Compania farmaceutică GSK, investigată de Consiliul Concurenței privind un posibil abuz de poziție dominantă pe piața românească pentru medicamentele Avodart, Seretide și Tyverb, și-a luat angajamentul că va furniza o cantitate de produse peste nivelul cererii și va reintroduce distribuția tradițională, prin trei firme de profil.
Consiliul Concurenței supune dezbaterii publice angajamentele formulate de companie.
”În urma evaluării preliminare, Consiliul Concurenței și-a exprimat îngrijorarea că GSK ar fi abuzat de poziția sa dominantă printr-un ansamblu de practici având ca scop și/sau efect limitarea comercializării și restricționarea exporturilor paralele”, se arată într-un comunicat al Autorității.
Aceste practici au fost implementate în contextul în care compania GSK și-a restructurat modelul de distribuție pe piața din România pentru trei dintre produsele sale (Avodart, Seretide și Tyverb), trecând de la distribuția clasică prin distribuitori independenți la una de tipul Direct to Pharmacy (Europharm). Astfel, compania a a stabilit de cote de furnizare, atât la nivelul pieței din România, în ansamblu, cât și la nivelul fiecărei farmacii, precizează Consiliul Concurenței.
Prin angajamentele propuse, în urma cărora ar putea să și modifice din nou modelul de afaceri pe piața din România pentru cele trei produse, compania dorește să elimine îngrijorările de natură concurențială care au condus la declanșarea investigației.
După analiza observațiilor formulate de părțile terțe interesate, Consiliul Concurenței poate solicita companiei implicate modificarea propunerilor și poate decide acceptarea sau respingerea angajamentelor.
Angajamentele se monitorizează pe o perioadă stabilită prin decizie a Consiliului Concurenței, verificarea îndeplinirii acestora fiind realizată de autoritatea de concurență sau de către un mandatar desemnat În acest sens.
În cazul neîndeplinirii angajamentelor, compania poate fi sancționată cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri. Pe parcursul procedurii Consiliul Concurenței poate redeschide la cerere sau din oficiu investigația, dacă se constată anumite nereguli.
Avodart este utilizat în tratamentul bărbaților care prezintă o creștere în dimensiuni a prostatei, Seretide este folosit în problemele respiratorii, precum astmul bronșic, iar Tyverb în tratamentul cancerului la sân.
Investigația a fost declanșată la plângerea formulată de rețeaua de farmacii Sensiblu, distribuitorul Mediplus Exim și de Asociația Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR).
Rezumatul Angajamentelor propuse de GSK:
1. GSK va furniza cantități de produse relevante la un nivel mai ridicat decât nivelul cererii pacienților pe piață din România, prin raportare la date de piață obținute din surse independente – IMS Health.
2. Canalul de distribuție tradițională va funcționa prin intermediul a cel puțin trei distribuitori desemnați de GSK dintre Distribuitorii cu care GSK colaborează în prezent cu privire la alte portofolii de produse, în urmă unei proceduri transparente bazate pe criterii obiective.
3. Farmaciile vor avea posibilitatea de a selecta în mod independent furnizorul preferat de Produse Relevante, ca urmare a concurenței efective între acești furnizori cantitățile avute în vedere pentru fiecare dintre cele două canale de distribuție vor fi calculate pe baza unei metodologii obiective și justificate din punct de vedere economic, ținând cont de preferințele exprimate de farmacii și de potențialul de achiziții al farmaciilor.