Propunerea USR de program de guvernare include reducerea impozitării muncii prin aplicarea "Zero taxe pe salariul minim", fiind menționat faptul că statul desfășoară o politică antimuncă prin supraimpozitarea salariilor.
"Reducerea impozitării muncii prin aplicarea "Zero taxe pe salariul minim". Statul desfășoară o politică antimuncă prin supraimpozitarea salariilor. Povara fiscală pe salariile mici este în România printre cele mai mari din Europa. De aceea, avem cea mai ridicată rată de sărăcie în muncă din toată Europa. Munca la negru sau la gri a prins o amploare semnificativă tocmai din cauza acestei politici greșite. Propunem implementarea programului de guvernare cu un sector - pilot în care să fie aplicat principiul zero taxe pe salariul minim", se spune în document, arată Agerpres.
Termenul pentru implementarea aceste măsuri este ianuarie 2022.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
O altă măsură vizează simplificarea generalizată a raportării fiscale și a modului de plată a impozitelor datorate: birocrație fiscală corelată cu talia firmei; reducerea poverii administrative pentru IMM-uri; modificarea procedurii de decontare a indemnizațiilor aferente concediilor medicale suportate de angajatori prin compensarea contravalorii concediilor medicale datorate contribuabilului din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) cu sumele datorate de contribuabil pentru Bugetul de Stat și Bugetul Asigurărilor Sociale; eliminarea declarațiilor 060 și 061, eliminarea obligației de obținere a Codului de Înregistrare Fiscală special pentru punctele de lucru cu peste 5 salariați și eliminarea plății diferențiate a impozitului pe salarii; debirocratizarea procedurilor legate de casele de marcat (reducerea documentelor cu privire la achiziția casei de marcat, modificarea legislației privind arhivarea, cu privire la: păstrarea documentelor, precum: registrul special timp de 10 ani, memoria fiscală 10 ani, raportul Z 5 ani, jurnalul electronic 5 ani, rola-jurnal 2 ani, simplificarea birocrației registrului special și de înlocuire a memoriei fiscale); simplificarea regimul declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRC prin preluarea de către ANAF a informațiilor de la ONRC privind suspendarea activității societăților comerciale, eliminarea procedurii de aprobare a regimului derogatoriu de la ANAF, eliminarea obligațiilor pentru societățile suspendate de a depune declarațiile fiscale și a situațiile financiare anuale pe perioada suspendării, dat fiind faptul că sumele declarate sunt nule).
Tot aici USR propune eliminarea Registrului entităților/unităților de Cult - condiție pentru deductibilitatea sponsorizării din impozit. De asemenea, se propune ierarhizarea regulilor de interpretare și aplicare a legii fiscale într-o succesiune subordonată, conform căruia ambiguitățile sau neclaritățile cu privire la normele fiscale sau faptele impozabile să profite contribuabilului printr-o prezumție care trebuie răsturnată prin probe de către stat.
Programul USR în domeniul Finanțelor presupune reforma ANAF și transformarea ei într-o instituție solidă, modernă și de încredere, performantă și inteligentă, cu soluții digitale integrate, care utilizează la maximum datele și informațiile disponibile:
CITEȘTE ȘI Cum previi picarea site-ului în cazul creșterilor masive de traficAstfel, se dorește eliminarea declarațiilor fiscale care nu sunt necesare; automatizări astfel încât să fie evitată depunerea de declarații fiscale. Spre exemplu, dacă autoritatea fiscală are informații că un contribuabil se află într-o anumită situație din declarațiile depuse deja de acesta, schimbările în vectorul fiscal să fie operate automat, fără a mai fi nevoie ca acel contribuabil să depună o declarație prin care să solicite modificarea în vectorul fiscal, modificare ce este oricum obligatorie, nu opțională; simplificarea declarațiilor fiscale; comunicarea automată între bazele de date ale autorităților astfel încât să fie evitate depunerile de declarații despre același eveniment la mai multe autorități; simplificarea plăților care se fac către autorități. înființarea unei baze de date în care să fie disponibile rapoartele de inspecție fiscală împreună cu soluțiile date în urma contestațiilor depuse, precum și cu soluțiile instanțelor de judecată.
Programul presupune introducerea în legislație de bonusuri acordate persoanelor fizice care aleg să facă plăți anticipate de impozit, dar și introducerea în legislație de bonusuri acordate contribuabililor care în urma inspecțiilor fiscale nu au diferențe de impozite și contribuții calculate.
Totodată, se propune unificarea procedurii de înregistrare în SPV cu cea de înregistrare privind depunerea declarațiilor fiscale, eliminând dubla înregistrare a contribuabilului pentru depunere de declarații electronice prin Formularul 150 și pentru înregistrarea contribuabilului în Spațiul Privat Virtual.
