Raiffeisen Bank a început să trimită scrisori clienților prin care îi informează că aplică ordinul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, prin care banca a fost sancționată pentru practici comerciale incorecte. Raiffeisen a început cu clienții care beneficiază de o reducere de dobândă și urmează să treacă și la clienții care ar avea rate crescute, după ce banca va aplica dobânzile de la momentul contractării creditelor.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
ANPC a amendat, luna trecută, Raiffeisen Bank pentru practici comerciale incorecte în cazul împrumuturilor acordate persoanelor fizice înainte de criză, pentru că banca ar fi premeditat creșterea dobânzilor plătite de clienți, potrivit unor documente interne. Președintele ANPC a emis un ordin de încetare a practicii comerciale, care spune, printre altele, că Raiffeisen trebuie să revină la dobânzile de la momentul acordării creditelor și să emită noi scadențare.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
În primă fază, Raiffeisen, locul 4 după active în sistemul bancar, a considerat că ordinul, dezvăluit și de grupul pe facebook al Clienților cu credite în CHF, nu o obliga la modificarea dobânzilor, însă a început cu 6 noiembrie să trimită scrisori clienților în care îi informează că ratele la credit se modifică. Primii beneficiari sunt cei care au avut în primul an de creditare dobânzi mai mici decât cele curente, după o decizie a board-ului băncii, însă vor urma și clienții care plătesc în acest moment dobânzi mai mici decât la momentul semnării contractelor, ca urmare a reducerii ratelor de referință din piață. Circa 70% dintre clienții cu credite contractate între 2006 și 2010 vor plăti rate mai mari, estimează banca.
CITEȘTE ȘI Fostul președinte al ASF Mișu Negrițoiu, demis în scandalul naționalizării pensiilor, și-a deschis o firmă de intermedieri financiare. Va derula operațiuni de investment banking cu un partener străin“Așa cum am spus încă de la prima analiză a portofoliului respectiv, majoritatea clienților ar urma să aibă, după aplicarea ordinului, dobânzi mai mari decât cele din prezent (cu procente diverse, dat fiind ca vorbim de valute și produse diferite); noi am început însă să aplicăm ordinul cu prioritate clienților care ar urma să aibă dobânzi mai scăzute. De asemenea, în cazul acestora din urmă vorbim despre rate de dobândă diferite, în funcție de valuta și tipul produsului. Trebuie să ținem cont că avem situații atât de diverse, iar procesul este in mare măsură manual și de durată”, au declarat oficialii Raiffeisen, la solicitarea Profit.ro.
În cazul unui client cu credit în franci elvețieni care plătea acum o dobândă de 6% pe an, banca a revenit la dobânda de 3,9% de la momentul semnării contractului, pe care o va aplica timp de 1 an, după care va calcula dobânda variabilă în funcție de Libor CHF la 6 luni plus o marjă de 4,55%, ceea ce corespunde unei dobânzi de 3,9% în acest moment, având în vedere că rata Libor este negativă. Banca menționează că nu va restitui sume din urmă.
Potrivit documentelor care au stat la baza anchetei și a sancțiunii ANPC, Raiffeisen a crescut dobânzile la creditele în euro, lei și franci elvețieni la toți clienții din portofoliu, în valuri, în unele cazuri la mai puțin de 1 an de la acordarea împrumuturilor. Banca cu capital austriac menționa că își va acoperi riscurile prin clauza din contracte care îi permitea să crească unilateral dobânda creditelor. ANPC consideră că prin faptul că a ascuns intenția de a crește dobânzile, clienții au fost împinși să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o atunci când au semnat contractele.
Raiffeisen Bank nu este de acord cu interpretarea ANPC, a contestat în instanță procesul verbal de sancționare și a cerut judecătorilor și suspendarea ordinului președintelui ANPC.
„Reamintim că ordinul ANPC pare să solicite băncii să aducă creditele respective la forma inițială din punctul de vedere al exprimării ratei de dobândă, argumentul ANPC - cu care nu suntem de acord - fiind, pe scurt, că: în cazul dobânzii revizuibile, dacă ar fi știut cât va fi în viitor dobânda (ceea ce e utopic), clienții poate nu ar fi contractat creditul”, precizează oficialii băncii.
Între momentul acordării creditelor și prezent, băncile, inclusiv Raiffeisen, au modificat clauzele de dobândă ale contractelor de credit. Cele mai multe bănci utilizau, înainte de 2010, clauze prin care puteau modifica ratele dobânzilor “în funcție de condițiile pieței”, “de politica băncii” sau “de dobânda de referință a băncii”, printre altele.
OUG 50/2010 a obligat băncile să calculeze ratele după indicatori de piață, într-un mod transparent. Băncile au calculat, la momentul implementării legii, marje noi de dobândă, după ce au extras din dobândă curentă ratele curente ale EURIBOR/ROBOR/LIBOR, în funcție de valuta creditului, într-un moment în care cotațiile erau în scădere abruptă, mult sub nivelul de la momentul acordării creditelor.
În cazul în care contestația va avea succes, Raiffeisen nu spune clar ce se va întâmpla cu dobânzile clienților. Teoretic banca ar putea crește la loc ratele și ar trebui să le scadă acolo unde le-a crescut.
“Vom anunța clienții și vom face publice măsurile pe care le vom lua, în funcție de decizia instanței; principiul nostru este ca clienții sa aibă cât mai puțin de suferit”, declară oficialii băncii.
În total, pe toate valutele, Raiffeisen a acordat persoanelor fizice peste 38.000 de credite cu ipotecă în perioada 2006-2010, dintre care mai sunt active circa 16.600, potrivit surselor Profit.ro. Plecând de la estimările băncii, circa 11.600 de clienți ar urma să plătească rate mai mari ca urmare a implementării ordinului, după ce ratele a 5.000 de clienți vor fi reduse.
Grupul bancar austriac Raiffeisen Bank International, acționarul Raiffeisen România, a obținut, în primele 9 luni ale acestui an, un profit net de 74 de milioane de euro pe piața din România, cu 10 milioane peste cel raportat în urmă cu un an.
Raiffeisen Bank avea în România, după primele 9 luni din an, active totale de 7,8 miliarde de euro, în creștere de la 7,3 miliarde de euro în primele 9 luni din 2016. Banca avea aproape 2,3 milioane de clienți în România la finele lunii septembrie, în creștere de la 2,1 milioane de clienți în anul precedent.