Vânzările de bunuri de folosință îndelungată au crescut cu 13% anul trecut, la 2,3 miliarde euro, susținute de evoluția din ultimul trimestru, când avansul a fost de 18,3%, înainte de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% potrivit studiului GfK Temax.
În ultimul trimestru, vânzările de produse electro-IT au însumat 863 milioane euro, reprezentând 38% din totalul pieței.
Cu excepția foto, toate sectoarele au contribuit la performanța din trimestrul patru: vânzările telecom au crescut cu aproape 33%, electrocasnice mari cu 23%, electrocasnice mici cu 21%, electronicele cu aproape 13%, imprimantele, multifuncționalele și consumabilele cu 8% și IT cu 4%.
Vânzările din telecom au au ajuns în ultimul trimestru la 263 milioane de euro, iar pe întregul an au totalizat aproape de 720 milioane euro. Piața de smartphone-uri a fost cea care a susținut creșterea, în principal datorită dispozitivelor performante.
Produsele premium au câștigat teren, în timp ce segmentele mediu și entry au rămas stabile, arată GfK.
Ultimul trimestru din 2015 a adăugat 171 de milioane de euro la vânzările anuale de electrocasnice mari, care au cumulat 473 milioane euro. Toate categoriile au contribuit cu rate de creștere de două cifre la cei +23% față de anul trecut. Alături de principalele sectoare ale pieței - frigidere și mașini de spălat - congelatoarele au reprezentat un motor de creștere, în special în ultima lună din an.
Rata de creștere de două cifre în 2015 a sectorului de electrocasnice mici s-a datorat, în special, ultimului trimestru al anului, atunci când piața a înregistrat o valoare de 54 de milioane de euro. Cu o singură excepție, toate categoriile au urmat un trend pozitiv, șase dintre ele având rate de creștere mai mari de 20%.
Aparatele de ras și de epilat au reprezentat categoria cu cea mai bună performanță. Vânzările au fost stimulate de produse premium, precum aparatele de îndepărtat părul cu lumină pulsată (IPL), dar și de îndepărtat părul pentru bărbați.
CITEȘTE ȘI Un român consumă în medie 251 minute lunar de pe telefonul mobil și 78 de minute de pe fixElectronicele au raportat o rată de plus 13% în ultimul trimestru al 2015 și de 8% pe întregul an, ajungînd la un total de 386 milioane euro. Vânzările au fost influențate puternic de activitățile promoționale de Black Friday și Crăciun. Vânzările pieței cheie, televizoarele, au continuat pe un trend ascendent, atât în volum cât și în valoare.
Piața de IT și-a revenit după evoluția din trimestrul trecut, când a raportat vânzări de 172 de milioane de euro, cu 4% mai mult față de trimestrul patru 2014. Tabletele au continuat trendul negativ, cu scăderi de două cifre în valoare. Cererea pentru calculatoarele portabile a crescut, în special pentru produsele cu procesoare performante și placă grafică dedicată. Desktop-urile, monitoarele, dar și categoria de mouse-uri și tastaturi au înregistrat creșteri ale vânzărilor în ultimul trimestru al 2015.
Pe întreg anul, piața IT a urcat cu 3,2%, la 477 milioane euro.
În ultimul trimestru al 2015, piața de imprimante, multifuncționale și consumabile a atins valoarea de 20 de milioane de euro, consemnând o creștere de 8% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cea mai mare contribuție a venit din categoria multifuncționalelor, care au înregistrat rate de creștere de două cifre atât pentru echipamentele cu cerneală, cât și pentru cele cu laser. Tonerele au păstrat trendul descendent, contribuind negativ la evoluția pieței de consumabile. În general, în 2015, cererea pentru echipamentele hardware a crescut în timp ce consumabilele, în special tonerele, au scăzut.
Piața foto din România a înregistrat vânzări de 11 milioane de euro în ultimul trimestru al 2015, o scădere de aproape 7% comparativ cu ultimul trimestru din 2014.