O serie de documente, în special declarațiile pe proprie răspundere de diferite tipuri, de la cele cu privire la situația juridică sau starea unor imobile până la declarația pe proprie răspundere solicitată firmelor la înregistrarea la Registrul Comerțului, ar putea fi certificate de avocați. Totodată, solicitarea unor înscrisuri, precum cazierul judiciar sau actele de stare civilă, ar putea fi eliberate și avocatului în calitate de reprezentant al clientului, pe baza împuternicirii avocațiale.
Prevederile sunt incluse într-un proiect legislativ inițiat de senatori din mai multe partide, de profesie avocați sau juriști, și vor intra în vigoare dacă sunt adoptate de Parlament. Cum inițiaitorii sunt lideri marcanți ai partidelor pe care le reprezintă, precum Robert Cazanciuc de la PSD sau Daniel Fenechiu de la PNL, proiectul are toate șansele de a fi adoptat până la finele acestui an.
”Fiecare dintre noi, indiferent de pregătire, profesie sau statut social, am fost si suntem deseori în situația în care, în vederea exercitării unui drept sau satisfacerii unui interes legal, a trebuit/trebuie să prezentăm o declarație. O declarație pe care, de cele mai multe ori, legea o dă în competența de autentificare sau legalizare a notarilor publici sau stabilește că aceasta poate fi dată în fața unui funcționar al autorității unde este utilizată declarația. Într-un mod greu de înțeles, legiuitorul a omis din categoria profesioniștilor care pot certifica un înscris, profesioniștii avocați - categoria profesională juridică cu cea mai desfășurată rețea la nivel național si care este cea mai apropiată de drepturile și interesele cetateanului”, susțin inițiatorii.
Ei adaugă că cel mai pregnant se simte omiterea avocaților de la certificarea înscrisurilor în materia comercială, dar și în alte domenii.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Restructurarea financiară, extinsă astfel încât să acopere datorii către stat restante până la 31 iulie 2020Prin urmare, pentru a reglementa această lipsă a legii, autorii proiectului stabilesc în primul rând că: ”Declarațiile pe proprie răspundere care se anexează la cererea de îregistrare/aite cereri pot avea forma de înscris sub semnatură privată ori formă electronică și pot fi transmise la oficiul registrului comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătură electronică sau prin servicii de poștă și curier. Declarațiile pe proprie răspundere pot fi și în formă autentică, certificată de avocat sau date la oficiul registrului comerțului”.
Mai departe, proiectul stabilește că declarația privind beneficiarul real poate avea forma de înscris sub semnatură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la oficiul registrului comerțului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătură electronică sau prin servicii de poștă și curier. De asemenea, declarașia privind beneficiarul real poate fi și în formă autentică, certificată de avocat sau dată la oficiul registrului comerțului.
Inițiatorii proiectului susțin că ”reglementarea propusă este alternativă la prevederile actuale și nu exclude posibilitatea ca titularul declarațiilor să opteze a le da în fața notarului public sau funcționarului O.N.R.C., dar creează premisa ca avocatul-profesionist al dreptului specializat să poată derula integral procedura de constituire și înregistrare a unei societăți comerciale sau a unei P.F.A. dacă așa își dorește clientul său”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Parlamentul a stabilit taxarea suplimentară cu 85% a pensiilor speciale care trec de 7.000 lei după impozitareAceeași situație ar fi valabilă, mai susțin autorii proiectului, în materia declarațiilor cu privire la situația juridică sau starea unor imobile, în materia construcțiilor și urbanismului, a liberei circulații, a declarației privind cazierul fiscal pentru cetățenii străini ori a actelor constitutive ale fundațiilor sau a actelor de stare civilă.
Astfel, următoarele documente vor putea fi transmise sau folosite în fața autorităților și institutților competente și în forma certificată de avocat:
a) declarația privind lipsa litigiilor cu privire la un imobil necesară pentru obținerea certificatului de urbanism și a autorizației de construire;
b) declarația pe proprie răspundere pentru încheierea contractelor pentru furnizarea de utilități;
c) declarația pe proprie răspundere a vânzatorului că imobilul nu este revendicat conform Legii 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv m perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 și nu există alte litigii în legatură cu acesta;
d) ) orice acte sau copii certificate a căror depunere nu este necesară în vederea incheierii unui act în formă autentică.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Guvernul amână popririle și executările până la 25 octombrie. Este extinsă și facilitatea pentru hoteluri și restaurante. UPDATE Măsurile pentru jocurile de noroc, amânateTotodată, actul constitutiv și statutul unei fundații vor putea fi încheiate în formă autentică sau atestată de avocat.
De asemenea, acordul vecinilor pentru lucrările de construcții sau acordul părților pentru construcții, lucrări sau plantații vor putea fi exprimate printr-un inscris autentic sau certiflcat de avocat.
Vor mai putea fi certificate de avocat declarațiile privind minorii la ieșirea din țară sau declarațiile persoanelor fizice și juridice straine care nu sunt înregistrate fiscal în România și nu au obligația să prezinte certiflcatul de cazier fiscal.
CITEȘTE ȘI Facilități pregătite pentru hoteluri și agenții de turism: Eșalonarea impozitului pe salarii, scutirea temporară de TVA, vouchere de la buget, amânarea returnării avansului încasat de agenții, garantare de credite pentru investițiiPentru ”ușurarea relației cetățeanului cu autoritatea”, solicitarea unor înscrisuri precum cazierul judiciar sau actele de stare civilă vor putea fi eliberate și avocatului.
Astfel, proiectul prevede că certificatele de stare civilă se pot elibera și altor persoane împuternicite prin procură specială, precum avocaților împuterniciți.
De asemenea, cererea-tip pentru obținerea copiilor și extraselor de pe cazierul judiciar poate fi depusă și electronic sau, pe baza unei procuri avocațiale, în forma certificată de avocat, mai stabilește în consecință proiectul.