Guvernul a aprobat ridicarea unei construcții noi pentru adăpostirea echipamentelor aferente farului militar de aterizare de la Gura Portiței, la aproape 6 ani după ce și-a pus problema oficial că acesta trebuie relocat, pentru a nu fi înghițit de ape.
Valoarea totală a investiției, cu tot cu TVA, este estimată la 123,4 milioane lei, preconizându-se că lucrările vor dura circa 1 an și 3 luni.
″Farul de aterizare Gura Portiței funcționează din anul 1977 în cazarma 832 Mihai Viteazu, fiind deservit de personal din Direcția Hidrografică Maritimă și din Brigada 243 Radio Electronică și Observare „Callatis”. Începând cu anul 2000, din cauza înaintării liniei de apă în fiecare sezon toamnă-primăvară, construcțiile existente sunt inundate frecvent, ceea ce duce la îngreunarea executării misiunilor specifice ale celor două structuri militare care își desfășoară activitatea în cazarma 832 Mihai Viteazu″, se arată în nota de fundamentare a hotărârii de guvern.
Potrivit sursei citate, farul de aterizare Gura Portiței este amplasat la 50 de metri de malul Mării Negre, într-o zonă inundabilă, fiind afectat masiv de variațiile de nivel ale sistemului lagunar Razelm-Sinoe și de eroziunea continuă a plajei, ceea ce produce grave disfuncționalități aparaturii și tehnicii, efecte care pot influența negativ siguranța navigației maritime.
Astfel, s-a ajuns la concluzia că sunt necesare construcții noi și amenajări care să răspundă cerințelor fundamentale de calitate, normelor tehnice în vigoare și necesităților specificului activității personalului din cazarma 3613 Mihai Viteazu.
″Obiectivul de investiții este propus a fi amplasat la distanță de aproximativ 300 metri de vechiul amplasament din cazarma 832 Mihai Viteazu, în zona de nord a acestuia, în cazarma 3613 Mihai Viteazu, delimitată de un canal navigabil secundar (care comunică cu Canalul navigabil nr. 5) pe latura de Nord-Vest și de un drum de acces pietruit (drum de exploatare aferent digului de protecție) pe latura de Sud-Est. Noua amplasare presupune relocarea echipamentului aferent farului″, mai scrie în document.
CITEȘTE ȘI FOTO Tomată în greutate de 1.220 de grame, recordul Stațiunii de Cercetare-Dezvoltare pentru Legumicultură din BuzăuInvestiția include următoarele lucrări:
- decolmatare canal navigabil de acces, pe o lungime minimă de 3,40 km, realizarea a două zone de întoarcere pentru ambarcațiuni de-a lungul canalului, realizarea unui dig din piatră de protecție, lucrări de protecție a malurilor;
- amenajare zonă de acostare ambarcațiuni, prin executarea unei dane de acostare; - lucrări de curățare a terenului, prin îndepărtarea stratului vegetal, și lucrări de supraînălțare a terenului cu un amestec de material necoeziv cu un grad mare de permeabilitate, completare cu pământ fertil și realizarea de ziduri de sprijin în zonele cu diferențe de cote de nivel;
- lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare, prin executarea fundațiilor de mare adâncime pe piloți flotanți de îndesare;
- construire pavilion cu destinația de far de aterizare, care va deservi zona navigabilă Gura Portiței;
- construire pavilioane administrative pentru desfășurarea activităților specifice ale Direcției Hidrografice Maritime și Brigăzii 243 Radio Electronică și Observare „Callatis”;
- construire pavilion depozit materiale și echipamente și stație de epurare;
- construire pavilion depozit materiale și echipamente, gospodărie de apă menajeră și gopodărie hidranți interiori;
- construire pavilioane depozitare, pentru desfășurarea activităților specifice ale Direcției Hidrografice Maritime și Brigăzii 243 Radio Electronică și Observare „Callatis”;
- realizare împrejmuire perimetrală, porți de acces auto și pietonal;
- branșamente și rețele de utilități: racord electric la medie tensiune, rețele electrice de joasă tensiune, puț forat, rețea de alimentare cu apă, rețea de canalizare menajeră, rețea hidranți exteriori și interiori;
- drumuri, alei și platforme în incinta;
- amenajare spații verzi;
- signalistică;
- rețele de comunicații: sistem integrat de securitate, rețea fibră optică;
- iluminat exterior.