Cele mai comune capcane în care cad cumpărătorii de mașini rulate sunt actele false, eludarea plății TVA, kilometrajul modificat, autovehiculele furate și falsa transparență a vânzătorilor, arată o analiză a InspectorAuto.ro, un instrument de verificare a istoricului mașinilor.
”În domeniul auto nu există pomeni. Nimeni nu vinde la un preț foarte bun o mașină foarte bună. Principii simple, precum răbdarea și atenția, îi poate salva pe cumpărători din a transforma achiziția unei mașini din bucurie într-un coșmar”, a afirmat Mihai Cune, fondator și director general al InspectorAuto.ro.
Pentru a ajunge la un autovehicul „bun de cumpărat” este nevoie de răbdare, verificări temeinice și, mai ales, de cunoașterea tehnicilor prin care clienții de bună credință pot fi înșelați, potrivit portalului.
Una din cele mai des întâlnite practici este perfectarea actelor direct între client și vânzătorul din țara de proveniență a mașinii, scrie News.ro.
“Samsarul nu figurează în documente pe nicăieri, iar modul în care se ajunge în această situație intră în sfera infracțiunilor numite fals și uz de fals”, arată InspectorAuto.ro.
Situația poate fi întâlnită și la mașinile cumpărate din România, de la un proprietar român.
“Samsarul cumpără mașina de la o persoană fizică sau juridică din Germania sau altă țară UE, iar în acte este trecut proprietarul de drept și noul proprietar (samsarul). Apoi, samsarul falsifică actele originale. În dreptul vânzătorului rămân datele corecte, dar cu o semnătura și/sau ștampilă falsificate (...), iar la cumpărător se lasă loc liber pentru a trece pe contract direct persoană căreia îi va fi vândută în final mașina”, menționeazăi InspectorAuto.ro.
Mașina este vândută de samsar cu acte false - actul de dobândire -, iar intermediarul va fi de negăsit ulterior în caz de probleme legale sau de probleme cu mașina, pentru că nu apare niciunde în acte.
Mai mult, cumpărătorul final nu este proprietarul mașinii, de fapt, pentru că el are un contract de vânzare-cumpărare fals.
Astfel, actul care stă la baza transferului de proprietate este un fals și nu are nicio valoare, iar banii pe mașină au fost dați unei persoane care nu apare pe nicăieri.
CITEȘTE ȘI Canada anunță ridicarea vizelor pentru români și bulgari începând cu decembrie 2017Site-ul InspectorAuto.ro subliniază că sunt de evitat sub orice formă contractele de vânzare-cumpărare „în alb” și ”chitațele de mână”.
Eludarea TVA este o altă capcană în care cad cumpărătorii de mașini second-hand.
Majoritatea mașinilor care sunt cumpărate de la licitații din Europa sunt cumpărate la preț net de către o firmă plătitoare de TVA care are obligația să aplice, la revânzarea mașinii, o cotă a TVA de 20% la întreagă sumă cu care a cumpărat mașina, inclusiv marja de profit.
În realitate, însă, mașina este cumpărată la preț net, apoi se adaugă o marjă de profit de câteva sute de euro și se percepe TVA doar pe acea sumă.
„Această practică este ilegală, pentru că aplicarea TVA-ului la marjă se face doar pentru bunurile second hand cu TVA compus și nedeductibil. Adică bunurile pentru care s-a plătit deja TVA în țara de origine”, precizează InspectorAuto.ro.
Odată cumpărată mașina la preț net, TVA-ul fie nu s-a plătit în țara de origine, fie s-a recuperat, așa că el urmează să fie plătit în țara în care bunul este dat în folosință, în speță în România.
Stoparea acestui fenomen ar duce la creșterea prețurilor mașinilor rulate, iar samsarii s-ar putea reorienta către alte metode de înșelare a clienților.
Mecanismul a intrat și în atenția Fiscului. Însă samsarii și-au făcut firme în Bulgaria, Slovacia, Cehia, de exemplu, cu care cumpără mașinile de la licitație, le schimbă regimul de TVA și le revând în România unor firme care acționează doar ca intermediari și aplică un comision pentru care plătesc TVA statului român, ceea ce ce perfect legal, transferând problema TVA în celelalte țări.
De asemenea, InspectorAuto.ro a descoperit mașini avariate grav, care au puțini kilometri.
„Au fost cumpărate la prețuri derizorii, ca epave, reparate și scoase la vânzare. Pentru că unele au doar mii de kilometri la bord, samsarii dau kilometrajul înainte deoarece vânzarea unei mașini cu atât de puțini kilometri ar părea dubioasă”, punctează reprezentanții platformei.
O altă situație des întâlnită este creearea unei “mașini noi” din două sau trei grav avariate, structura de siguranță a mașinii și aliniamentul caroseriei fiind compromise.
Site-ul subliniază că România nu are o legislație bine pusă la punct care să trimită la casat mașinile considerate daună totală, iar samsarii plătesc pe aceste epave mai mult decât ar plăti centrele de dezmembrări.
Aceste epave sunt vândute fie direct de către clienții care tocmai și-au făcut mașina daună totală, fie de către firmele de asigurări, deoarece legislația le permite.
În plus, potrivit Registrului Auto Român (RAR), cea mai nouă și răspândită tehnică pentru a introduce în piață mașini furate are la bază mașinile de închiriat - rent-a-car.
“Grupurile infracționale închiriază mașini pe termen mai lung, timp în care diverse documente sunt contrafăcute. Cel mai ușor de falsificat este contractul de vânzare-cumpărare, el neavând elemente de protecție și nefiind standardizat în UE”, arată proprietarii site-ului.
Mașina va apărea în bazele de date că fiind furată după ce și-a schimbat deja proprietarul o dată sau de două ori, în încercarea de a se face pierdută urma respectivului automobil.
Mai mult, pentru că certificatul de autenticitate nu mai este necesar la înmatricularea mașinilor deja înscrise în circulație în România, există șanse ca mașinile să fie ”clonate”, utilizând documente de la una și caroseria de la alta.
În ceea ce-i privește pe vânzătorii care se vor foarte transparenți, site-ul atrage atenția că și cărțile de service pot fi foarte ușor contrafăcute.
InspectorAuto.ro este primul instrument de verificare a istoricului mașinilor. Site-ul asigură interogarea seriei de sașiu (VIN) și aflarea de informații despre istoricul de kilometri și de incidente al autovehiculelor, plus informații privind furtul.