Cuantumul venitului minim garantat și cel al alocației pentru susținerea familiei nu vor mai fi calculate prin raportare la Indicele Sociale de Referință (ISR), potrivit unui act normativ pregătit de Guvern pe fondul inflației ridicate. Măsura preconizată de Executiv vine după ce, începând de anul acesta, ISR este majorat, în luna martie a fiecărui an, cu rata medie anuală a inflației.
De ce este important: Conform actualei legislații, pot beneficia de venit minim de incluziune familia și persoana singură lipsită de venituri sau ale cărei venituri nu acoperă nivelul de trai minimal, dacă îndeplinesc condițiile de eligibilitate prevăzute de prezenta lege și ale căror venituri nete lunare ajustate sunt de până la 600 de lei, inclusiv, respectiv 1,2 ISR (la nivelul neindexat de 500 lei).
Cum de anul acesta, după circa 14 ani la același nivel, ISR a crescut de la 500 de lei la 525,5 lei, prin majorarea cu 5,1% conform ratei inflației pe anul trecut, Guvernul a pregătit acum stabilirea venitului minim de incluziune, inclusiv alocației pentru susținerea familiei, la niveluri corespunzătoare noului ISR.
”Reglementările propuse nu au un impact bugetar suplimentar semnificativ, cu excepția propunerii referitoare la ajustarea nivelurilor maxime de venit prevăzute de lege, în prezent, prin aplicarea ratei inflației de 5,1% din anul precedent”, se arată în actul normativ pregătit.
În același timp, Guvernul a pregătit însă și eliminarea raportării la indicatorul social de referință (ISR) din calculul venitumului minim de incuziune.
Textul actual al Legii nr.196/2016 raportează nivelul de venituri și cuantumul beneficiilor atât la valoarea ISR, cât și la o valoare nominală exprimată în lei.
Astfel, pentru componenta venitului minim de incluziune reprezentată de ajutorul de incluziune, cuantumul maxim al acestuia este de 260 lei/lună, respectiv 0,520 ISR, cu excepția persoanei singure cu vârsta de cel puțin 60 de ani, în cazul căreia cuantumul maxim al ajutorului de incluziune este de 300 lei/lună, respectiv 0,600 ISR.
”Această dublă referință face dificilă interpretarea corectă a textului normativ și având în vedere că nu toate beneficiile de asistență socială acordate sunt raportate la acesta, pentru claritatea reglementării este indicat să avem un singur mod de exprimare a valorii, respectiv menținerea numai a valorilor nominale exprimate în lei”, susține acum Guvernul.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Majorarea impozitului la clădirile nerezidențiale - posibilă doar cu informarea proprietarilor privind actualizarea valorii clădirilor, la fiecare 5 aniPrin urmare, noul act normativ pregătit de Guvern prevede doar două componente ale venitului minim- ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii - care nu mai sunt raportate la ISR și sunt stabilite nominal, fără a fi menționat vreu criteriu de raportare.
Este vorba de ajutorul de incluziune, până la un venit mediu net lunar ajustat de 275 de lei inclusiv, care se ia în calcul la stabilirea veniturilor cumulate ale familiei sau până la un venit mediu net lunar ajustat de 400 de lei inclusiv, care se ia în calcul la stabilirea veniturilor persoanei singure cu vârsta de cel puţin 60 de ani. În același timp, ajutorul pentru familia cu copii va fi acordat până la un venit net lunar ajustat de 700 de lei, inclusiv.
Pentru componenta venitului minim de incluziune reprezentată de ajutorul de incluziune, cuantumul maxim al acestuia este de 275 lei/lună, cu excepţia persoanei singure cu vârsta de cel puţin 60 de ani, în cazul căreia cuantumul maxim al ajutorului de incluziune va fi de 350 lei/lună.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Deloc îmbucurător pentru viitorul ANAF și cel al contribuabililor: Rezultate slabe la concursurile de angajare la ANAF - Doar 60% din posturi scoase la concurs ocupate, peste 40% dintre candidații admiși au luat note sub 5,5 la proba scrisăComponenta venitului minim de incluziune reprezentată de ajutorul pentru familia cu copii se acordă în funcţie de nivelul venitului net lunar ajustat şi numărul de copii din familie.
