Anul școlar începe luni în condiții speciale din cauza pandemiei de COVID-19, care adaugă noi probleme celor deja cunoscute din fiecare toamnă - lipsa manualelor, lipsa toaletelor, lipsa avizelor de funcționare pentru unele dintre unitățile de învățământ.
În 12.423 de școli, elevii vor merge fizic la cursuri, în timp ce în 4.915 va fi adoptat scenariul hibrid de învățare, iar în alte 262 de școli elevii vor învăța exclusiv online. Dacă în 11 județe vor funcționa scenariile verde sau galben, în Capitală nu se aplică scenariul verde, 607 unități de învățământ fiind în scenariul galben, iar 29 în cel roșu. În total, 100.000 de copii ar urma să învețe online. Conform ministrului Educației, 87% dintre elevi au laptopuri și tablete personale sau primite de la autoritățile locale, inspectoratele școlare județene, școli. Sute de cadre didactice sunt spitalizate sau în carantină, iar 147 vor să se pensioneze, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Conform celor mai recente date, 12.423 unități funcționează în scenariul verde, 4.915 unități în scenariul galben și 262 de unități în scenariul roșu.
Sunt 11 județe în care nu este nicio unitate de învățământ în scenariul roșu – Harghita, Caraș-Severin, Hunedoara, Ialomița, Bihor, Vâlcea, Tulcea, Botoșani, Bistrița Năsăud, Covasna și Vaslui.
În București, nicio unitate de învățământ nu este în scenariul verde, pentru peste 600 fiind aplicat cel galben și pentru aproximativ 30 cel roșu.
La începerea anului școlar, 106 cadre didactice sunt spitalizate, iar 293 sunt în carantină și doresc să își desfășoare activitatea în sistem online. Alte 91 de cadre didactice care au intrat în concediu medical. De asemenea, sunt 147 de cadre didactice care, începând cu 1 septembrie, au depus dosarele de pensionare la inspectoratele școlare.
Aproximativ 100.000 de elevi vor învăța în sistem online, iar potrivit ministrului Educației, ”asigurarea de echipamente e în sarcina unității de învățământ și în acest moment, în conformitate cu ce au transmis inspectoratele școlare, nu sunt probleme”. De asemenea, conform ministrului Monica Anisie, 96.312 profesori s-au format în această perioadă pentru predarea online, prin activitățile susținute de casele corpului didactic.
În ceea ce privește manualele școlare, Anisie susține că ”absolut toate manualele de la absolut toate clasele, în afară de cele 8 titluri de la clasa a VIII-a, sunt postate pe site-ul Ministerului” și le pot avea în format electronic toți elevii și profesorii.
STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR 2020-2021
Semestrul I - 17 săptămâni de cursuri (14 septembrie - 29 ianuarie 2021)
Semestrul al II-lea - 17 săptămâni de cursuri (8 februarie -18 iunie 2021)
Vacanțele elevilor sunt programate astfel:
Vacanță intrasemestrială (învățământ preșcolar și primar): 26 octombrie - 1 noiembrie 2020
Vacanța de iarnă: 23 decembrie 2020 - 10 ianuarie 2021
Vacanța intersemestrială: 30 ianuarie - 7 februarie 2021)
Vacanța de primăvară
Paștele Catolic (2 - 11 aprilie)
Paștele Ortodox (30 aprilie - 9 mai)
Vacanța de vară: 18 iunie 2021 - data din septembrie 2021 la care vor începe cursurile anului școlar 2021-2022).
Pentru clasele terminale din învățământul liceal, anul școlar are 32 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 4 iunie 2021.
Pentru clasele a VIII-a, anul școlar are 33 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 11 iunie 2021, în timp ce pentru clasele din învățământul liceal - filiera tehnologică, cu excepția claselor terminale și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are 37 de săptămâni de cursuri.
Programul național ‚‚Școala Altfel’’ se va desfășura în perioada 5 octombrie 2020 - 4 iunie 2021, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare este decisă de unitatea de învățământ.
MĂSURI APLICATE ÎN ȘCOLI PENTRU PREVENIREA ÎMBOLNĂVIRII CU NOUL CORONAVIRUS
Ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației privind măsurile pentru începerea cursurilor școlare în condiții de siguranță cuprinde ghiduri privind măsuri de sanitare și de protecție pentru fiecare nivel educațional în parte.
Conform acestor ghiduri, în cazul tuturor ciclurilor de învățământ, intrarea la cursuri se va face eșalonat, pe mai multe uși de acces, la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri.
Traseele vor fi prestabilite la deplasarea în interiorul instituției de învățământ cu păstrarea distanței de un metru între copii/elevi.
Purtarea măștii de protecție în interiorul unității de învățământ este obligatorie în cazul personalului didactic și al elevilor începând din clasele primare.
Igiena mâinilor trebuie să se realizeze frecvent, dar și dezinfecția și aerisirea claselor de curs trebuie realizate zilnic. În fiecare zi se va face și dezinfecția diverselor materiale didactice utilizate la orele de curs.
Ghidurile mai prevăd ca, începând din clasele primare, să se asigure distanțarea de minimum un metru între elevi sau separarea cu plexiglas în situația în care asigurarea distanței de un metru nu este posibilă.
De asemenea, pe lângă triajul observațional de la domiciliu, se va face evaluarea stării de sănătate la prima oră de curs.
Actul normativ mai prevede Informarea permanentă a personalului, elevilor și părinților/ reprezentant legal cu privire la măsurile de protecție împotriva infecției SARS-CoV-2.
La apariția într-o clasă din unitatea de învățământ a unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-COV-2, se suspendă cursurile clasei respective, pentru 14 zile. În situația în care în aceeași sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să își desfășoare cursurile.
La apariția a 3 cazuri confirmate de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în clase diferite ale aceleiași unități de învățământ, se suspendă cursurile școlare ale întregii unității de învățământ, pe o perioada de 14 zile de la data confirmării ultimului caz.
La apariția cazurilor de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul cadrelor didactice, aceștia au obligația de a anunța conducerea unității de învățământ care va informa DSP/DSPMB despre eveniment.
În perioada de suspendare a cursurilor, conducerea unității/instituției de învățământ va dispune realizarea următoarelor activități obligatorii:
a) curățenia și aerisirea claselor/sălilor;
b) dezinfecția curentă și terminală a spațiilor unității/instituției de învățământ, respectiv clase, săli, holuri, toalete, în colaborare cu DJSP/DSPMB;
c) pe perioada celor 14 zile de suspendare toți contacții direcți din cadrul unității/instituției de învățământ ai cazurilor confirmate vor fi izolați la domiciliu.
POLIȚIA DE SIGURANȚĂ ȘCOLARĂ
Odată cu începerea noului an școlar, va începe să funcționeze Poliția de Siguranță Școlară este o nouă structură care va asigura protecția și siguranța elevilor și a cadrelor didactice.
Polițiștii de la siguranță școlară vor dezvolta parteneriatul poliție-școală-comunitate, în vederea realizării unui proces educațional antiinfracțional.Â
Începând cu acest an școlar, odată cu crearea acestei structuri specializate, în mediul școlar va exista o prezență mult mai mare și mai activă a polițiștilor.
De asemenea, conform Poliției Române, o mai bună interacțiune cu elevi, cu familiile acestora și cu profesorii, precum și cunoașterea caracteristicilor socio-demografice din zona unităților de învățământ vor ajuta la prevenirea bullying-ului și a faptelor antisociale