Tribunalul București a respins definitiv o cerere a Orange România de anulare a unei decizii a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care a dispus, în noiembrie 2017, obligarea companiei, liderul pieței de telefonie mobilă, la încetarea unei practici comerciale considerate incorecte și constatate în urma unui control efectuat la un magazin Orange. Anterior, Tribunalul Cluj a respins definitiv, în luna mai 2018, cererea de suspendare a deciziei ANPC.
Potrivit unui document analizat de Profit.ro, ANPC a constatat că operatorul telecom ar încheia contracte de abonament cu consumatorii neinformându-i pe aceștia, anterior încheierii contractelor și nici prin contracte, în mod complet, corect și precis, asupra beneficiilor promoționale acordate, respectiv a valorii acestora.
CITEȘTE ȘI Progrese în reglementarea recunoașterii faciale“Spre exemplu, s-a constatat că, pentru beneficiul promoțional Orange antivirus pentru sistem de operare Android, acces la selecție de 21 canale TV și trafic nelimitat pentru navigare în aplicația Orange TV Go și pe site-ul TV tvgo.orange.ro pe perioada contractuală, telefoane la preț subvenționat, nu au fost informați consumatorii despre valoarea acestor oferte promoționale”, se arată în document.
În aceste condiții, la solicitarea consumatorilor de reziliere a contractelor înainte de expirarea perioadei minime contractuale, Orange România ar fi solicitat consumatorilor plata unor despăgubiri care variau în funcție de planul tarifar ales și de momentul la care era cerută încetarea contractului înainte de termen, deoarece oferta promoțională a fost la un cost sub prețul standard, oferind anumite beneficii, pe care le justifica prin necesitatea recuperării prejudiciului care ar fi suportat de către operator, urmare a încetării contractului de către consumatori.
În această situație, consumatorii sunt dezavantajați, au apreciat controlorii ANPC, operatorul profitând de poziția sa dominantă, fie prin perceperea unor despăgubiri oneroase, fie prin determinarea acestora să renunțe la reziliere, fiind ținuți captivi în contracte pe care aceștia nu le mai doresc.
“S-a mai reținut reaua-credință a operatorului telecom manifestată și prin faptul că nu informează consumatorii care se prezintă la ghișeele Orange România, corect, complet și precis asupra faptului că portarea în alte rețele de telefonie mobilă, realizată în intervalul perioadei contractuale active cu Orange România, determină aceleași consecințe aferente rezilierii anticipate, respectiv plata despăgubirilor plus plata abonamentului până la sfârșitul perioadei contractate”, se susține în document.
CITEȘTE ȘI Gigantul american Estée Lauder, amendat în România pentru GDPR. Compania ar fi prelucrat ilegal date personalePotrivit instanței, împiedicarea consumatorilor sub orice formă de a rezilia sau denunța unilateral contractul, în cazul de față, prin solicitarea plății abonamentului până la finalul perioadei contractuale și plata unor despăgubiri aferente ofertelor promoționale, este interzisă de lege și denotă faptul că activitatea Orange România ar fi contrară practicilor corecte de piață.
“Această conduită a Orange România este susceptibilă să deformeze comportamentul economic al consumatorului mediu, astfel sunt încălcate prevederile articolului 15, aliniatul 1 coroborat cu articolul 4, aliniatul 1 din Legea 363/2007. În concret, reține instanța că practica incorectă se referă la perceperea (sau amenințarea cu perceperea) de la consumatori a unor despăgubiri în momentul denunțării contractului anterior încheierii perioadei contractuale sau a portării în altă rețea de telefonie mobilă, în condițiile în care consumatorii nu pot cuantifica ei înșiși despăgubirile datorită faptului că operatorul de telefonie mobilă nu i-a informat asupra costurilor câștigate în condițiile contractării promoționale, nefiind menționat în contract decât costul standard al abonamentului”, se mai spune în document.
CITEȘTE ȘI Vodafone România a pierdut un proces - SMS-uri trimise fără acord cliențilorCa urmare a perceperii de despăgubiri, consumatorii fie denunță contractele cu niște costuri ce nu au putut fi prevăzute, fie rămân captivi în relații contractuale cu operatorul telecom, deși nu le mai doresc.
Argumentele invocate de avocații Orange România în privința suspendării deciziei ANPC, cum ar fi lipsa legalității actului administrativ emis de instituție, atingerea situației juridice contractuale între părți prin actul emis sau depășirea mandatului ANPC, au fost considerate nefondate de către instanță.
“Prin urmare, raportat la aspectele menționate, instanța reține că nu sunt întrunite condițiile suspendării prevăzute de articolului 14 din Legea 554/2004, astfel încât cererea formulată de Orange Romania va fi respinsă. Fără cheltuieli de judecată. Cu drept de recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul se depune la Tribunalul Cluj”, se arată în document.
Orange Romania este liderul pieței de profil după numărul clienților și venituri.
În 2019, veniturile operatorului au depășit 1,1 miliard de euro, iar portofoliul de clienți a atins 10,92 milioane.