Firmele care vor să evite amenzile și procesele în instanță vor putea să acceseze procedurile de soluționare alternativă a litigiilor. În acest caz, companiile ar putea fi obligate să plătească expertiza produselor neconforme, arată un proiect de Hotărâre de Guvern, publicat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
ANPC a pus în dezbatere publică proiectul de HG prin care va implementa la nivelul Autorității aplicarea legii privind soluționarea alternativă a litigiilor, urmare a unei directive europene. Autoritățile române sunt obligate să creeze structuri care să administreze aceste proceduri extrajudiciare care ar putea degreva instanțele de o parte din procese și ar putea scăpa comercianții de amenzi.
La nivelul ANPC se va înființa o direcție generală, independentă de restul Autorității, care va prelua reclamațiile consumatorilor. Dacă acestea vizează funcționarea sau conformitate unor produse, direcția va putea dispune efectuarea unor teste de laborator sau a unei expertize de specialitate realizate de organisme neutre și imparțiale.
Producătorul va fi obligat să plătească testele și expertizele, dacă acestea arată că produsele sunt neconforme cu cerințele de securitate și calitate prescrise ori declarate. În caz contrar, consumatorul este cel care va plăti.
Potrivit Ordonanței 38 din 2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor, reclamanții pot alege ca deciziile luate de comisii să fie opționale sau impuse. Dacă în primul caz decizia poate fi refuzată atât de consumator, cât și de comerciant, dacă nu este pe placul celor două părți, în cel de-al doilea ea devine obligatorie și trebuie asumată dinainte de a fi emisă.
Deciziile impuse sunt executorii, dar pot fi contestate în instanță.
Clienții vor putea depune reclamațiile, alături de acte justificative, precum facturile, inclusiv online, fără să fie nevoiți să meargă la Protecția Consumatorului.
Comercianții interesați de procedurile alternative vor trebui să sesizeze ANPC începând cu ianuarie 2016.