Cu o înălțime de 250 de metri, aproape de două ori mai mare decât London Eye, Ain Dubai (Ochiul Dubaiului, în arabă) este cea mai mare roată Ferris din lume. Dar a încetat să se mai învârtească, fără nicio explicație oficială, ceea ce menține viu misterul din jurul acestei instalații gigantice, relatează AFP.
Forma sa rotundă și jocul de lumini continuă să o distingă în jungla de turnuri imense de sticlă din bogatul emirat din Golf, în inima unei insule artificiale numite Bluewaters, care găzduiește atracții turistice, restaurante șic și apartamente de lux, scrie News.ro.
Inaugurată în 2021, Ain Dubai a încetat să mai funcționeze în martie 2022 din cauza unor "lucrări de îmbunătățire", potrivit site-ului oficial, care a anunțat în repetate rânduri o prelungire a închiderii. Data redeschiderii va fi anunțată "în timp util", cu, se promite, noi "oferte interesante" pentru vizitatori.
Cu porțile închise, situl rămâne deocamdată pustiu, fără vânzători de bilete sau cozi de turiști la vedere.
"Am întrebat un agent de securitate și mi-a spus că nu funcționează", spune Marwan Mohammed, un vizitator egiptean în vârstă de 33 de ani. "L-am întrebat de ce, dar nu mi-a răspuns", a continuat turistul, aflat printre puținii trecători care făceau fotografii cu unul dintre simbolurile emblematice ale Dubaiului.
Emiratul, sărac în petrol, și-a construit bogăția și notorietatea investind masiv în turismul de lux și îi place să joace cartea iluziei grandorii: cel mai înalt turn din lume, Burj Khalifa, cel mai mare spectacol de fântâni și unul dintre cele mai mari centre comerciale, Dubai Mall. Autoritățile anunță cu regularitate proiecte de lux ieșite din comun.
Grupul care gestionează Ain Dubai, proprietarii, precum și partenerii, nu au răspuns la solicitările AFP pentru explicații despre închidere și data redeschiderii.
ZVONURI ȘI SPECULAȚII
Între timp, site-ul atracției continuă să laude "o experiență unică" și o "priveliște maiestuoasă" asupra zgârie-norilor din Dubai.
Roata gigantică, care a fost construită cu ajutorul "celor mai mari două macarale din lume", are 11.200 de tone de oțel, cu 33% mai mult decât cantitatea folosită pentru Turnul Eiffel.
CITEȘTE ȘI Platforma de video streaming cu cele mai bune recenzii. Peste HBO Max, Hulu, Disney+, NetflixÎn lipsa unor explicații oficiale, oamenii care lucrează în Bluewaters în jurul Ain Dubai se lansează în zvonuri și speculații care merg de la o fisură în interiorul mașinăriei până la ipoteza că insula artificială ar fi fost în pericol să se scufunde sub greutatea roții.
Un ospătar dintr-un restaurant a declarat, sub rezerva anonimatului, că a putut auzi un zgomot atunci când roata se învârtea, "ca și cum ceva se rupea în interior". "Se spune că roata este mai grea decât insula însăși", a glumit el.
Când era în funcțiune, roata se învârtea timp de aproximativ 38 de minute pe tur, având 48 de cabine, cu o capacitate totală de 1.750 de persoane.
Prețurile biletelor variau, în funcție de clasa aleasă, de la 100 la 4.700 de dirhami (între 25 de euro și 1.200 de euro).
"Tot ce ni s-a spus a fost că a fost o problemă tehnică", a declarat un vânzător, tot sub rezerva anonimatului. "Anul trecut au spus că roata se va redeschide pentru iarnă, iar acum spun din nou același lucru", adaugă el.
"Când nu funcționează, nu facem mulți bani (...) pentru că erau mai mulți oameni când se învârtea", subliniază el.
Ain Dubai, la fel ca și turnul Burj Khalifa, a fost conceput ca o atracție care să genereze venituri de pe urma vizitatorilor, evenimentelor și publicității.
În 2022, emiratul a primit 14 milioane de turiști, potrivit cifrelor oficiale.
"Oricare ar fi problema, autoritățile nu par sigure că au o soluție", spune Patrick Clawson, specialist în Golf la think-tank-ul american Washington Institute. "Să nu recunoști că există o problemă este mai rău decât să o recunoști", spune economistul. Dar, adaugă el, "se pare că autoritățile din Dubai nu sunt de aceeași părere".