Dacia a intrat în război cu importatorii de automobile

Dacia a intrat în război cu importatorii de automobile
scris 4 feb 2017

Automobile Dacia și Renault Commercial Roumanie au anunțat ieri că se retrag din Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Dincolo de cuvintele seci din comunicatul prin care a fost transmis anunțul, la mijloc stă un conflict ce datează de câțiva ani și care acum a ieșit la suprafață. 

Motivele sunt legate în special de eliminarea taxei auto. Pentru producătorul Dacia, care comercializează produse ieftine, practic cele mai accesibile automobile noi de pe piața românească, concurența cu vehiculele second-hand importate din Germania sau de prin alte țări europene este extremă. Dilema în care se află un român - care are câteva mii de euro bune strânse pentru mașină - ce vrea să își cumpere o Dacia Logan sau să meargă în Germania pentru un Golf din 2005 a fost până acum rezolvată, de multe ori, de două elemente: taxa de înmatriculare, indiferent cum s-a numit ea, care scumpea Golful cu câteva sute de euro și Programul Rabla, care îi oferea românului șansa să-și cumpere Dacia cu o reducere serioasă.

Urmărește-ne și pe Google News

Acum, primul argument, taxa, a dispărut. Iar Dacia a așteptat ca APIA, ca organizație patronală, să facă tot ce poate pentru a găsi o soluție. APIA s-a mulțumit să spună că nu e bine. Mai mult, la ultima conferință de presă, la care Dacia nu a mai fost prezentă, reprezentanții APIA au afirmat că nu mai doresc continuarea Programului Rabla. Asta înseamnă că și cel de-al doilea argument al românului nostru dispare. Iar el se va duce în Germania, pentru mașină. De fapt, în spatele acestor declarații, care au inflamat conducerea Dacia, s-a aflat Brent Valmar, unul dintre directorii Porsche România, importatorul mărcilor grupului Volkswagen. El susține că mașinile grupului se vând și fără Rabla, ceea ce, în mare măsură, este adevărat.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Șantiere navale, producători auto, hypermarketuri, televiziuni și mari companii din energie, pe lista celor cărora le poate fi limitat consumul de curent în caz de criză CITEȘTE ȘI Șantiere navale, producători auto, hypermarketuri, televiziuni și mari companii din energie, pe lista celor cărora le poate fi limitat consumul de curent în caz de criză

Toate analizele din ultimii ani arată că Programul Rabla a deformat piața, a alterat prețurile și a creat mari probleme companiilor în vânzarea mașinilor. Practic, după ce clienții s-au obișnuit să vadă prețuri de vânzare distorsionate de Rabla, e greu să le oferi o mașină la un preț real. Orice produs nou lansat va avea probleme de poziționare din aceste motive, clienții fiind obișnuiți să primească și o mare reducere.

Pe de altă parte, și taxele de mediu au generat un comportament nefiresc al cumpărătorilor. Gradul de motorizare, extrem de scăzut, al României, nivelul puterii de cumpărare al unei categorii care nu se poate apropia nici măcar de o mașină Dacia, dificultatea de accesare a unui credit pentru achiziții auto, toate acestea pe de o parte, dar și imposibilitatea de a cumpăra o mașină accesibilă din Europa, din cauza taxei, au influențat piața de mașini noi. Motivul este simplu: dacă un potențial client nu are condiții să-și vândă mașina veche, el nu-și va mai putea cumpăra o mașină nouă.

Revenind la conflict, cele două părți se află, în acest moment, în poziții ireconciliabile. Dacia are nevoie de susținerea pieței interne și, implicit, a unui protecționism din partea statului, pentru a face față asaltului de mașini second-hand. De cealaltă parte, importatorii, în frunte cu Volkswagen, cea mai vândută marcă de import, vor o piață liberă. Dar asta după ce au beneficiat ani buni de același protecționism.

viewscnt
Afla mai multe despre
dacia
renault
apia