Prețurile maxime la RCA vor fi stabilite de fiecare asigurător la nivelul propriilor tarife de primă practicate la data de 1 martie 2022, iar în situația în care aceste tarife sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA vor aplica cel mai mic tarif de primă dintre cele două.
VEZI AICI ȘI Service-urile auto fug acum de șoferii care vor să-și repare mașinile în baza unei asigurări Euroins
Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima brută încasată pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, arată Hotnews.
AICI pot fi văzute tarifele din primăvara anului 2022
CITEȘTE ȘI Vivre Deco intră în insolvență28 noiembrie - Profit Financial.forum
O altă prevedere vizează acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat.
Astfel, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.
Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a hotărârii de guvern.
Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0; în funcție de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta.
În perioada aplicării prevederilor prezentei hotărâri, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute la art. 1 alin. (5), pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.
CITEȘTE ȘI Conferința Profit.ro IMM - Prim pas făcut chiar în timpul evenimentului. Președintele CNIPMMR: Creditele-punte luate de IMM-uri în proiecte cu fonduri UE ar trebui garantate de FNCGIMM. Boloș: O să preluăm propunerea, posibil foarte rapidDespăgubirile se acordă numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizației de reparație de către poliție sau a documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA, după caz. Prin excepție, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.
În cazul vehiculelor care nu se mai repară și se încadrează în situația de dauna totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor și data înaintării ofertei de despăgubire; în acest caz valoarea despăgubirii nu poate depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Noile tarife de referință RCA, plus de aproape 21%. Premieră cu vehicule electriceDepășirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite conform prezentei hotărâri și practicarea comisioanelor de distribuție la un nivel mai mare decât cel prevăzut de către asigurătorii RCA constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.
Pe lângă sancțiunea contravențională principală, în funcție de gravitatea faptei, Consiliul A.S.F. poate aplica și sancțiunile contravenționale complementare.
Euroins a fost clasificată în categoria 4 de supraveghere intensă, iar în urma unei ample analize s-a constatat că, la 30 iunie 2022, nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea cerinței de capital de solvabilitate, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pregătind, în acest moment, stabilizarea pieței prin practicarea pe o perioadă de 6 luni a tarifelor de primă RCA de la data de 1 martie 2022, este mesajul transmis Parlamentului de către ASF, într-un document primit de Profit.ro.
ASF reconfirmă informația anunțată anterior de Profit.ro conform căreia se are în vedere, ca măsură de stabilitate a pieței, eliminarea contribuției RCA percepută asigurătorilor, ceea ce se va reflecta în costul asigurării RCA.
ASF a confirmat vineri informațiile anunțate ieri de Profit.ro în cazul Euroins
VEZI AICI ȘI Ce efecte va avea pentru șoferi și prețul RCA o ieșire din piață a Euroins. Ce trebuie să facă șoferii în caz de accident sau dacă vor bani înapoi
Profit.ro a anunțat recent că un deputat PSD a depus un proiect de lege care vizează modificarea mai multor acte normative din domeniul asigurărilor și completarea Legii 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, scopul demersului fiind îmbunătățirea și actualizarea legislației naționale în domeniul asigurărilor conform noilor tendințe la nivel european, precum și diminuarea riscului de intrare în faliment a societăților care se confruntă cu dificultăți financiare fără parcurgerea în prealabil a unei proceduri speciale de redresare într-o perioadă de timp rezonabilă și realistă.
"Prin ieșirea Euroins România, în sfârșit, pe piața asigurărilor din România se face curat. Situația actuală a Euroins România și a pieței asigurărilor diferă mult și în bine față de momentul insolvenței City Insurance. Compania, în urma controalelor efectuate de ASF, este aproape la zi cu plățile, regresele între companie și alți asigurători din piață sunt aproape la zi, daunele, în cuantumul pe care societatea le plătea, sunt aproape la zi.
Una peste alta, Euroins nu se află în situația City Insurance și impactul ieșirii Euroins nu va fi similar celui provocat de insolvența City Insurance", a afirmat Roșu.
Vicepreședintele ASF s-a arătat însă îngrijorat că, în urma ieșirii Euroins din piață, prețurile la polițele RCA, deja inflamate de insolvența City Insurance, ar putea să crească. Retragerea autorizației City Insurance, în septembrie 2021, a condus la dublarea și chiar triplarea tarifelor RCA. Detalii AICI.
CITEȘTE ȘI ANRE a demarat controale la operatorii de distribuție a gazelor naturale"ASF lucrează în prezent la un draft de propunere care urmărește înghețarea prețurilor de vânzare a polițelor RCA practicate de companiile autorizate să emită acest tip de asigurare. Analizăm în cadrul instituției de la ce dată să înghețăm aceste prețuri, adică la nivelul din august 2022 sau din martie 2022.
Sper ca asigurătorii să înțeleagă situația, am vorbit cu fiecare în parte. Altfel, dacă mergem pe varianta plafonării prețurilor la nivelul tarifelor de referință, situația va fi mult mai gravă pentru jucătorii din piață și pentru industria de profil, în general", explică vicepreședintele ASF.
