Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, vorbește despre atitudinea diferită pe care unii medici o au față de pacienții lor atunci când se află într-o unitate sanitară publică față de cea afișată în unitatea medicală în care bolnavul plătește serviciile medicale în mod direct, catalogând drept ”conflict de interese” faptul că un medic își investighează un pacient în spitalul public și apoi îl chemă pe acesta pentru diverse servicii medicale în zona privată.
”E o problemă la care tot ne gândim, sunt diverse dezbateri în zona publică, nu neapărat medicală, dar și în zona medicală, legat de această combinație de slujbe în sectorul privat și în sectorul public. Cred că lucrurile trebuie, nu știu dacă trebuie neapărat separate – adică să spunem ori la public, ori la privat - dar trebuie foarte clar să eliminăm conflictele de interese. Cred că aici este primul lucru. Conflictul de interese, vă dau un exemplu în care un pacient este primit în zona publică și îndrumat spre zona privată unde practică aceeași persoană, ăsta e un conflict de interese în mod evident și trebuie să găsim resurse să eliminăm acest tip de conflicte de interese fie printr-o legislație, fie prin educație, prin implicarea organizațiilor profesionale. E ușor de zis, poate că e mai greu de pus în practică. Eu totuși nu pot să cred că un om poate să fie lipsit de amabilitate atunci când lucrează în sectorul public și foarte drăguț, foarte amabil când lucrează în sectorul privat. Eu nu cred că și un medic care în sectorul public se poartă urât și își îndrumă pacientul către sectorul privat nu cred că are succes”, a declarat Alexandru Rafila la Euronews România.
Ministrul a subliniat că sunt sisteme sanitare care delimitează clar activitatea în unitățile publice de cea din spitalele private, însă a arătat că, ținând cont de nevoia de servicii medicale, în România ar fi cel mai probabil greu de luat o astfel de decizie.
”Noi trebuie să facem în așa fel încât pacienții care nu au bani, dar plătesc asigurări direct sau indirect (...) să primească servicii medicale de calitate. Ar fi o abordare demagogică să vă spun că peste tot serviciile medicale sunt identice, sau aproape identice”, a adăugat ministrul.
Rafila a spus că managerii spitalelor trebuie să ”imprime” personalului sanitar dorința de a pune pacientul în centrul actului medical, el afirmând că, în lipsa empatiei, ”se perpetuează neîncrederea” pacientului în cadrele medicale, fie că este vorba despre medici, asistenți sau infirmieri, arată News.ro.
Ministrul a ținut să sublinieze și importanța implicării autorităților locale în dezvoltarea unităților sanitare din sistemul public, el arătând că autoritățile locale au mai multe fonduri pentru investiții în spitale comparativ cu Ministerul Sănătății.