Ministerul Economiei, care deține peste 93% din acțiunile societății Șantierul Naval 2 Mai SA, a aprobat în AGA societății asocierea acesteia cu grupul olandez Damen Shipyards, prin care statul român va redeveni acționar majoritar al șantierului naval Daewoo Heavy Industries din Mangalia, cu 51% din capital. Șantierul își va schimba denumirea după implementarea tranzacției, prin ieșirea din acționariat a coreenilor de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
În prezent, șantierul naval Daewoo Heavy Industries Mangalia este controlat încă, cu 51% din acțiuni, de compania coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Restul capitalului se află în posesia societății Șantierul Naval 2 Mai SA., deținută de Ministerul Economiei.
"Se votează pentru aprobarea asocierii dintre Societatea Șantierul Naval 2 Mai SA și Societatea BV Holding Maatschappij Damen, în limitele aprobării date prin Memorandumul din 21.06.2018. Semnarea tranzacției, cu referire inclusiv la clauzele acesteia, se va realiza cu respectarea în tot a dispozițiilor legale incidente și fără prejudicierea Societății Șantierul Naval 2 Mai SA și a acționarilor acesteia în legătură cu tranzacția. Verificarea condițiilor sus indicate intră în aria de responsabilitate a conducerii executive și administrative societății, care va informa acționarii despre aceasta, înainte de semnare", a fost decizia luată în AGA din 22 iunie.
CITEȘTE ȘI Bulgaria, care deține președinția Consiliului UE, va propune închiderea imediată a frontierelor externe ale Uniunii Europene pentru migranțiCu o zi înainte, pe 21 iunie, Ministerul Economiei a transmis că a finalizat negocierile cu Damen, în condițiile în care, pe 20 iunie, peste 600 de angajați ai Șantierului Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries au protestat în municipiul Mangalia, fiind nemulțumiți de salariile scăzute, menținute la același nivel de trei ani, dar și de starea de ambiguitate de la nivelul companiei.
"În cursul acestei săptămâni, ministrul Economiei, Dănuț Andrușcă, a semnat raportul final de negociere dintre partea română și reprezentanții companiei olandeze Damen referitor la contractul de transfer de acțiuni și vânzare de creanțe și la contractul de asociere care reglementează condițiile în care se va organiza și va funcționa Șantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries Mangalia (care urmează să-și schimbe denumirea după implementarea documentelor tranzacției). Ministrul Dănuț Andrușcă a informat Guvernul României referitor la finalizarea negocierilor", se arată într-un comunicat al ministerului din 21 iunie.
Potrivit sursei citate, negocierile cu Damen privind termenii și condițiile în care va funcționa societatea mixtă (româno-olandeză), precum și cele privind contractul de transfer de acțiuni și vânzare de creanțe, au fost laborioase și s-au întins pe parcursul a aproape trei luni.
CITEȘTE ȘI Prăpastia demografică între Estul și Vestul Europei se adâncește; populația României a scăzut cu 15% din 1990, relevă un studiu al Academiei Austriece de Știință“Aprobarea de către societatea Șantierul Naval 2 Mai SA a termenilor și condițiilor asocierii cu Damen reprezintă intrarea în linie dreaptă a acestei tranzacții. Atât eu, cât și reprezentanții Ministerului Economiei, am purtat numeroase și îndelungate discuții cu partenerii olandezi pentru a ne asigura de trei lucruri importante. În primul rând, că statul român nu va ajunge niciodată să-și diminueze participația majoritară la Șantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries Mangalia. În al doilea rând, că forța de muncă calificată nu va fi supusă restructurărilor. În al treilea rând, că, învățând din greșelile trecutului, noua asociere româno-olandeză este așezată pe baze solide și sustenabile”, a declarat ministrul Andrușcă.
Ministerul Economiei a anunțat în martie că a ajuns la un acord cu olandezii de la Damen, acord care prevede că statul român va redeveni acționar majoritar al Daewoo Mangalia Heavy Industries, prin firma Șantierul Naval 2 Mai SA, cu 51% din capital, iar Damen Shipyards va deține restul de 49% din acțiuni. Planul inițial era ca Damen să preia participația de 51% a actualului acționar majoritar, coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
În aprilie, în AGA Șantierului Naval 2 Mai SA s-a decis următoarea structură a deal-ului cu Daewoo și Damen:
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Dividendele trimestriale favorizează extinderea afacerilor, iar microîntreprinderile devin și mai atractive
Șantierul naval Daewoo Heavy Industries din Mangalia a raportat în 2017 primul profit net anual, după 12 ani consecutivi (2005-2016 inclusiv) de pierderi masive. Rezultatul pozitiv de anul trecut s-a cifrat la peste 158 milioane lei, la o cifră de afaceri de 988,6 milioane lei și cu un număr mediu de 1.988 de angajați.
Pe de altă parte, și datoriile totale ale companiei au avansat cu aproape 1 miliard de lei, de la 4,29 miliarde lei în 2016 la 5,17 miliarde lei în 2017, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor Publice. În 2016, Daewoo Heavy Industries a înregistrat pierderi de aproape 484 milioane lei și o cifră de afaceri de peste 2 miliarde lei.
Profitul din 2017 a venit ca o surpriză din partea șantierului controlat încă, cu 51% din acțiuni, de coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Restul capitalului se află în posesia companiei Șantierul Naval 2 Mai SA, unde Ministerul Economiei deține peste 93% din titluri. "(...) pentru anul 2017, Daewoo Mangalia Heavy Industries estimează de asemenea pierderi, nedistribuind dividende", se arată în raportul pe anul trecut al Consiliului de Administrație al Șantierului Naval 2 Mai SA.
Și grupul-mamă Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering a terminat pe profit anul trecut, cu un plus net de circa 627 milioane dolari, după 5 ani consecutivi de pierderi, și vânzări de peste 10 miliarde dolari. Revenirea a fost rezultatul unui plan de salvare a grupului supervizat de Guvernul de la Seul, prin care creditorii au acceptat să renunțe la creanțe de 2,6 miliarde dolari primind în schimb acțiuni la companie. Cei mai mari creditori ai Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering erau cu toții controlați de stat, respectiv Banca de Dezvoltare și Banca de Export-Import, precum și fondul suveran de pensii al Coreii.