Festivalurile gastronomice au contribuit la consolidarea industriei de street food în România. În prezent, aceasta are o cifră de afaceri estimată la peste 10 milioane de euro
Tot mai mulți antreprenori și-au înființat afaceri de tip food truck, investindu-și economiile în rulote care vând mâncare stradală, după ce au început să se organizeze festivaluri gastronomice și în România, arată organizatorii The Carnival, cel mai mare festival de acest gen din Europa.
O nouă ediție The Carnival va avea loc între 6 și 8 septembrie are loc la Romexpo, urmând să reunească peste 60 de food truck-uri cu mâncare din 10 bucătării internaționale timp de trei zile. Prima ediție a festivalului a avut loc în 2016, când în piață nu existau decât 10 rulote specializate, numărul acestora crescând între timp la peste 300 în 2009.
„Prima ediție a adunat doar 10 food truck-uri, practic singurele care existau pe piață la vremea aceea. Industria s-a dezvoltat mult de atunci, iar acum vorbim de peste 300 de afaceri de acest tip. La fel a crescut și numărul de festivaluri. În 2016 erau doar 3-4 evenimente de acest gen, care se întâmplau în București și Cluj, iar în 2019 au fost peste 40 în toată țara, 12 dintre ele organizate de noi Gourmet Entertainment.” a spus Florin Itu, organizator The Carnival.
CITEȘTE ȘI Modificări la decontarea directă a RCA: Termen limită de prezentare a decontului reparației, sub sancțiunea returnării sumei primiteDe la inginerie și domeniul bancar, la frigărui de berbecuț
Între poveștile antreprenorilor care și-au lăsat job-urile în companii pentru a începe afaceri tip food truck este cea a Arrosticini, o afacere creată de trei tineri, un inginer constructor și doi lucrători în domeniul bancar, care au început să colinde țara cu rulota lor în care vând frigărui de berbecuț făcute după o rețetă din Abruzzo.
De la munca pe vas de croazieră, la paste italienești sau mâncare mexicană
Un alt food truck, Gattini, vinde paste și a fost gândit de doi soți care au lucrat pe vas de croazieră. Această afacere i-a făcut să renunțe la planul pe care îl aveau să părăsească țara.
Asemănătoare este și povestea celor de la Duma’s Van, o rulotă care vinde mâncare mexicană. Ideea afacerii a venit în timp ce proprietarii se aflau în Miami, tot pe vremea când lucrau pe vas de croazieră și au văzut cât succes aveau food truck-urile din Statele Unite ale Americii. Au lăsat totul în urmă și au investit economiile într-un food truck. Afacerea a avut succes, așa că proprietarii s-au gândit să mai achiziționeze unul și așa a apărut Taco Mania by Duma’s Van.
De la un food truck la franciză și restaurant
Unii dintre proprietarii care și-au putut amortiza rapid investițiile au început să-și vândă și conceptul în sistem de franciză sau să se extindă înființând noi food truck-uri. Este cazul celor de la Meat Busters, care au început cu un singur food truck în care vindeau sandvișuri cu pulled pork și au ajuns acum să se extindă prin franciză la trei food truck-uri și două locații permanente în Timișoara și Cluj. Anul acesta au deschis și un truck cu un concept complet nou denumit Flameburgers by Meat Busters.
O altă poveste de succes este cea a Smokin Pig, un food truck care vinde burgeri și produse din porc. În timpul unui festival, proprietarilor le-a venit ideea să deschidă un al doilea food truck, de data aceasta cu fructe de mare și așa a luat ființa truck-ul Drunken Squid.
„În România, piața de street food începe să se maturizeze, iar cei care și-au respectat business-ul au evoluat în ultimii ani și o vor face și în viitor. Cu siguranță festivalurile vor fi cele care vor genera cea mai mare parte din profitul acestor afaceri, însă încep tot mai mult să apară zone care găzduiesc semi-permanent aceste rulote, ceea ce le va permite proprietarilor să aibă venituri și în extrasezon”, spune Itu.