Pensiile speciale- Finanțele propun revenirea la impozit de 10% pentru ce depășește 3.000 de lei. Se renunță la impozitarea progresivă a părții necontributive

Social   
Pensiile speciale- Finanțele propun revenirea la impozit de 10% pentru ce depășește 3.000 de lei. Se renunță la impozitarea progresivă a părții necontributive

Pensiile care au componentă de venit care nu este bazată pe contributivitate vor fi impozitate cu cota unică de impozitare de 10%, aplicată doar sumelor care depășesc plafonul neimpozabil de 3.000 de lei, prevede un proiect de ordonanță de urgență pregătit de către Ministerul Finanțelor. O parte din fondurile pe care România ar trebui să le primească din PNRR, circa 660 milioane de euro, depinde de reforma pensiilor militarilor și de supraimpozitarea pensiilor magistraților, parte a reformei mai ample a sistemului de pensii.

Impozitul de 10% și plafonul de 3.000 de lei pentru venit neimpozabil reprezintă o întoarcere la situația anterioară. Proiectul Finanțelor are la bază o decizie de anul trecut a Curții Constituționale, care prevedea că supraimpozitarea componentei necontributive a pensiilor militarilor, peste un anumit plafon, este neconstituțională.

Urmărește-ne și pe Google News

De asemenea, Curtea Constituțională a României (CCR) a anunțat astăzi că a admis sesizarea Avocatului Poporului și a decis că legea de completare a Legii privind pensiile militare este neconstituțională.

DOCUMENT Salariile oferite la angajare în România. Aproape un sfert dintre români au salarii mici CITEȘTE ȘI DOCUMENT Salariile oferite la angajare în România. Aproape un sfert dintre români au salarii mici

Actuala prevedere de impozitare a venitului din pensii care nu este bazat pe contributivitate

a) pentru venitul lunar din pensii determinat ca urmare a aplicării principiului contributivității, indiferent de nivelul acestuia, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 3.000 de lei, se aplică o cotă de impunere de 10%;

b) pentru venitul lunar din pensii care are atât componentă contributivă, cât și componentă necontributivă, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 3.000 de lei, pentru partea contributivă se aplică dispozițiile lit. a), respectiv o cotă de impunere de 10%, iar pentru partea necontributivă se aplică progresiv următoarele cote de impunere:

  • 10%, pentru partea mai mică decât nivelul câștigului salarial mediu net sau egală cu acesta;
  • 15%, pentru partea cuprinsă între nivelul câștigului salarial mediu net și nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat sau egală cu acesta;
  • 20%, pentru partea ce depășește nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat;

c) pentru venitul lunar din pensii care are doar componentă necontributivă, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 3.000 de lei, se aplică progresiv următoarele cote de impunere:

  • 10%, pentru partea mai mică decât nivelul câștigului salarial mediu net sau egală cu acesta;
  • 15%, pentru partea cuprinsă între nivelul câștigului salarial mediu net și nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat sau egală cu acesta;
  • 20%, pentru partea ce depășește nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
DOCUMENT Războiul comercial SUA-Canada: Provincia Ontario a impus o suprataxă de 25% pe exporturile de energie spre Statele Unite și nu exclude oprirea lor completă CITEȘTE ȘI DOCUMENT Războiul comercial SUA-Canada: Provincia Ontario a impus o suprataxă de 25% pe exporturile de energie spre Statele Unite și nu exclude oprirea lor completă

Argumentele Finanțelor

"Se propune modificarea prevederilor Codului Fiscal referitoare la calculul impozitului pe veniturile din pensii și la termenul de plată al acestuia, în sensul punerii de acord cu Decizia nr. 724/2024 a Curții Constituționale a României. Modalitatea de stabilire a impozitului este cea anterioară modificărilor declarate neconstituționale, prin renunțarea la impozitul progresiv și reinstituirea cotei unice de impozitare de 10%, precum și prin reglementarea aceluiași plafon neimpozabil pentru toate veniturile de această natură, respectiv plafonul lunar de 3.000 lei, în acord cu argumentele reținute de Curtea Constituțională. Totodată, se menține mecanismul de calcul, reținere și plată a impozitului pe venitul din pensii de către plătitorii de venituri din pensii, precum și termenul de plată a impozitului reținut, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face plata pensiei", arată Ministerul Finanțelor.

Prin Decizia nr. 724 din decembrie 2024, Curtea Constituțională a României a constatat că dispozițiile art. 101 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt neconstituționale. În acest sens criticile aduse vizează, între altele, instituirea impozitării progresive, coroborată cu un mod de calcul al impozitului care face deosebirea între partea contributivă a pensiei și partea necontributivă.

De altfel, în comunicatul de presă al Curții Constituționale a României din data de 19 decembrie 2024, se arată că, ”în aceste condiții, rămân aplicabile dispozițiile Codului fiscal referitoare la cota de impozit de 10% aplicabilă fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil”.

Atac cibernetic la Orange România - DNSC anunță: Câte date personale ale clienților și angajaților au fost furate și ce trebuie făcut acum CITEȘTE ȘI Atac cibernetic la Orange România - DNSC anunță: Câte date personale ale clienților și angajaților au fost furate și ce trebuie făcut acum

Dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției României, iar pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.

Articolul declarat neconstituțional instituia în sarcina plătitorilor de venituri din pensii obligația privind calculul impozitului, reținerea și plata acestuia la bugetul de stat. De asemenea, reglementa aplicarea acestor prevederi în cazul drepturilor de pensie restante, a veniturilor din pensiile de urmaș, precum și în cel al veniturilor din pensii și/sau al diferențelor de venituri din pensii, sumelor reprezentând actualizarea acestora cu indicele de inflație, stabilite în baza hotărârilor judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărârilor judecătorești definitive și executorii.

viewscnt
Afla mai multe despre
pensii militari
impzoit