Un alt punct vizează transparența cheltuielilor publice: prezentarea bugetului, a execuției bugetare și a folosirii împrumuturilor în format deschis și pe platforme de navigare bugetară utilizabile ușor și inteligibile de oricine; transparentizarea tuturor achizițiilor publice prin publicarea tuturor contractelor care presupun bani publici, într-o platformă ușor de folosit și în care informația se caută electronic.
CITEȘTE ȘI Arafat: Temerea de spital este indusă de toate discuțiile de pe Facebook. Nu mai consultați profesorii de Facebook și Google, nu există altă soluțieConform documentului, se dorește implementarea accelerată a bugetării pe programe pe bază de indicatori de rezultat la toate nivelurile administrației publice centrale și locale care să permită transparență deplină a cheltuielilor publice, îmbunătățirea clarității și coerenței procesului de bugetare, prioritizarea politicilor sectoriale și adecvarea resurselor mobilizate la nivelul calității serviciilor publice oferite, creșterea responsabilității și a eficienței utilizării fondurilor publice prin asigurarea unei competiții reale între proiectele propuse a fi finanțate și susținerea performanței.
O altă măsură prevăzută în programul de guvernare vizează extinderea analizei cheltuielilor publice la nivelul tuturor ministerelor și integrarea rezultatelor în procesul bugetar.
În document se menționează că repartizarea banilor publici către autoritățile locale se va face pe baza unui set de criterii transparente și obiective, evitandu-se astfel alocările bugetare pe criterii politice. Publicarea lunară a datelor privind contractele derulate de autoritățile publice locale, inclusiv prin PNDL - sume contractate, beneficiari, stadiul lucrării, data estimată de finalizare și recepție etc;
USR dorește reducerea deficitului prin diminuarea cheltuielilor statului: reducerea aparatului administrativ; eliminarea sinecurilor; desființarea agențiilor inutile (spre exemplu, Academia de Științe ale Securității Naționale, Institutul de Studii Avansate pentru Cultura și Civilizația Levantului); oprirea programelor care risipesc bani publici; transparentizarea și alinierea salariilor din sistemul public prin eliminarea sporurilor arbitrare.
Potrivit sursei citate, se are în vedere dezvoltarea pieței de capital prin simplificarea/clarificarea reglementărilor și a accesului la piață, consolidarea BVB și asigurarea armonizării cu Piața Europeană de Capital.
Programul prevede și extinderea deductibilității fiscale pentru cotizațiile la Pilonul 3, inclusiv pentru produsul pan - european de pensii (PEPP); reducerea TVA pentru energie electrică și gaze naturale pentru consumatorii casnici și non - casnici pe o perioadă de 6 luni; credit fiscal pentru întreprinderi în cuantumul a jumătate din creșterea facturii la energie și gaze naturale; introducerea conceptului de amprentă fiscală, ca totalitate a dărilor fiscale care se plătesc de către o întreprindere și ca urmare a ei (inclusiv impozite și contribuții reținute la sursă, TVA etc.); întărirea responsabilității fiscal-bugetare prin actualizarea legilor privind finanțele publice și responsabilitatea fiscal-bugetară și prin introducerea bugetării participative și a celei multianuale pentru investițiile publice în infrastructură.
CITEȘTE ȘI Cîțu, atacă BNR după majorarea dobânzilor și creșterea inflației: Sper că nu am ratat o măsură în trecut și acum ne grăbim să reducem prețurile prin măsuri de politică monetară restrictivă!De asemenea, în program se menționează consolidarea statutului de piață emergentă a Bursei de Valori București și dezvoltarea acesteia prin sprijinirea activă a listării de noi companii: simplificarea procedurilor de înființare a fondurilor de investiții.
Totodată, programul vizează înființarea băncii naționale de dezvoltare pentru facilitarea accesului la finanțare și fonduri europene în relație cu instituțiile financiare europene prin înlocuirea instituțiilor de garantare (Eximbank, FNGCIMM și FRC) ale statului român preexistente.
O altă măsură are în vedere reformarea sistemului fiscal-bugetar pentru a evita spirala îndatorării și pentru a asigura menținerea ratingului de țară, prin apelarea la finanțări de tipul plasamentelor private - funcție de oportunități și prin dezvoltarea pieței titlurilor de stat pentru populație utilizarea PPP ca mecanism alternativ de finanțare.
În ceea ce privește aderarea la Zona Euro, documentul semnalează că obiectivul principal al României îl reprezintă creșterea convergenței reale cu economiile europene.