Pentru familia beneficiară de ajutor de incluziune, precum şi pentru cea cu venituri nete lunare ajustate de până la 275 lei/lună, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este stabilit după cum urmează:
a) 107 lei, pentru familia cu un copil;
b) 214 lei, pentru familia cu 2 copii;
c) 321 de lei, pentru familia cu 3 copii;
d) 428 de lei pentru familia cu 4 copii sau mai mulţi.
Pentru familia monoparentală beneficiară de ajutor de incluziune, precum şi pentru cea cu venituri nete lunare ajustate de până la 275 de lei/lună, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este stabilit după cum urmează:
a) 120 de lei, pentru familia cu un copil;
b) 240 de lei, pentru familia cu 2 copii;
c) 360 de lei, pentru familia cu 3 copii;
d) 480 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulţi.
Pentru familiile care au un venit net lunar ajustat cuprins între 276 de lei/lună, şi 700 lei inclusiv, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este stabilit după cum urmează:
a) 85 de lei, pentru familia cu un copil;
b) 170 de lei, pentru familia cu 2 copii;
c) 255 de lei, pentru familia cu 3 copii;
d) 340 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulţi.
Pentru familiile monoparentale care au un venit net lunar ajustat cuprins între 276 de lei/lună şi 700 de lei inclusiv, cuantumul lunar al ajutorului pentru familia cu copii este stabilit după cum urmează:
a) 110 de lei, pentru familia cu un copil;
b) 215 de lei, pentru familia cu 2 copii;
c) 325 de lei, pentru familia cu 3 copii;
d) 430 de lei, pentru familia cu 4 copii sau mai mulţi.
CITEȘTE ȘI Câciu, despre plata asigurărilor la contracte part-time: Oamenii muncesc 8 ore, mulți dintre ei, în spatele unui contract de 2 ore. Au recunoscut și antreprenoriiEste interesant că, în aprilie, un grup de liberali a inițiat o propunere legislativă care prevede o majorare cu 100% a alocației pentru sprijnirea familiilor, pentru toate categoriile de beneficiari prevăzuți de lege, de la familiile cu un copil și până la familiile cu patru sau mai mulți copii.
De asemenea, în vederea actualizării categoriilor de beneficiari, liberalii propun și majorarea cu 100% a limitelor eligibilității beneficiarilor și a nivelului de alocație, în funcție de venitul net mediu lunar pe membru de familie, dat fiind că în ultimii 7 ani nivelul salariului minim pe economie s-a majorat în fiecare an, astfel încât numărul de beneficiari ai legii s-a redus de la un an la altul. Astfel dacă până în prezent, pentru a beneficia de alocație, venitul net mediu lunar pe membru de familie se situa la pragul minim de 0,40 ISR inclusiv, acest prag a fost propus a fi majorat la 0,80 ISR inclusiv, deci la 420,4 lei.
Acum, proiectul Guvernului prevede majorarea nivelului maxim al venitului minim de incluziune de la 260 lei/adult echivalent la 275 lei/adult echivalent în cazul componentei de ajutor de incluziune (actualul ajutor social) și de la 300 lei/adult echivalent la 400 lei/adult echivalent în cazul persoanelor vârstnice, respectiv de la 600 lei/adult echivalent la 700 lei/adult echivalent în cazul componentei de ajutor pentru familia cu copii (actuala alocație pentru susținerea familiei).
Alte modificări prevăzute de Executiv sunt completarea prevederilor legii cu alte categorii de venituri care nu se iau în calcul la stabilirea veniturilor nete ale familiei/persoanei singure, respectiv sumele acordate pentru activitatea prestatorului casnic, respectiv admiterea în program a persoanelor vârstnice fără venituri și fără susținători legali care sunt îngrijite, pe perioadă nedeterminată, în centre rezidențiale.
De asemenea, printre alte măsuri, este prevăzută prelungirea acordării cu 6 luni a venitului minim de incluziune dacă cel puțin o persoană aptă de muncă se angajează cu contract de muncă pentru o perioadă de cel puțin 24 de luni.
Potrivit datelor oficiale, în perioada 2016 - 2022, numărul beneficiarilor de venit minim garantat și de alocație pentru susținerea familiei a scăzut continuu, de la un total de 518.147 în anul 2016, la 311.330 în anul 2021.
Guvernul susține acum că noiel prevederi vor avea ca rezultat creșterea atât a numărului de beneficiari, cât și a cuantumului beneficiului per beneficiar, față de numărul de beneficiari și cuantumul sprijinului acordat în prezent pentru ajutorul social.