Datele financiare ale asigurătorilor care vând RCA arată că un portofoliu dominat de acest tip de polițe, în unele cazuri depășind 90%, și practicarea de tarife fără nicio legătură cu riscurile preluate reprezintă rețeta sigură pentru a intra în zona pierderilor, în unele cazuri foarte mari, pasul următor fiind falimentul, dacă acționarii nu aduc bani de acasă pentru a susține plata daunelor către păgubiții companiei.
Fiind o poliță obligatorie, cu condiții de asigurare standard, și având ca beneficiar un viitor terț păgubit de șoferul vinovat care o încheie, polița RCA are ca principal criteriu de cumpărare nivelul prețului, care, pentru marea majoritate a șoferilor români, trebuie să fie cât mai ieftin sau cel mai ieftin.
Acest comportament este încurajat și de prevederile legii, care obligă șoferii, atunci când circulă pe drumurile publice, să dețină o poliță de răspundere civilă auto (RCA) valabilă, fără nicio referire la nivelul prețului.
În acest context, dublat de dezinteresul românilor față de alte tipuri de asigurări (viață, bunuri, răspunderi), polițele auto (RCA și CASCO) au ajuns să genereze aproape 60% din veniturile totale ale pieței, care au depășit 8,7 miliarde de lei în 2015, și au constituit pentru unii asigurători, cum ar fi Astra, Carpatica Asig, Euroins sau City Insurance, principalul motor de creștere a cotei de piață.
Pe termen lung, acest tip de strategie comercială este perdant din start: cheltuielile cu despăgubirile, pe fondul unei frecvențe ridicate a daunelor și a majorării sumelor plătite pentru vătămări corporale, cresc într-un ritm pe care dinamica subscrierilor din RCA nu-l poate acoperi și asigurătorul intră pe pierderi, situație însoțită de deteriorarea indicatorilor de lichiditate și solvabilitate.
Spre exemplu, în cazul persoanelor fizice, dauna medie a crescut de la 4.541 lei în 2010 la 6.577 lei în 2015, iar despăgubirile au urcat de la 828,63 milioane de lei la 1,08 miliarde de lei. Pe daune materiale, avansul a fost de 5,5% în perioada analizată, de la 781,96 milioane de lei la 825,17 milioane de lei.
În privința vătămărilor corporale, sumele plătite de asigurători au urcat de 5,5 ori, de la 46,66 milioane de lei în 2010 la 255,44 milioane de lei în 2015.
La începutul anului 2015, pe piața asigurărilor erau autorizați pentru activități RCA societățile ABC Asigurări (retrasă autorizația la cerere), Allianz-Țiriac, Asirom VIG, Astra, City Insurance, Carpatica, Euroins, Generali, Groupama, Omniasig VIG și Uniqa.
La finele lunii august 2015, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a decis închiderea procedurii de redresare financiară, inițiată în februarie 2014, retragerea autorizației de funcționare și solicitarea intrării în procedura de faliment a societății Astra Asigurări. Motivul? Societatea mai avea nevoie de aproape 425 milioane de lei pentru acoperirea deficitului de capital, iar acționarii nu au reușit să aducă acești bani în conturile asigurătorului.
Câteva luni mai târziu, în decembrie 2015, asigurătorul controlat de omul de afaceri Dan Grigore Adamescu a intrat în faliment, conform unei hotărâri a instanței.
La finele anului trecut, conform ASF, principalii jucători pe segmentul RCA au fost Euroins, Carpatica și Asirom VIG, care au subscris 51,18% din totalul primelor pe acest segment de piață, urmate de City Insurance, Omniasig, Astra (date raportate la 30 iunie 2015), Allianz-Țiriac, Groupama, Uniqa, Generali și ABC Asigurări. Subscrierile RCA au avansat cu 17,5% în 2015, la 3,29 miliarde de lei.
Datele de la Registrul Comerțului, transmise la solicitarea Profit.ro, arată că cele mai mari pierderi din industria asigurărilor, aflată pe minus de mai bine de 10 ani, corespund clasamentului pe segmentul RCA.
Astfel, Euroins a înregistrat anul trecut o pierdere de 299,8 milioane de lei, de peste 4 ori mai mare comparativ cu 2014.
De asemenea, Carpatica Asig a închis anul 2015 cu un minus de 204,4 milioane de lei, față de 45,58 miloane de lei în anul anterior.
Nici Asirom nu a ieșit din tiparul prezentat anterior, pierderile companiei urcând de la 40,3 milioane de lei în 2014 la 50,5 milioane de lei, cu toate că asigurătorul și-a propus profit în fiecare an, conform bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate de acționari.