"Convergența reală se poate atinge în final prin adoptarea de către România a monedei Euro. Un prim pas îl reprezintă aderarea la ERM II ce ar reduce variabilitatea cursului de schimb, contribuind la stabilitatea monetară a României", se arată în programul de guvernare, care propune aderarea în mecanismul ERM II în anul 2025
Biroul Național al USR a agreat, duminică, lista de miniștri și forma finală a programului de guvernare care vor fi propuse spre validare în Comitetul Politic al partidului, ce are loc duminică seară, de la ora 18:00. Lista de miniștri și programul de guvernare, validate de Comitetul Politic, vor fi depuse luni în Parlament de premierul desemnat Dacian Cioloș. „Indiferent de situație, cred că și pentru PSD tot noi putem fi o soluție pentru a depăși lunile care urmează. Poate ne rupem gâtul și veți scăpa de noi sau poate vom reuși să ținem lucrurile sub control și vă vom permite să vă numărați liniștiți procentele. Oricum ar fi, ieșiți în câștig, pentru că sunt convins că nu vreți să vă treziți pe tavă cu o țară demolată”, a transmis Cioloș.
CITEȘTE ȘI JD Agro Cocora continuǎ seria de proiecte de expansiune ambițioaseLista este următoarea:
Prim ministru - Dacian Cioloș
Ministerul Finanțelor - Dragoș Pîslaru
Ministerul Afacerilor Interne - Alin Stoica
Ministerul Afacerilor Externe - Dan Barna
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale - George Cățean
CITEȘTE ȘI Cum previi picarea site-ului în cazul creșterilor masive de traficMinisterul Mediului, Apelor și Pădurilor - Mihai Goțiu
Ministerul Justiției - Stelian Ion
Ministerul Apărării Naționale - Nicu Fălcoi
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului - Claudiu Năsui
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene - Cristian Ghinea
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației - Ionuț Moșteanu
Ministerul Energiei - Cristina Prună
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Cătălin Drulă
Ministerul Muncii și Protecției Sociale - Oana Țoiu
Ministerul Sănătății - Ioana Mihăilă
Ministerul Culturii - Iulia Popovici
Ministerul Tineretului și Sportului - Tudor Pop
Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării - Monica Berescu
Ministerul Educației - Corina Atanasiu
Dacian Cioloș a făcut apel la PSD și PNL să voteze Guvernul monocolor al USR pentru a ieși din criza politică.
„Determinarea de a merge până la capăt. Voi prezenta astăzi Comitetului Politic al USR reunit în procedură de urgență lista cabinetului și programul de guvernare cu care vom merge în Parlament. Datoria mea, ca politician, e să răspund tuturor întrebărilor, iar cei care vor să știe de ce nu am depus mandatul primit de la președintele României au dreptul să întrebe și să li se răspundă. Mergem până la capăt pentru simplul fapt că politicianul român trebuie să-i redea cetățeanului român încrederea în stat și în capacitatea acestuia de a-i apăra interesele cât mai bine cu putință. Politicianul poate lua decizii bune sau proaste, dar cel puțin la fel de importantă precum decizia în sine (și rezultatul acesteia) este buna-credință pe care se fundamentează decizia sa. A greși e cât se poate de uman, a fi lipsit de onestitate și de bună-credință este o lipsă de caracter în momente calme și o ticăloșie în momente de criză. Suntem într-o criză sistemică pentru că nimeni nu mai crede o vorbă ieșită din gura unui politician. Vom trece peste această criză dacă vom începe să redăm încrederea cetățenilor în gesturile și în acțiunile noastre.
Este o criză de durată, pentru că nu poți rezolva o problemă care a trenat 30 de ani în câteva luni. Criza sanitară este un rezultat al lipsei de încredere în instituții înainte de orice. Criza energetică este o criză europeană și globală care va afecta în cel mai dur mod cu putință România. Din nefericire, aceste săptămâni nu au contribuit la creșterea încrederii cetățenilor în capacitatea politicului de a rezolva probleme, ba dimpotrivă. Cred că este nevoie de multă onestitate în perioada care vine, pentru că avem doar două soluții: o criză totală care va duce la implozia sistemului și la o perioadă de extremism și populism sau recâștigarea încrederii în noi, care să se facă onest și prin muncă reală.
Și, pentru că onestitatea este valoarea de bază, trebuie spus că, paradoxal, foarte probabil suntem singura soluție pentru momentul de față, care convine tuturor forțelor politice în momentul în care ne găsim. Mergem mai departe, pentru că am putea fi o soluție convenabilă întregii clase politice. Votul din Parlament va decide.
