Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, recent instalat în funcție, afirmă că nu știe dacă, la finalului anului 2018, România va avea 1.000 de kilometri de autostradă, așa cum a afirmat anterior directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), precizând că, cel puțin în acest an, nu vor fi cifre spectaculoase, dar că anul viitor ar urma să apară rezultate.
”Nu știu dacă o să fie 1.000 de kilometri, dar o să fim pe acolo. Contăm pe faptul că am deblocat în iunie șantierele, luăm viteză. Nu se va observa mare lucru anul acesta, dar la anul se vor vedea rezultate. Încercăm să accelerăm peste tot, pe toate fronturile. Nu vreau să vorbesc despre câți km vom avea terminați la finele anului. Nu va fi o cifră spectaculoasă, asta vă pot spune”, a spus ministrul, aflat pe șantierul autostrăzii Sebeș-Turda.
El a precizat, citat de news.ro, a explicat că în acest an nu va fi observat un avans spectaculos al lucrărilor pe autostrăzi, argumentând că multe dintre șantiere au fost blocate, iar procesul de deblocare a fost anevoios.
”A fost greu, pentru că a trebui să deblocăm șantiere și nu este un proces simplu. Asta înseamnă avize, documentații tehnice, discuții cu constructorii și multe altele. Sunt implicate multe autorități locale și naționale. Am discutat mult cu toată lumea. Am discutat la minister, am discutat cu constructorii și discuțiile nu au fost întotdeauna foarte plăcute. Nu e nici intenția noastră să reziliem contracte pentru că am pierde timp, dar nici a constructorilor, pentru că ar pierde foarte mulți bani. Am reușit să trecem peste toate problemele discutând la obiect și acum avem și clauze care să acopere orice alte probleme ulterioare”, a mai spus ministrul Transporturilor.
CITEȘTE ȘI Guvernul înființează Compania Națională de Investiții Rutiere, care va prelua lucrările la autostrăziRomânia ar putea finaliza 260 de noi kilometri de autostradă în 2016 și 2017, pe baza stadiilor de execuție de pe diversele șantiere, astfel că rețeaua națională va ajunge la aproape 1.000 de kilometri la finalul anului viitor, conform directorului general al CNADNR, Cătălin Homor.
În prezent, România are 733 de kilometri de autostradă, însă în acest bilanț este inclus și lotul de 22 de kilometri al autostrăzii Sibiu-Orăștie, închis la zece luni după inaugurare pentru grave deficiențe.
Acest lot va fi dat în folosință în luna septembrie a acestui an, după ce lucrările de remediere vor fi finalizate, susține șeful CNADNR.
Printre cele mai importante autostrăzi care ar putea fi terminate până la sfârșitul anului viitor este Lugoj-Deva, cu o lungime de 100 de kilometri, care reprezintă bucata lipsă dintre Sibiu și Nădlac pe autostrada A1.
Lucrările au fost întârziate mai mulți ani din cauza unor dificultăți legate de obținerea avizelor de mediu pentru ecoductele destinate trecerii urșilor și pentru peșteri de lilieci.
CITEȘTE ȘI VIDEO Cristian Păun, profesor ASE, la Profit LIVE: Cu 30 miliarde euro, am avea autostrăzi superbe!În cazul Autostrăzii Sebeș-Turda (A10), care leagă autostrăzile A1 și A3, dacă nu vor exista întârzieri, ar putea fi finalizate loturile 2, 3 și 4, cu o lungime cumulată de 53 de kilometri, din totalul de 70 al autostrăzii.
În 2017 ar trebui să fie terminați și 47 de kilometri din autostrada Târgu Mureș - Câmpia Turzii, parte din Autostrada A3. Aici, termenul de execuție este de 12 luni, iar lucrările ar trebui să înceapă în septembrie.
Un alt segment cu șanse de a fi terminat în următorul an și jumătate este unul de 30 de kilometri între Suplacu de Barcău și Borș, parte din A3.
Pe acest sector, unde a lucrat firma Bechtel, lucrările sunt finalizate în proporție de peste 50%.
Tot pe autostrada Transilvania ar putea fi deschise tronsoanele Nădășelu - Mihăiești, de 16,8 km, și Gilău-Nădășelu, 8,7 km, ultimul fiind în stadiu avansat de realizare.
Pentru segmentul Nădășelu - Mihăiești, partea de proiectare va începe în acest an.
Și "ciotul" de 3 km de la intrarea în București a autostrăzii A3, de la Petricani, ar putea fi finalizat anul viitor. Finalizarea "ciotului" este doar la stadiul de obținere a avizelor necesare pentru emiterea autorizației de construire, potrivit situației prezentate sâmbătă noului ministru al Transporturilor, care a vizitat mai multe șantiere în zona Capitaleil.
Pe lângă acestea, există proiecte importante de modernizare și lărgire a drumurilor naționale, care ar putea fi finalizate în acest an sau în 2017.
Actualul proiect de lărgire a DN7 în zona care traversează Valea Oltului, are ca de termen finalizare sfârsitul lunii iulie 2016.
CITEȘTE ȘI Firmele cu mașini care au geolocalizare GPS trebuie să găsească alte variante sau să aibă acordul angajațilorMai există un proiect de lărgire pe 5 kilometri, 3 km cu o bandă și alți 2 km cu două benzi în plus. În prezent, este finalizat studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, iar CNADNR caută acum sursa de finanțare. Până la sfârșitul anului, proiectul va fi scos la licitație.
Din proiectul de lărgire la două benzi pe sens și modernizare a centurii nord a Bucureștiului, care ar putea fi finalizat la sfârșitul anului 2018 sau începutul anului 2019, vor fi terminate două tronsoane până la sfârșitul anului 2017, în zona DN2 – A2.
Alte orașe care ar trebui să aibă centurile reabilitate integral sau parțial până la finalul anului 2017 sunt Craiova (Craiova Sud), Brașov (secțiunile DN1 - DN11 și DN12), Carei, Târgu Jiu, Târgu Mureș, Suceava, Bacău, Tecuci și Mihăilești.
Drumurile naționale importante care vor fi reabilitate în următorul an și jumătate sunt DN76 (Deva-Oradea), DN67 (tronsonul Rovinari-Bumbești Jiu), DN66 (tronsonul Bumbești Jiu – Petroșani), DN56 (tronsoanele Galicea Mare-Calafat și Craiova – Galicea Mare), DN79 (Arad-Oradea) și DN73 (tronsonul Pitești – Câmpulung).