Pentru acoperirea plăților privind despăgubirile și pentru aducerea indicatorilor de lichiditate și solvabilitate la nivelul minim impus de legislație, ASF a solicitat acționarilor companiilor infuzii de capital.
CITEȘTE ȘI ASF: Daunele și despăgubirile în creștere au dus tariful mediu la RCA la 657 lei în 2015, cel mai ridicat nivel din ultimii 6 aniÎn cazul Euroins, unde ponderea RCA se apropie de 96% din total subscrieri, instituția a impus, ca parte a planului de redresare financiară a companiei, majorarea capitalului social cu 400 milioane de lei, jumătate din sumă fiind deja virată de acționarul majoritar al asigurătorului român, grupul bulgar Eurohold.
În urmă cu aproape 10 ani, când Eurohold a preluat Euroins (fosta Asitrans), compania avea o cotă de 1,27% din piața asigurărilor generale și de viață. Cota RCA se situa în 2007 la 47,6% în total subscrieri, iar la finele anului trecut a urcat până la aproape 96%.
Carpatica Asig, societate aflată în procedură de rezoluție din luna ianuarie a acestui an, are un deficit de capital de 500 milioane de lei, conform datelor preliminare ale admnistratratorului temporar, Fondul de Garantare a Asiguraților.
Banii pentru majorarea capitalului social al asigurătorului, controlat de omul de afaceri Ilie Carabulea, ar putea veni de la International Insurance Consortium (Olanda), dacă ASF aprobă tranzacția.
Investitorul olandez, care a depus deja actele la autoritate pentru preluarea companiei, își asumă și o majorare de capital care să readucă asigurătorul din Sibiu în parametrii normali de lichiditate și solvabilitate.
Carpatica Asig avea o cotă de 1,53% în 2007 și o pondere a polițelor RCA de 49,8% în total venituri. La finele anului trecut, compania s-a plasat pe locul 7 în ierarhia asigurătorilor care practică asigurări generale (includ și polițele auto), cu o cotă de 6,67%, iar ponderea RCA a atins 89%, conform datelor remise Profit.ro.
În cazul Asirom, un asigurător care vinde și polițe de viață, ponderea RCA în total prime subscrise nu a depășit 35% în intervalul 2007 - 2015.
Pe de altă parte, în perioada analizată, diferența dintre profituri și pierderi a fost negativă, de aproape 320 milioane de lei.
Obligat de autoritatea de reglementare, grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG) a efectuat în ultimii ani mai multe majorări de capital social pentru ca subsidiara din România, al patrulea jucător în 2015 pe segmentul asigurărilor generale, să revină cu indicatorii de lichiditate și solvabilitate în zona minima impusă de legislație.
Astfel, în intervalul 2007 – 2015, capitalul social al companiei a crescut de la 64,9 milioane de lei la 340,4 milioane de lei. Practic, VIG a adus aporturi la capitalul Asirom de 275 milioane de lei, la acești bani adăugându-se și prime de emisiune.
Câteva operațiuni de majorare a capitalului Asirom au fost însoțite de comunicate din partea companiei care spuneau că aporturile "marchează încă o dată încrederea pe care VIG" o are în asigurătorul român și în potențialul pieței de asigurări din România.
La City Insurance, creșterea puternică a business-ului din ultimii ani, pe fondul vânzărilor mari pe segmentul RCA, au dus compania în zona pierderilor și declanșarea procedurii de redresare financiară în luna aprilie a acestui an.
CITEȘTE ȘI RCA te ridică, RCA te omoară. Depinde de tarifCu subscrieri de 3,6 milioane de lei în 2007, marea majoritate din polițe de asistență turistică, și o cotă de 0,05% în total piață, asigurătorul controlat de Dan Odobescu, cumnatul fostului premier Adrian Năstase, a ajuns la prime de 502,2 milioane de lei la finele anului 2015, potrivit datelor ASF.
Rezultatul a plasat compania pe locul 7 în ierarhia companiilor care vând asigurări generale, cu o cotă de 7,24%, depășind nume mari ale industriei, cum ar fi Generali sau Uniqa.
Dinamica puternică a afacerilor și o pondere a polițelor RCA de 80% au avut ca efect înregistrarea unor rezultate financiare negative în ultimii doi ani, care, cumulate, au atins 18,3 milioane de lei. În intervalul 2007 – 2015, City Insurance a înregistrat un profit net total de 76,6 milioane de lei.