CITEȘTE ȘI Elizabeth a II-a, furioasă pe liderii lumii. Conversație privată, crezând că microfonul său era închisÎn ceea ce ne privește, voi prezenta Biroului Național USR și Comitetului Politic USR o listă de miniștri și o vom vota pentru a ajunge în Parlament. Vom merge până la capăt, pentru că avem de ales dacă respectăm mecanismele politice, funcționarea democrației și interesele de moment ale unor actori politici. Să nu vă închipuiți că am ajuns noi să formăm un guvern monocolor pentru că nimeni altcineva nu-și dorește să ocupe scaune de miniștri. Am ajuns pentru că, în contextul momentului, noi facem mai puține calcule politice decât celelalte partide despre care cred că, pur și simplu, sunt captive propriilor analize și speranței că la sfârșit vor avea de câștigat mai mult decât competitorii lor. Noi suntem mult mai sensibili la critică și la interacțiunea cu publicul nostru și am fost împinși în față de această gândire optimistă și curajoasă. Vom vedea la sfârșit cine a avut dreptate, dar nu regretăm niciun moment faptul că am făcut acest pas, pentru că trebuie să existe o parte a societății și a politicului care să creadă că se poate chiar și atunci când pare că nu mai există speranță. De aceea mergem noi până la capăt. Pentru că cetățenii României trebuie să știe că, indiferent de cât de dificilă este situația politică, mereu va exista cineva care să-si asume rezolvarea respectivei situații. Astăzi, suntem noi. Mâine, pot fi alții.
Sunt conștient că există o aversiune și o nervozitate la adresa noastră în PNL încă din campaniile electorale din 2019 și 2020. Motivele sunt diferite, țin de trecut și nu vreau să mă refer la ele acum. Înțeleg perfect de ce există această emoție la adresa noastră și știu că în bună măsură ea este provocată de teama de nou. De aceea apare mereu ideea că nu vă puteți înțelege cu noi. Poate că, dacă nu ar fi existat această teamă, Coaliția ar fi funcționat. Istoria e istorie, așa că să ne uităm la ceea ce urmează. Eu sunt sincer convins că putem învăța să lucrăm împreună dacă vom avea ocazia să cultivăm încrederea în relațiile dintre noi. Acum, guvernul monocolor al USR poate fi o soluție pentru ieșirea din criză. Lăsați-ne pe noi să înfruntăm această iarnă și gândiți pragmatic la cea mai bună soluție politică pentru a salva ce se mai poate salva din proiectul politic început anul trecut.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Codul Muncii, din nou schimbat: Modificare a termenului de contestare a deciziilor angajatorului privind contractul de muncăIndiferent de situație, cred că și pentru PSD tot noi putem fi o soluție pentru a depăși lunile care urmează. Poate ne rupem gâtul și veți scăpa de noi sau poate vom reuși să ținem lucrurile sub control și vă vom permite să vă numărați liniștiți procentele. Oricum ar fi, ieșiți în câștig, pentru că sunt convins că nu vreți să vă treziți pe tavă cu o țară demolată. În finalul acestei mărturisiri, aș vrea să îi mulțumesc președintelui Iohannis pentru încrederea acordată odată cu acest mandat. Nu știu care au fost motivele reale ale acestei decizii, dar formal cred că trebuie să restabilim o relație funcțională între instituțiile statului român. Sunt conștient de teoriile care s-au vehiculat în spațiul public privind această desemnare. Dar cred că e mare nevoie să construim o relație instituțională care să fie curățată de nervozitate și de cuvinte grele. Ce pot eu să fac e să port un dialog instituțional corect și onest cu fiecare membru al sistemului democratic și să ofer aceeași onestitate pe care am pus-o pe masă cetățenilor. Nu e niciun câștig pentru nimeni să distrugem instituții și simboluri, pentru că tot noi singuri va trebui să le reconstruim. Ideea că ne vom vindeca prin pârjolire este greșită și nocivă. Ne vom vindeca prin muncă, onestitate și recunoașterea greșelilor.
Așa că sper ca membrii Comitetului Politic al USR să ia deciziile cele mai bune, după cum sper că PNL și PSD vor respecta întregul proces parlamentar. Fiecare parlamentar este liber să gândească cu propria sa minte și să decidă cu propria sa conștiință. Indiferent de decizia pe care o vor lua, sper să fie împăcați și mulțumiți de votul propriu, pentru că o Românie mai bună nu e o Românie a USR sau una a PNL și PSD. O Românie mai bună e una în care avem încredere în ce ne spune celălalt și nu trăim în fiecare zi cu spaima că suntem mințiți și înșelați”, a scris Dacian Cioloș, duminică pe Facebook.