Aproape 70% din lifturile montate în blocuri și instituții au depășit și de aproape 3 ori maximul duratei normale de funcționare, de 12 ani, fiind fabricate în intervalul 1970-1985, și nu respectă niciuna dintre noile cerințe de securitate impuse la nivel european, dar cele din blocuri nici nu pot fi modernizate cu fonduri guvernamentale sau UE, deoarece au fost încadrate ca proprietate privată, relevă un document guvernamental.
De menționat că în București sunt numeroase blocuri construite și începând cu 1930, în care și în prezent sunt folosite lifturile originale.
La nivelul întregii țări sunt 34.734 de ascensoare care deservesc imobile rezidențiale sau instituții, al căror grad de uzură, având în vedere coeficientul foarte ridicat de utilizare, este foarte avansat, întreținerea acestora fiind dificilă atât tehnic, cât și financiar, se arată în document.
Durata normală de funcționare a ascensoarelor de persoane pentru clădiri este cuprinsă între minimum 8 ani și maximum 12 ani, în baza unei hotărâri de guvern valabile de la începutul anului 2005. Pentru ascensoarele de materiale și persoane pentru lucrări de construcții (cele folosite pe șantier), durata normală de funcționare este cuprinsă între 5-9 ani, iar pentru cele folosite la transportul de materiale și persoane pentru lucrări miniere este cuprinsă între 12-18 ani.
Din acest motiv, înlocuirea lifturilor din blocuri a fost un eveniment extrem de rar, fiind înregistrate, conform sursei citate, doar câteva zeci de astfel de cazuri la nivel național.
"Din punct de vedere legal, un deținător este obligat să efectueze reparații care presupun și modernizări, prin introducerea de componente sau variante de funcționare actualizate la cerințele din zilele noastre, numai atunci când reparatorul nu mai dispune, la înlocuire, de componente de ascensor cu aceeași tipodimensiune. Referitor la impunerea obligativității modernizării ascensoarelor, putem lua ca exemplu o situație similară în care funcționarea autoturismelor gen Dacia (tipul vechi) sau Trabant nu este condiționată de introducerea ABS-ului sau altor sisteme moderne de securitate, ci este suficientă ca acestea să corespundă cu ocazia efectuării ITP-ului (Inspecția Tehnică Periodică-n.r.)", este explicația plastică a autorităților și o mentalitate care indică faptul că nici nu există șanse ca situația să se schimbe în viitorul apropiat, dacă proiectul prezentat, vineri, de Profit.ro nu va fi aplicat.
Acest proiect, aflat în dezbaterea Parlamentului, prevede că proiectele de cumpărare și instalare de ascensoare noi, la sfârșitul duratei de viață din documentația tehnică sau la expirarea duratei normale de funcționare a ascensoarelor în uz, ar putea fi declarate eligibile pentru finanțare prin credite bancare cu garanție guvernamentală, începând cu anul viitor.