Noua abordare în privința strategiei de marketing a turismului românesc are drept grup țintă ”călătorul cu discernământ”, care vrea să exploreze destinații neatinse de turismul în masă și este creator de tendințe pentru turiștii din piețe țintă precum SUA, Marea Britanie, Rusia sau Germania, relevă un document oficial al ministerului de resort. Această abordare a fost elaborată din 2010, când fostul ministru Elena Udrea a promovat celebrul logo al frunzei și motto-ul ”explore the Romanian garden”.
”Există acum o nouă abordare în ceea ce privește strategia de marketing, în contextul în care, și pe plan internațional, se remarcă o sofisticare a gustului turiștilor aflați în căutare de experiențe deosebite: de aceea, prin acțiunile noastre de promovare, ne adresăm cu precădere celor care optează pentru vacanțe în care arta, cultura, istoria, educația și spiritualitatea joacă un rol important”, scrie în document.
În continuare, actualul minister precizează și care este grupul țintă al noii abordări.
”Grupul țintă: Toate activitățile din proiectele propuse spre finanțare se adresează grupului nostru țintă, și anume călătorul cu discernământ, așa cum a fost el identificat în urma amplelor cercetări de piață ocazionate de realizarea brandului turistic național (..) Acesta este un călător independent, dispus să întreprindă eforturi suplimentare pentru a explora destinații diferite de cele obișnuite, cu natură sălbatică și cultură autentică, deplasându-se pentru a trăi experiențe ce îi oferă satisfacții. Călătorul cu discernământ își dorește experiențe noi, unice și este dornic să exploreze destinații turistice neatinse de turismul în masă, caută provocări personale.”
De la acest grup țintă a pornit însă, din 2010, elaborarea brandului de țară, promovat de fostul ministru al Dezvoltării Regionale și Turismului Elena Udrea sub motto-ul ”explore the Romanian garden”, așa cum se poate observa în prezentarea de la acea vreme.
Ministerul actual arată că grupul țintă este format din persoane cu educație superioară, cu vârsta cuprinsă între 25-34 ani și 50-64 ani, care călătoresc în grupuri mici sau cupluri (fără copii), ce au un venit mediu sau mare, trăiesc în orașe medii sau mari, respectă mediile naturale, sociale și culturale, sunt lideri de opinie și formatori de tendințe, fiind vorba în majoritate de oameni de afaceri, politicieni, jurnaliști și specialiști din turism, factori de decizie și creatori de opinie, care folosesc des ca mijloc de transport avionul.
”Aceștia sunt interesați de experiențe unice, de călătorii în locuri mai puțin explorate sau neatinse de turismul în masă. Ei sunt creatori de tendințe, iar atragerea acestui segment de călători va stimula recomandarea, va genera un curent de “ urmărire”, din partea altor segmente de public din rândul celor cărora le va fi recomandată destinația turistică România”, mai arată ministerul.
Conform sursei citate, piețele țintă sunt SUA, Marea Britanie, Rusia, Germania, Italia, Franța, Austria, Ungaria, țări în care mai mult de un sfert (29%) din populația chestionată nu are nici un dubiu în privința efectuării unei vacanțe în țara noastră.
CITEȘTE ȘI Sculptura ”Muza adormită” de Brâncuși a fost vândută în licitație la New York cu prețul record de 57 milioane de dolari”Aceștia din urmă sunt considerați grupul de potențial principal pentru România (în piețele sursă se ridica la 94 milioane de călători). Cele mai mari grupuri de potențial principal sunt in piețele mari ca SUA, Marea Britanie, Germania. In toate cele 8 țări-piețe țintă cel puțin 20% din călători își imaginează că ar putea vizita România (în Austria procentul este 36%, iar în Ungaria 60%)”, susțin autoritățile.
Ministerul Turismului arată că, în acest an, pentru ”creșterea circulației turistice”, și-a planificat participarea eficientă la târguri internaționale din principalele piețe, prin reprezentanțele de promovare turistică propuse recent pentru reorganizare, promovarea în mediul online prin parteneriate cu Google, Youtube, derularea unei campanii TV în mai multe piețe-țintă pe o televiziune paneuropeană, organizarea de vizite educaționale pentru jurnaliști, lideri de opinie, tour-operatori ”realizare și retipărire broșuri (inclusiv, creșterea atractivității acestora)”.
Reprezentanții industriei de turism l-au criticat dur pe ministrul Dobre când, cu puțin timp în urmă, a hotărât, fără nicio analiză și fără consultări cu specialiștii din domeniu, să desființeze birourile de promovare externă a României printr-un proiect de Hotărâre, aprobat ulterior de Guvern. Birourile externe se vor închide în bloc, în interval de 90 de zile, fără ca cineva din minister să analizeze dacă există cazuri în care directorii acestora au performanțe deosebite și se bucură de aprecierea turoperatorilor și presei din țările în care activează.