Orange România va contesta în instanță amenda primită de la Consiliul Concurenței, apreciind că a avut o reacție legitimă și justificată în a stopa practicile comerciale înșelătoare ale unui furnizor de servicii.
Consiliul Concurenței a anunțat, marți, că a amendat Orange România cu acuzația de abuz de poziție dominantă, confirmând astfel informațiile anunțate de Profit.ro la finele anului trecut. Amenda se ridică la circa 14 milioane euro.
"Orange România a fost sancționată de către Consiliul Concurenței pentru reacția legitimă și justificată de a stopa practicile comerciale înșelătoare ale unui furnizor de servicii. Reamintim că demersurile de stopare a comportamentelor frauduloase reprezintă o practică recomandată și aplicată în România și la nivel european. Respectul pentru client și lege sunt principii fundamentale ale activității Orange. Suntem hotărâți să ne protejăm în mod legal clienții ori de câte ori interesele acestora vor fi afectate. Orange va folosi toate mijloacele legale pentru a contesta această sancțiune", a transmis operatorul la solicitarea Profit.ro.
Autoritatea de concurență a constatat că, în perioada 2011-2015, operatorul de telefonie ar fi limitat accesul companiei Simplus Invest SRL la rețeaua sa de telefonie mobilă, blocându-i activitatea de transmitere a mesajelor comerciale către/de către clienții Orange.
Simplus Invest SRL este o companie care intermediază transmiterea de mesaje comerciale prin numere scurte între anumite companii beneficiare și clienții operatorilor de telefonie mobilă. Pentru a-și desfășura activitatea, integratorii încheie contracte cu clienți (companii care vor să transmită mesaje comerciale) și cu toți operatorii de telefonie mobilă, care le alocă numere scurte.
CITEȘTE ȘI Isărescu va discuta cu Teodorovici despre taxa bancară doar în Comitetul de Supraveghere Macroprudențială, pentru care va convoca sesiune extraordinară și va face propuneri
În cadrul investigației, Autoritatea de Concurență a constatat mai multe fapte ale Orange prin care ar fi limitat accesul Simplus la rețeaua sa, cum ar fi: refuzul de a deschide noi servicii comerciale prin alocarea unor noi numere scurte, respectiv închiderea anumitor numere scurte.
"Companiile mari, care dețin poziții dominante, trebuie să aibă un comportament nediscriminatoriu față de partenerii lor și să creeze proceduri clare, transparente și rezonabile pentru situațiile ce justifică o limitare a accesului la rețeua sa", spune Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
În perioada 2012-2013, Simplus era principalul jucător din România pe piața de intermediere de transmitere de mesaje comerciale prin numere scurte.
Instituția apreciază că acțiunile Orange ar fi diminuat în mod semnificativ capacitatea acestui integrator de a concura pe piață, cifra de afaceri a Simplus diminuându-se în perioada 2012-2015 de aproximativ 5 ori.
Autoritatea de Concurență va informa Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) cu privire la disfuncționalitățile identificate în cadrul investigației pe piața analizată, în vederea analizei oportunității impunerii de măsuri în acest domeniu de activitate.
CITEȘTE ȘI Bulgaria ar putea adera la zona euro cel mai devreme în 2022
În 2011, Consiliul Concurenței a mai amendat Orange, cu 34,8 milioane euro, și Vodafone, cu 28,3 milioane euro, pentru abuz de poziție dominantă. Cele două companii au contestat atunci sancțiunile, în cazul Orange instanța supremă menținând decizia Consiliului Concurenței. Cazul Vodafone se află pe rol.
În decembrie, Profit.ro a anunțat că Orange a fost amendat de Consiliul Concurenței cu 1% din cifra de afaceri a companiei pentru abuz de poziție dominantă pe piața de plăți și reclame prin SMS.
“Acest an are potențial să fie al doilea an cel mai mare din punct de vedere al amenzilor, prima poziție fiind ocupată de anul 2011, când am amendat benzinarii. Avem investigatia pe asigurări, pe tarife RCA, avem și o propunere de sancțiune pentru Orange, cu un posibil abuz de poziție dominantă, se va încheia și investigația pe retail și turism”, a spus în 6 octombrie, la Sinaia, șeful instituției.
Instituția a cercetat un posibil tratament discriminatoriu practicat de Orange România, liderul pieței de telefonie mobilă, în relația cu companiile active pe piața plăților prin mesaje scurte (SMS) prin intermediul telefonului mobil, respectiv pe piața mesajelor scurte publicitare prin intermediul telefonului mobil din România.
În cazul acestei investigații, lansată în 2016 și a doua în această industrie, instituția a efectuat inspecții inopinate atât la sediul Orange România, cât și la sediile unora dintre agregatorii de plăți prin SMS, existând indicii că aceste companii pot deține probe necesare autorității de concurență pentru o evaluare exactă a comportamentului Orange România SA pe piețele respective.
În februarie 2011, Consiliul Concurenței a amendat Orange România și Vodafone România cu 268,33 milioane de lei (63 milioane de euro) pentru abuz de poziție dominantă. În cazul Orange România, amenda s-a ridicat la 147,9 milioane de lei și a reprezentat 3,6% din cifra de afaceri a operatorului în 2010.
Orange Romania este liderul pieței de profil după numărul clienților și venituri.