Salariile unor angajați din Sănătate (registratori, infirmiere, brancardieri, îngrijitoare) și Apărare și ordine publică vor fi aduse la nivelul grilei din 2022, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pus în dezbatere publică de Ministerul Muncii.
Reprezentanții Ministerului Muncii au afirmat că, prin proiectul de ordonanță de urgență publicat pentru consultare, se aduc la grila din 2022 prevăzută în Legea 153/2017 și Anexa II (Sănătate) și Anexa VI (Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională), relatează News.ro.
Proiectul de OUG are un articol unic:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”La articolul I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1186 din 9 decembrie 2022, după alineatul (14) se introduc două noi alineate, alin. (15) și (16), cu următorul cuprins: «(15) Prin derogare de la prevederile art.12 alin.(2) din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, începând cu luna iunie 2023, salariile de bază ale personalului care ocupă funcțiile prevăzute în anexa nr.II la aceeași lege se stabilesc la nivelul salariilor de bază prevăzute de această lege pentru anul 2022. (16) Prin derogare de la prevederile art.12 alin. (2) din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, începând cu începând cu luna iunie 2023, soldele de funcție/salariile de funcție ale personalului care ocupă funcțiile prevăzute în anexa nr. VI la aceeași lege se stabilesc la nivelul soldelor de funcție/salariilor de funcție prevăzute de această lege pentru anul 2022»”.
În Nota de fundamentare se arată că, în conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare și ale actelor modificatoare acesteia, o parte din personalul medico-sanitar și auxiliar sanitar din Familia ocupațională de funcții bugetare "Sănătate și asistență socială" din Anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017, respectiv, statisticienii medicali, registratorii medicali, infirmierele, brancardierii, băieșii, nămolarii, spălătoresele, îngrijitoarele nu au atins nivelul maxim de salarizare prevăzut în grilă.
”Spre deosebire de restul personalului care este salarizat pe această anexă (medici, asistenți medicali, alt personal de specialitate cu studii superioare, etc), aceste categorii de personal sunt singurele din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 care nu au atins nivelul maxim de salarizare din grilă”, se arată în document.
De asemenea, în contextul în care ultima majorare salarială pentru personalul care ocupă funcțiile prevăzute în anexa nr. VIII ”Familia ocupațională de funcții bugetare «Administrație» a vizat un număr de aproximativ 8.000 de angajați din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, s-au creat premisele unei diferențieri salariale în raport cu restul angajaților din sistem (polițiști și militari), salarizați potrivit anexei nr. VI la Legea-cadru nr.153/2017, cu modificările și completările ulterioare și măsurilor fiscal-bugetare anuale, pentru care nivelul salariului de funcție/soldei de funcție nu a fost majorat până la concurența nivelului prevăzut de lege pentru anul 2022, care de altfel, ar rămâne singurele categorii de personal care nu ar avea salariile stabilite la nivelul respectiv.
”În acest context, absența unei măsuri financiare similare pentru personalul din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, raportat inclusiv la conduita legislativă recurentă în materia plafonării cuantumului elementelor sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar / solda lunară, este de natură a afecta exercitarea în parametri optimi a atribuțiilor instituționale, activitățile polițiștilor/militarilor fiind unele cu caracter deosebit/specific față de cele ale personalului civil. Astfel, în prezent, modalitatea de salarizare a acestor categorii de personal nu îndeplinește în totalitate rolul de recompensare, fidelizare și, totodată, de creștere a atractivității liniei de muncă care să diminueze posibilitatea migrării personalului specializat în alte domenii de activitate. Acest factor, cumulat cu un acut deficit de personal care, în prezent, nu poate fi suplinit nici prin recrutare din instituțiile de învățământ proprii (în contextul în care, astfel cum se poate observa inclusiv din surse publice, numărul candidaților este incomparabil mai mic decât cel înregistrat în anii anteriori existând posibilitatea reală ca studenții/elevii înmatriculați să nu acopere cifra de școlarizare aprobată pe anul de învățământ în curs), nici prin încadrare din sursă externă, generează o vulnerabilitate a sistemului de ordine publică, astfel încât principala sarcină instituțională legală, respectiv asigurarea unui serviciu public specializat în interesul persoanei, al comunității, precum și în sprijinul instituțiilor statului, exclusiv pe baza și în executarea legii, să nu poată fi îndeplinită la standarde de performanță reale”, mai scrie în Nota de fundamentare.