Cu doar câteva săptămâni înainte de alegerile parlamentare parțiale din SUA, suporterii de dreapta ai președintelui Donald Trump au lansat o campanie pe internet care ridiculizează conformismul și aparenta insensibilitate la argumente a adepților stângii radicale identitare. Figuri virtuale, așa-numite „meme”, îi aseamănă pe tinerii din grupările „#resist” cu indivizi gri, șterși, cu mesaje și comportamente repetitive, caracteristice mai degrabă personajelor pre-programate din jocurile pe calculator. New York Times atrage atenția că poate fi o abordare periculoasă pentru că dezumanizează persoane reale, iar Twitter a șters 1.500 de conturi de troli care invadaseră internetul.
Șoc masiv pe internet, după apariția intempestivă și pe scară largă a unor personaje virtuale menite să-i ridiculizeze pe adversarii președintelui Donald Trump din zona „#resist” a stângii radicale identitare. În numai câteva zile paginile de Twitter în special, dar și a altor rețele media și de socializare, au fost invadate de personaje gri, așa-numiți „meme”, care reiau în mod caricatural și până la reducere la absurd mesaje venite din zona curentelor neo-marxiste.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Este un impuls care s-a dorit să devină viral cu numai câteva săptămâni înainte de alegerile parlamentare parțiale din SUA care au o miză importantă, o eventuală câștigare a majorității în Camera Reprezentanților de către democrați putând crea premisele suspendării președintelui republican Trump, care în urmă cu 2 ani a triumfat în cursa pentru Casa Albă pe o platformă conservatoare, populistă și a naționalismului economic.
Este cel mai important atac la adresa stângii radicale identitare, zonă care este cea mai vehementă la adresa lui Trump, așa-numita „rezistență”. Reprezentanții curentului "#resist" sunt zugrăviți ca personaje înguste, care reiau teme ale tezelor neo-marxiste, refuză confruntările de idei și se rezumă a-i cataloga pe adversarii lor de dreapta că sunt rasiști, homofobi, misogini sau chiar naziști. Mesajele reluate repetitiv sunt caricaturizate de personaje virtuale care prind întreaga paletă a progresiștilor.
„Rezistenții” sunt echivalați în campania de pe internet a dreptei cu așa-numiții NPC, acronim pentru "non-player character” sau „non-playable character” care desemnează personajele din jocurile pe calculator, cu apariții predictibile, un număr redus de replici și o inerție în reacții față de impulsurile date de „gameri”.
Ironia sugerează că reprezentanții stângii liberale au mesaje puține ca număr, supărător-repetitive și pe care le reiau oricâte argumente li s-ar aduce împotrivă. A vorbi cu un „rezistent”, spune campania trolilor, este ca și cum te-ai chinui să explici ceva unui personaj pre-programat din jocurile pe calculator.
Personajele virtuale gri echivalate cu NPC au apărut pe portalul de imagini 4chan, același care a lansat populara Pepe The Frog broasca virtuală devenită, de asemenea, un simbol al celor de dreapta în timpul campaniei electorale a lui Trump din anul 2016 în încercarea lor de a-i ironiza pe liberali.
CITEȘTE ȘI FOTO Ponta publică o postare în care Dragnea anunța, anul trecut, că nu mai există pestă porcină în RomâniaÎn povestea inițială, Wojak era un om, cu trăsături faciale, desenat cu alb, dar apoi, în contactul cu alte personaje gri, devine asemenea lor, un NPC. Publicată inițial pe 5 septembrie, secvența cu NPC-ul Wojak a fost retransmisă pe Twitter pe 10 septembrie, unde a devenit virală.
Utilizatorii conservatori ai conturilor de Twitter și-au dat seama că personaje similare „gri” reprezintă o armă redutabilă în lupta de pe internet cu „rezistenții”. Pe 17 septembrie deja pe Instagram este publicată o imagine cu un graffiti al NPC-ului Wojak, care strânge peste 16.500 de like-uri.
