O anchetă a conducerii companiei aeriene naționale Tarom relevă că angajații acesteia obișnuiau să opereze rezervări de bilete pentru cunoscuți, pe cursele companiei, la tarife mai mici decât cele oficiale, încălcând regulamentele interne și aducând prejudicii societății. În urma descoperirii acestor practici, un angajat a trebuit să demisioneze, iar Direcția Comercială a Tarom urmează să fie reorganizată.
Conform unui document oficial prezentat acum de Profit.ro, conducerea Tarom a analizat, la finalul lunii octombrie, o serie de rezervări efectuate în cursul lunilor septembrie și octombrie de către personalul Biroului Yield Management, Serviciul Revenue Management, Direcția Comercială.
Personalul biroului respectiv trebuie să se ocupe de rentabilizarea curselor companiei, respectiv să se asigure că fiecare aeronavă are numărul maxim de pasageri asigurat, la cele mai bune tarife pentru companie, în vederea optimizării profitului.
Cu toate că în atribuțiile Biroului Yield Management nu intră realizarea de rezervări pentru clienții companiei, în urma analizării tuturor rezervărilor, conducerea Tarom a constatat că angajații Biroului efectuau rezervări în timpul programului de lucru, la solicitarea unor clienți externi. Mai mult, pentru realizarea rezervărilor, angajații modificau clasele de rezervare, oferind pasagerilor respectivi tarife inferioare față de cele disponibile la vânzare în momentele respective.
“Se observă că pentru fiecare rezervare, pentru diminuarea tarifului de vânzare, a fost deschisă o clasă de rezervări inferioară cu unul sau două nivele celei deschisă la vânzare în momentele respective. Ulterior realizării rezervării, clasa inferioară a fost închisă și s-a revenit la clasa superioară, cu tarif mai ridicat”, a fost constatarea conducerii companiei.
Până și șeful Serviciului Revenue Management, în a cărui coordonare se află Biroul Yield Management, a intervenit pentru una dintre rezervări și a prelungit perioada de valabilitate a rezervării. Practic, șeful Serviciului era la curent cu existența acestor practici printre angajați, a mai fost una dintre concluziile anchetei.
În urma confruntării angajaților, unul dintre salariații Biroului Yield Management a recunoscut că a realizat rezervările respective, la tarife inferioare celor disponibile la vânzare, ca urmare a cererilor primite din partea unor cunoscuți, încălcând astfel atribuțiile de serviciu și producând un prejudiciu companiei. Potrivit conducerii Tarom, angajatul “a înțeles gravitatea faptelor sale și a considerat oportun să își prezinte demisia”.
Conducerea companiei Tarom mai arată, în documentul citat, că în ultima perioadă a luat măsuri în vederea reorganizării Direcției Comerciale. Prima etapă a reorganizării vizează simplificarea structurii direcției și eficientizarea fluxurilor și activităților.
Tarom a raportat pentru primul semestru al anului pierderi de 28,6 milioane lei (peste 6 milioane euro), de opt ori mai mari față de nivelul prevăzut în bugetul de venituri si cheltuieli, din cauza anulării sau întârzierii unor curse, dar și pe fondul performanței slabe a conducerii executive din primele trei luni ale anului. Raportat la nouă luni, pierderile Tarom au fost diminuate la 13 milioane lei.
Deși a transportat aproape 1,9 milioane pasageri în primele nouă luni ale acestui an, în creștere cu 3,8% față de aceeași perioadă a anului trecut, când a transportat 1,8 milioane pasageri, Tarom a trecut oficial pe locul al treilea în topul companiilor aeriene care activează în România, la cinci ani după ce a pierdut poziția de lider în fața Wizz Air.