Provident se capitalizează puternic după ce BNR a impus IFN-urilor să evalueze bonitatea clienților precum băncile

Provident se capitalizează puternic după ce BNR a impus IFN-urilor să evalueze bonitatea clienților precum băncile
scris 20 mar 2018

Provident Financial Romania și-a majorat capitalul social cu 30 de milioane de lei, la 46,61 milioane de lei, prin aport în numerar, după ce, la finele anului trecut, Banca Națională a României a obligat toate instituțiile financiare nebancare (IFN) să calculeze gradul de îndatorare și capacitatea de rambursare a debitorilor la fel ca băncile.

De ce este important: Provident este unul dintre cei mai mari jucători de profil, cu o cotă de 20% în 2016, conform ultimelor date. Recent, firma a devenit cel mai mare angajator britanic din România.

Urmărește-ne și pe Google News

Profit.ro a anunțat, în noiembrie 2017, că Provident a înregistrat o corecție la nivelul numărului de clienți și o scădere a volumului de credite cu “două cifre” în acest an, după ce Banca Națională a României a modificat Regulamentul 17/2012 privind condițiile de creditare, astfel încât instituțiile financiare nebancare din registrul general sunt obligate să evalueze bonitatea clienților precum băncile.

În acest context compania a fost obligată să evalueze impactul unei noi modificări aduse de BNR, care impune creșterea capitalului pentru creditele cu o dobândă efectivă peste anumite praguri.

După modificarea regulamentului, toate IFN-urile au fost obligate să certifice veniturile clienților prin documente justificative și baze de date. Anterior, instituțiile din Registrul general erau obligate de regulament la informarea clienților privind riscul valutar și de dobândă.

FMI recomandă evitarea inițiativelor legislative care lezează sistemul financiar, dar pentru IFN cere o reglementare mai strictă CITEȘTE ȘI FMI recomandă evitarea inițiativelor legislative care lezează sistemul financiar, dar pentru IFN cere o reglementare mai strictă

Instituțiile financiare nebancare din Registrul general au fost obligate să ia responsabilitatea analizei bonității din mâinile persoanelor care acordă credite. Printre altele, regulamentul impune un calcul de stres financiar care reduce cu 6% venitul disponibil eligibil pentru îndatorare.

Provident a acordat împrumuturi de 171 de milioane de euro în 2016, cel mai bun an al firmei, în creștere cu un sfert față de 2015. Cota Provident este de circa 20% din piața de credite de consum aferentă IFN. Numărul clienților firmei cu acționariat britanic a fost de peste 104.000 anul trecut.

În toamna anului trecut, BNR a adoptat noi modificări, de această dată la Regulamentul 20/2009, care obligă toate IFN să aducă capital suplimentar prin impunerea unei ponderi la risc de 1.000% pentru creditele cu o dobândă anuală efectivă (DAE) mai mare de 200% (în lei) cu scadența de până la 15 zile, pentru cele cu o dobândă mai mare de 100% cu scadența inițială între 16 și 90 de zile și pentru cele care depășesc de 10 ori rata dobânzii Lombard (3% în prezent), adică peste 30% pentru scadențe peste 90 de zile.

Agricover Credit IFN, divizia de finanțare a grupului Agricover a lui Jabbar Kanani, unul dintre principalii jucători pe piața locală agricolă, a semnat pentru 20 milioane euro CITEȘTE ȘI Agricover Credit IFN, divizia de finanțare a grupului Agricover a lui Jabbar Kanani, unul dintre principalii jucători pe piața locală agricolă, a semnat pentru 20 milioane euro

Practic, instituțiile care practică dobânzi efective peste aceste niveluri vor fi silite să aducă 66 de lei capital la fiecare 100 de lei acordați în împrumuturi.

Firma a devenit cel mai mare angajator britanic din România, cu peste 4.100 de angajați, după ce a fost nevoită să încheie contracte de muncă agenților cu care lucra pe contracte de colaborare, după modificarea legislației fiscale în 2015.

BNR susține că intervenția în piața IFN e necesară pentru că sectorul a depășit pragul semnal de 10% din creditul acordat persoanelor fizice în total credit.

viewscnt
Afla mai multe despre
provident
capital
majorare
bnr
bonitate
clienti