Furtuna pe internet a fost stârnită, însă, abia la jumătatea acestei luni, când de pe sute și sute de conturi au fost distribuite mii de mesaje ale unor astfel de personaje gri care reiau caricatural mesaje neo-marxiste. Aparent, aceste personaje virtuale vorbesc în sensul mesajelor „Rezistenței”, însă asocierile făcute sunt ilare și parodia evidentă.
La începutul acestei săptămâni publicația New York Times a luat în serios această avalanșă de postări de pe internet și a atras atenția că poate fi un joc periculos întrucât oameni reali, cei de orientare liberală, fiind echivalați cu personaje din jocuri pe calculator, sunt practic dezumanizați deși sunt persoane cât se poate de vii.
Twitter a șters 1.500 de conturi false cu derivate din NPC-ul Wojak, invocând fenomenul știrilor false întrucât mai multe astfel de conturi îi invitau în mod ironic pe liberali să meargă la vot pe 7 noiembrie, cu o zi după data scrutinului.
Dinspre media liberală și activiștii din zona stângii identitare reacțiile au fost foarte dure, în același sens că se încearcă o „dezumanizare” a colegilor lor.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ministerul Finanțelor: României îi sunt cerute la Washington despăgubiri de "cel puțin" 200 milioane dolari pentru sechestrele instituite de DNA în dosarul Ferma Băneasa în care a fost condamnat Puiu PopoviciuÎn realitate, spun comentatorii conservatori, enervarea acestora este antrenată de faptul că personajele virtuale gri aruncă un reflector puternic pentru a-i arăta pe „rezistenți” cum sunt ei de fapt: repetitivi, neinteresanți, înregimentați și incapabili de a furniza de argumente în dezbaterea publică. NPC-ul Wojak este exact opusul activistului „#resist”, așa cum acesta este zugrăvit în propaganda liberală, ca special, vector al progresului și virtuos.
Obsesia legată de Trump, ca simbol al răului, pentru activiștii stângiști, este, de asemenea, zugrăvită în mod caricatural, personajele virtuale gri reluând periodic mesajul „Omul portocaliu este rău” („Orange man is bad”).
CITEȘTE ȘI FOTO Șeicul arab care controlează cel mai mare trader de cereale din Orientul Mijlociu și a preluat recent Agricost, cel mai mare producător agricol local, a venit la București pentru o discuție cu IohannisCelebritățile care îl critică pe Trump și reprezentanții media apar și ei în postările trolilor cu chipuri de NPC, purtători ai unor mesaje stereotipe, repetate până la exasperare. „Hello, prietenilor mei umani, sunt celebritatea numărul 2932 și cred în tot ce este sigur și popular pentru persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani. Mă puteți lăuda pe platforme sociale la alegere și nu uitați să îmi cumpărați ultimul album!”, este unul dintre mesajele ironice ale trolilor de pe net.
New York Times spune că personajul NPC Wojak a devenit în numai câteva zile insulta favorită a susținătorilor lui Trump la adresa stângii liberale. Enervarea din zona #resist chiar a încurajat activiștii de orientare consevatoare să persiste în promovarea conceptului. Comentatorul media Mark Dice, care pe contul său de YouTube are aproximativ 1,3 milioane de abonați, iar clipurile sale au sute de mii de vizualizări zilnic, chiar a lansat spre vânzare un tricou ce are imprimat NPC-ul liberal enervat.
You asked for it, so here it is! Order your "Triggered NPC" shirt from https://t.co/cHIhc8b7CU pic.twitter.com/o1VzwMYViO
— Mark Dice (@MarkDice) October 19, 2018
Campania de pe internet se vrea demolatoare la adresa bazei de recrutare a stângii neo-marxiste, a tinerilor dezamăgiți de aparenta lipsă de oportunități din viață. Aceștia și înainte de a fi asociați cu NPC-ul Wojak erau adesea echivalați cu „fulgi de nea” („snowflakes”), comparație cu faptul că sunt fiecare „unici și speciali” atât timp cât plutesc precum fulgii de nea, dar de fapt sunt fragili și când ajung pe pământ fie se topesc la contactul dur cu realitatea, fie se uniformizează și se îngrămădesc în mase amorfe, după cum fulgii de nea sfârșesc uneori în zăpada bătătorită.