Locurile de muncă mai pot fi menținute de angajatori la "condiții deosebite" pentru încă 3 ani

Locurile de muncă mai pot fi menținute de angajatori la "condiții deosebite" pentru încă 3 ani
Profit.ro
Profit.ro
scris 30 dec 2015

Locurile de muncă pot fi menținute în categoria de "condiții deosebite" prin reînnoirea avizelor de încadrare, pentru o perioadă de maximum 3 ani, începând cu 1 ianuarie 2016, a decis Guvernul prin ordonanță de urgență.

Perioada dintre 31 decembrie 2015 și data reînnoirii avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite constituie stagiu de cotizare în condiții deosebite de muncă, pentru care angajatorii trebuie să achite, după caz, diferența dintre cota de contribuție de asigurări sociale pentru condiții deosebite muncă și cea declarată de aceștia.

Urmărește-ne și pe Google News

Caracterul de urgență al actului normativ este justificat de Guvern prin faptul că, până la termenul limită de 31 decembrie 2015, stabilit de legislația în vigoare, nu toți angajatorii care dețin avize de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite au reușit să normalizeze aceste condiții. Concret, din consultările cu partenerii sociali și din analiza solicitărilor de reînnoire a avizelor de încadrare în condiții deosebite, reiese că, în lipsa prelungirii acestui termen, ar fi afectați peste 30.000 de angajați încadrați în condiții deosebite, preponderent din sănătate și asigurări sociale, extracția cărbunelui, producția și furnizarea de energie electrică și termică.

Din lipsa fondurilor, angajatorii din aceste domenii nu au putut asigura realizarea măsurilor de prevenire și protecție, condiții în care, există posibilitatea, ca în urma controalelor, inspectorii de muncă să sisteze activitatea, cu implicații atât pe piața forței de muncă, cât și a bugetului asigurărilor de șomaj.

Executivul a aprobat și metodologia de reînnoire  a avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite valabile până la 31 decembrie 2015. Perioada de valabilitate a avizelor reînnoite nu poate depăși data de 31 decembrie 2018.

Reînnoirea avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite este validată de către Inspecția Muncii sau Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, în baza următoarelor documente: solicitarea de reînnoire a avizului de încadrare în condiții deosebite, buletinele de determinări de noxe profesionale eliberate de laboratoare abilitate sau buletinele de expertizare eliberate de către direcțiile de sănătate publică și a municipiului București, planul de prevenire și protecție revizuit corespunzător locurilor de muncă încadrate în condiții deosebite, care cuprinde măsuri și acțiuni în scopul încadrării în condiții normale, raportul medicului de medicina muncii privind starea de sănătate a lucrătorilor încadrați în condiții deosbite, dovada depunerii la casele teritoriale de pensii, până la 31 decembrie 2015, a documentului prin care s-a obținut reînnoirea avizului de încadrare și a listei categoriilor profesionale care își desfășoară activitatea în aceste locuri de muncă.

Documentele pot fi depuse la una din cele două instituții în termen de 90 de zile de la data intrării  în vigoare a ordonanței adoptate astăzi.

Angajatorii care nu îndeplinesc măsurile din planul de prevenție și protecție vor fi amendați cu 3.000 lei - 10.000 de lei, în funcție de numărul salariaților. Avizul de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite poate fi anulat de către Inspecția Muncii, la propunerea inspectoratului teritorial de muncă, dacă angajatorul nu realizează măsurile dispuse în urma controlului, în termen de 45 de zile de la constatarea contravenției.

viewscnt
Afla mai multe despre
angajatori
locuri de munca
incadrare