sfârșitul anului 2016, 46 de autobuze asigurau transportul pe 17 linii preorășenești pentru care s-au încheiat contracte între RATB și 12 localități (1 Decembrie, Bragadiru, Buftea, Chitila, Măgurele, Otopeni, Afumați, Domnești, Mogoșoaia, Clinceni, Popești-Leordeni, Chiajna).
Documentul stabilește că începând din ianuarie 2019, Societatea de Transport București va opera pe 51 de trasee cu autobuzul în București – Ilfov, urmând să fie luate și măsuri pentru implementarea sistemului integrat de e-ticketing și a unei oferte tarifare unitare.