AUR susținea, în expunerea de motive, că analiza funcționării practice a Pilonului II relevă ”existența unui mecanism financiar complex prin care contribuțille obligatorii ale cetățenilor sunt redirecționate către companii private care încasează comisioane substanțiale pentru administrarea acestor fonduri, după care o mare parte din aceste resurse sunt reinvestite în titluri de stat, creând astfel un circuit financiar care beneficiază multiple categorii de intermediari în detrimentul contribuabililor”.
”Din perspectiva veniturilor generate pentru administratori, sistemul obligatoriu garantează un flux constant de resurse provenite de la peste 8 milioane de contribuabili români, fără ca aceștia să aibă posibilitatea de a opta pentru alternative sau de a-și retrage contribuțille viitoare. Această configurație creează o situație de monopol de facto asupra unei părți din contribuțiile sociale, în absența consimțământului liber exprimat al titularilor acestor contribuții”, se arată în document.
Proiectul a fost anunțat de Profit.ro la începutul lunii septembrie.
De ce este important În 2017 și 2018, pe vremea când liderul PSD era Liviu Dragnea, au existat mai multe inițiative ca Pilonul II să devină opțional. Inițial, fostul premier și actual președinte al Consiliului Național al PSD, Mihai Tudose, a dat ca sigură această transformare. Ulterior, premierul Viorica Dăncilă și ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, au anunțat că Guvernul lucrează la un mecanism prin care persoanele care contribuie la Pilonul II de pensii, administrat privat, să se transfere cu aceste contribuții integral la Pilonul I, administrat de stat.
Cererea de retragere din procesul legislativ, care primise aviz negativ de la ASF, CES și Consiliul Fiscal, a fost aprobată în plenul Senatului.
Mai multe detalii AICI.
În 2008, când s-a introdus Pilonul II de pensii de stat administrate privat, cota de contribuție era de 2% din venit și urma să se majoreze anual cu 0,5 puncte procentuale, până la nivelul de 6% din salariu. Guvernele nu au respecat însă calendarul de majorare, nivelul contribuțiilor fiind chiar înghețat o perioadă, pentru ca în 2016 cota de contribuție să crească până la 5,1%.
În 2018, cota s-a redus la 3,75%, nivel la care a rămas până la 1 ianuarie 2024, când cota a fost majorată la 4,75%, cât este și în prezent.

