El anunță totodată că înghețarea prețurilor RCA va fi însoțită de măsuri compensatorii pentru asigurători, o premieră. O decizie similară de plafonare a tarifelor RCA, adoptată de Executiv în 2016, a generat o serie de litigii din partea asigurătorilor, care au chemat în judecată Guvernul, ASF și Ministerul Finanțelor Publice pentru acoperirea pierderilor. Dosarele nu au trecut de prima instanță.
"Autoritatea va anula taxa de 1% din contravaloarea polițelor RCA vândute, taxă pe care asigurătorii o achită instituției. Dacă proiectul de lege privind Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), aflat în prezent în Parlament, va fi adoptat, o parte din contribuția pe care acum asigurătorii o achită către FGA se transformă în contribuție specială. Practic, o parte din contribuție devine credit și, după un timp, FGA va returna asigurătorilor banii virați anterior.
În acest fel, partea de contribuție care devine specială nu va mai fi luată în calculul tarifului RCA și nu-i va afecta asigurătorului contul de profit și pierdere. Probabil vor și alte măsuri, pe care în prezent le analizăm", a mai spus reprezentantul instituției.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Dacia a anunțat unde va fi produs BigsterÎn prezent, companiile virează către FGA o contribuție de 4% din volumul primelor încasate din asigurări generale. Mai multe detalii AICI.
Roșu a mai spus că actualele polițe RCA emise de Euroins rămân valabile și șoferii pot circula în continuare fără nicio problemă în următoarele 6 luni.
"Șoferii au posbilitatea să denunțe polițele RCA emise de Euroins (compania deja a informat clienții RCA, vezi AICI - n.r.) și vor putea cere FGA contravaloarea primei pentru perioada care a mai rămas până la expirarea poliței", a spus Roșu.
În urma anunțului ASF privind retragerea autorizației Euroins, reprezentantul ASF susține că a primit semnale pozitive de la jucători externi, care vor să intre pe piața asigurărilor din România.
"Efectul nu va fi imediat, dar putem să vedem primele mișcări cam după un an. Toți asigurătorii mari cunosc situația din România și au evitat să intre pe această piață. Din acest motiv, în România sunt doar opt asigurători RCA autorizați. Dacă împarți în mod egal piața RCA la 8 asigurători, toți vor avea cel puțin 12%.
În alte state, cum ar fi Italia sau Anglia, numărul jucătorilor RCA este de ordinul sutelor. Polonia, mai aproape de noi, are câțiva zeci de jucători. Mai mulți jucători înseamnă mai multă concurență, servicii mai bune, dar în același timp și cote de piață pe RCA mai reduse", a mai spus vicepreședintele ASF.
Euroins Romania deține aproape o treime din piața RCA, următorul clasat având circa 21%.
CITEȘTE ȘI Bitcoin - la cel mai ridicat nivel din ultimele 9 luni, pe fondul revenirii apetitului la riscConsiliul ASF a anunțat, vineri, că a decis să retragă autorizația de funcționare a societății Euroins România, constatând indiciile stării de insolvență a companiei.
Consiliul a mai hotărât promovarea de către ASF a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea FGA ca administrator interimar al societății, cu sarcina de a asigura administrarea și conducerea activității asigurătorului și adoptarea măsurilor necesare pentru conservarea patrimoniului.
Atribuțiile conducerii societății se suspendă de drept. Mandatul FGA încetează la numirea lichidatorului judiciar.
Instituția a decis să nu avizeze transferul de active către societatea EIG Re, înregistrată în Bulgaria.
CITEȘTE ȘI Indicele ROBOR a scăzutGuvernul a transmis, vineri, că va susține toate măsurile necesare pentru a proteja interesele asiguraților afectați, ASF urmând să lucreze în acest sens cu Ministerul Finanțelor.
Argumentul ASF - La data de 30.06.2022 societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei. Decizia retragerii autorizației a fost luată în condițiile în care situația Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție.
Decizia Consiliului ASF se bazează pe o amplă analiză a situației Euroins România. În acest sens, menționăm faptul că, începând cu anul 2020, Euroins a făcut obiectul unor acțiuni intense de control care au avut drept rezultat evidențierea situației reale a societății. Între februarie 2020 și ianuarie 2023, Autoritatea a aplicat Euroins 26 de sancțiuni, soldate cu amenzi totale de peste 16 milioane de lei, rezultate din 17 acțiuni de control. Toate sancțiunile aplicate de ASF societății Euroins România au fost confirmate, pe fond sau definitiv, de instanțele de judecată cărora societatea li s-a adresat în contestarea măsurilor.
VEZI AICI și AICI documentele ASF în cazul Euroins.
CITEȘTE ȘI Prigoreanu, MIB: RCA-ul este pentru piața asigurărilor precum diabetul pentru om. Boala nu se vindecă singură, necesită o dietă echilibrată și o medicamentație adecvatăLa finele lunii septembrie 2022, Euroins România deținea 15,83% din piața asigurărilor generale și de viață, 19,07% din piața asigurărilor generale și 31,04% din piața RCA. Mai multe detalii AICI.
În 2021, veniturile din prime subscrise ale companie au atins 2,19 miliarde de lei, de la 1,31 miliarde de lei în 2020.
Pierderea companiei în 2021 a fost de 33,52 milioane de lei, de la un minus de 223,16 milioane de lei.
Cifrele pe anul 2022 ale Euroins România nu au fost anunțate nici de companie, nici de ASF.