Pe de altă parte, nu toți asigurătorii care practică RCA sunt pe minus. Dacă tarifele sunt calculate corect și acționarii asigurătorului nu urmăresc majorarea cotei de piață cu orice preț, rezultatul tehnic al activității de subscriere pe segmentul RCA se poate apropia de zero, iar pierderile sunt acoperite de profiturile obținute pe alte linii de asigurări și din rezultatul investițional, așa cum se întîmplă la alțe companii, cum ar fi Allianz-Țiriac sau Generali.
În cazul subsidiarei grupului german Allianz, datele din intervalul 2007 – 2015 arată profituri de 352,9 milioane de lei și pierderi de 61,6 milioane de lei. Cota RCA s-a situat sub 25% din total venituri, care includ și subscrieri din polițe de viață.
“În 2015, la RCA, ce-am luat pe mere am dat pe pere. Am reușit să ne reducem cheltuielile de achiziție și administrare, dar efectul pozitiv a fost anihilat de creșterea despăgubirilor. Trăgând linie, rezultatul din 2015 arată la fel ca în 2014. Pentru fiecare 100 de lei încasați din polițe RCA, cheltuielile s-au ridicat la 110 lei”, declara în februarie declarat directorul general al companiei, Remi Vignaud.
Allianz-Țiriac are un capital social de 94,4 milioane de lei, nivel atins în august 2010, în condițiile în care unii asigurători, cu business-uri similare ca nivel sau dominate de RCA, se îndreaptă cu acest indicator spre pragul de 500 milioane de lei.
La Generali, managementul a anunțat înainte de anul 2010 că societatea nu va intra în războiul prețurilor mici la RCA și, deliberat, a redus ponderea acestui segment de business, prin practicarea unor tarife corecte raportate la riscurile preluate, semnificativ mai mari decât ale concureților care au mizat pe prețuri scăzute.
La finele anului trecut, subscrierile RCA ale Generali au avut o pondere de 12%, cu două puncte procentuale peste nivelul din 2007. În 2014, RCA s-a situat sub 10%.
Strategia adoptată de subsidiara grupului italian și-a arătat roadele, ultimii trei ani fiind profitabili pentru asigurătorul român.
Astfel, rezultatul net cumulat a atins 127,3 milioane de lei, cu un vârf de 67,9 milioane de lei în 2015, după pierderi de 101,2 milioane de lei în perioada 2011 – 2012, provocate de preluarea afacerilor fostului asigurător Ardaf, un alt jucător mare pe segmentul RCA.
Cifrele ASF arată că, în intervalul 2010 - 2015, în cazul asigurărilor RCA, rata daunei este în continuare la un nivel foarte ridicat iar rata combinată depășește în ambele cazuri 100%, ceea ce arată că, pe ansamblul pieței, asigurătorii realizează pierdere din subscrierea acestor polițe.
Spre exemplu, rata combinată a daunei a coborât de la 144,04% în 2010 la 129,08% în 2015. Cu alte cuvinte, la nivelul industriei, asigurătorii au plătit daune între 144 și 129 lei la fiecare sută de lei încasați din RCA.
Datele unui număr de 26 de asigurători transmise Profit.ro de Registrul Comerțului arată că industria asigurărilor se îndreaptă spre al 11-lea an consecutiv în care rezultatul agregat al industriei va fi negativ.
Fără cifrele a 10 asigurători, inclusiv Astra, pierderea pieței asigurărilor se ridică la 291,8 milioane de lei.
În intervalul 2006 – 2014, pierderile industriei au depășit pragul de 3 miliarde de lei, cu un vârf de 1,26 miliarde de lei în 2013.
Anul trecut, cele mai mari profituri au fost obținute de Metropolitan Life - 178,2 milioane de lei, Allianz-Țiriac - 81,8 milioane de lei, Generali - 67,95 milioane de lei, BCR Asigurări de Viață - 21,7 milioane de lei și NN Asigurări de Viață - 18,6 milioane de lei.
La polul opus, pierderile cele mai mari au fost raportate de Euroins - 299,8 milioane de lei, Carpatica Asig - 204,4 milioane de lei, LIG Insurance - 51,4 milioane de lei, Asirom - 50,5 milioane de lei și AXA Life Insurance - 45,4 milioane de lei.
Piața asigurărilor generale și de viață a crescut anul trecut cu 8,2%, la 8,75 miliarde de lei.
Primii trei jucători sunt Allianz-Țiriac, Omniasig VIG și Groupama.
Ponderea asigurărilor generale a atins 79,3%, cifra fiind similară cu datele din ultimii 5 ani.
În țările fostului bloc comunist, cum ar fi Ungaria, Cehia sau Polonia, asigurările de viață sunt majoritare în totalul veniturilor industriei.