Metrorex a primit cinci oferte pentru furnizarea unui număr total de 30 rame de metrou care vor circula pe Magistrala 5 de metrou, contract estimat la 1,2 miliarde de lei, fără TVA. Ofertele au fost depuse de Hyundai Rotem Company (Coreea de Sud), JSC Metrowagonmash (Rusia), Alstom Transport (Franța), CAF - Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (Spania) și asocierea formată din CRRC Qingdao Sifang (China) și Astra Vagoane Călători Arad.
Metrowagonmash este parte a CJSC Transmashholding, cel mai mare fabricant de locomotive și echipament feroviar din Rusia.
Data limită pentru evaluarea financiară este 20 februarie 2020.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Contractul presupune și livrarea unui simulator de instruire a personalului de exploatare. De asemenea, vor fi achiziționate și seturi scule speciale (mentenanță trenuri) și serviciile accesorii (transport, asigurare, punerea în funcțiune, asistență tehnică în perioada garanție, instruire personal exploatare, operare trenuri și folosire aplicații software).
Metrorex va achiziționa 13 trenuri noi de metrou pentru secțiunea Drumul Taberei - Eroilor și opțional și-a rezervat dreptul de a contracta încă maxim 17 trenuri noi de același tip, destinate operării pe secțiunea Eroilor - Iancului.
Valoarea contractului a fost estimată la 520,15 milioane lei pentru 13 trenuri (care vor fi livrate în 42 de luni de la semnarea contractului), respectiv 1,2 miliarde lei pentru toate cele 30 trenuri.
Metrorex a mai lansat, în iunie 2014, o procedură de atribuire a unui contract care viza cumpărarea 51 de trenuri noi, destinate acoperirii întregului traseul al M5, dintre stațiile Pantelimon și Răul Doamnei.
Cu o durată de 7 ani, contractul a fost estimat la 1,556 miliarde de lei, fără TVA, și finanțat dintr-un credit extern de la BEI, garantat de stat, și bani de la buget, potrivit anunțului de participare.
CITEȘTE ȘI Miliardarul ceh Daniel Kretinsky, care a cumpărat Compari.ro și posturi de radio în România, a eșuat în a prelua retailerul MetroÎn octombrie 2014, transportatorul public a primit oferte de la Astra Vagoane Călători Arad, CSR Qingdao Sifang (China), Alstom Transport România (terț susținător Alstom Transport Franța), Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Polonia și CAF Spania (terț susținător Atelierele CFR Grivița București).
În martie 2015, comisia de evaluare a Metrorex a stabilit că oferta CAF este câștigătoare.
O lună mai târziu, Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a decis să suspende "soluționarea contestațiilor depuse de către Alstom Transport, (...) și, respectiv, de către Astra Vagoane Călători, (...), în contradictoriu cu Metrorex, (...) până când hotărârea pronunțată în cauza în care se fac cercetări, în dosarul penal nr. 88/P/2015, va rămâne definitivă".
În prealabil, CNSC a solicitat DNA informații privind licitația Metrorex și daca sunt nereguli anchetate în legătură cu desfășurarea procedurii.
În decembrie 2015, procurorii DNA l-au trimis în judecată pe Valeriu Picu, angajat al Metrorex, membru al comisiei de licitație, în dosarul privind achiziția de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon.
El a fost acuzat că a transmis informații în scopul adjudecării licitației de către CAF. De asemenea, DNA l-a trimis în judecată și pe Ovidiu Băncescu, reprezentant CAF.
CITEȘTE ȘI Acțiunile Uber se prăbușesc cu 8%, după ce gigantul de ridesharing a raportat cea mai mare pierdere trimestrială din istoria companiei"În acest context, în perioada octombrie 2014 - martie 2015, inculpatul Băncescu Ovidiu, reprezentant al uneia dintre societățile participante la licitație, l-a determinat pe inculpatul Picu Valeriu, membru al comisiei de licitație, să furnizeze, în mod continuu, informații cu caracter confidențial vizând desfășurarea licitației, reprezentanților uneia dintre societățile participante la licitație. Aceste informații se refereau inclusiv la ofertele și condițiile celorlalți contracandidați, având ca rezultat vicierea gravă a procedurii de licitație. Informațiile confidențiale erau oferite atât în scopul adjudecării licitației de către firma respectivă, cât și pentru ca inculpatul Picu Valeriu să continue să încaseze foloase (contravaloarea traducerilor solicitate de reprezentantul firmei, inculpatul Băncescu Ovidiu și efectuate prin intermediul unei PFA aparținând unei rude a angajatului Metrorex)", se arăta într-un comunicat al DNA din 15 decembrie 2015.
În februarie 2017, Tribunalul București i-a condamnat pe Valeriu Picu și Ovidiu Băncescu la o pedeapsă de 1 an și 6 luni, respectiv 3 ani de închisoare pentru săvârșirea infracțiunii de folosire în orice mod direct sau indirect de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații, respectiv pentru săvârșirea infracțiunii de instigare la folosire în orice mod direct sau indirect de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații. Decizia nu este definitivă și poate fi atacată de cei doi cu recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție.
CITEȘTE ȘI Huawei a prezentat oficial sistemul de operare dezvoltat ca alternativă la AndroidMetrorex a mai atribuit CAF, în anul 2011, un contract de 97 milioane de euro pentru livrarea a 16 garnituri, extins în decembrie 2014 cu încă opt trenuri, cu un cost de 47 milioane de euro.
Cu peste 4.400 de angajați, Metrorex operează o rețea de 71 kilometri cale dublă, distribuiți pe patru linii magistrale și 53 de stații.
Cu o valoare estimată la peste un miliard de euro, primul tronson al magistralei va lega Drumul Taberei (Râul Doamnei) de Eroilor, pe o lungime de 6,88 kilometri și 10 stații. Ultimul termen avansat de Ministerul Transporturilor pentru deschiderea magistralei este sfârșitul anului 2019.
Lucrările de construcția au început în 2011.
Anul trecut, conform www.termene.ro, cifra de afaceri a Metrorex a fost de 712,9 milioane de lei, de la 647,3 milioane de lei în 2017, iar pierderea a atins 508,5 milioane de lei, de la 0 lei în anul precedent.
Metrorex înregistrează zilnic o medie cuprinsă între 600.000 și 700.000 de călători.
Parcul în exploatare al transportatorului este format din 44 trenuri tip Bombardier, 15 trenuri tip IVA și 24 trenuri CAF, conform datelor Metrorex.