Piața locală a asigurărilor va consemna în acest an un declin al subscrierilor, pe fondul contractării economiei naționale și a PIB-ului din cauza pandemiei, după ce în perioada 2015 - 2019 a crescut de la an la an, până la aproape 11 miliarde de lei, spune pentru Profit.ro Cristian Fugaciu, șeful Marsh România, parte a grupului american Marsh & McLennan, al doilea broker local după nivelul primelor intermediate anul trecut și cel mai mare broker pe segmentul corporate.
"Asigurările depind de dinamica companiilor, a economiei naționale, a Produsului Intern Brut. Având în vedere că PIB-ul României și al țărilor din UE va scădea, mi-e greu să văd o creștere a pieței asigurărilor în acest an. Fără impactul pandemiei, piața asigurărilor și-ar fi continuat creșterea și în acest an, asa cum s-a întâmplat în anii precedenți. La nivel de profitabilitate, e mai greu de făcut o estimare. Pe unele zone, daunele ar putea să scadă, dar e posibil, de asemenea, prin renegociere a polițelor, să scadă subscrierile. Pe alte zone, riscurile ar putea să crească și, implicit, daunele, cu impact asupra profitabilității", a spus Fugaciu.
Comisia Europeană a revizuit puternic în scădere estimările privind evoluția economiei României în 2020, citând impactul crizei provocate de pandemia de coronavirus, care va afecta semnificativ și deficitul bugetar, preconizat să se adâncească la peste 9% din PIB. Economia României este estimată să scadă cu 6% în acest an, față de o creștere de 3,8% preconizată în februarie, înainte ca pandemia să își producă primele efecte asupra economiei. Deficitul bugetar ar urma să se adâncească la 9,25% din PIB, față de un deficit de 4,3% în 2019.
În privința Marsh România, Fugaciu spune că primele patru luni au adus un plus în privința primelor intermediate și al comisioanelor și, potrivit estimărilor, brokerul va închide pe plus față de 2019.
"În contextul pandemiei, am venit cu noi servicii, cu valoare adaugată pentru clienți și credem că vom avea succes, că vom menține trendul de creștere a volumului de prime intermediate și, implicit, vom menține și majora cota de piață. Ne așteptăm la scăderi de prime intermediate pe unele segmente de piață, dar cu siguranță vom avea creșteri de prime intermediate pe alte zone de business, care vor compensa și vor aduce o ușoară creștere în acest an. Primele 4 luni au adus rezultate pozitive. Facem săptămânal o evaluare a business-ului și a perspectivelor și credem că vom avea o ușoară creștere în acest an", a afirmat șeful brokerului.
Potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Marsh România s-a clasat anul trecut pe locul 2 în ierarhia brokerilor locali, cu o cotă de 6,99%, de la 6,92% în 2018.
CITEȘTE ȘI Vânzările Altex au depășit pragul de 4 miliarde de leiRiscul cibernetic, în creștere pe fondul pandemiei
Fugaciu spune că firmele și angajații, pe fondul creșterii utilizării mijloacelor electronice de comunicații penttru activități profesionale din cauza pandemiei, se pot confrunta cu un risc cibernetic în creștere.
"Riscul cibernetic a fost identificat în urmă cu câțiva ani și, pe fondul pandemiei, a crescut foarte mult. El se va menține și după pandemie, pentru că sistemul work from home (munca de acasă) se va menține, poate nu ca acum, dar va fi mai mult decât înainte de declanșarea pandemiei. Clar că hackerii văd o oportunitate. Asigurarea împotriva riscului cyber nu este foarte populară în România, nu sunt mai mult câteva zeci de polițe în România. Nu vedem o atenție sporită acordată acestui risc din partea firmelor. Noi ne menținem previziunea de 25 milioane de euro până în 2025, de la câteva milioane de euro în prezent. Va fi o creștere exponențială în acest domeniu, pe fondul pandemiei, credem în acest lucru. La nivelul multinaționalelor, există o preocupare privind riscul cibernetic, dar la firmele locale nu prea, atenția este mai redusă, cu toate că un astfel de risc, dacă are loc, poate provoca daune foarte mari și întrerupe activitatea", a spus Fugaciu.
CITEȘTE ȘI Planul Euroins România după administrarea temporară a Fondului de Garantare a AsigurațilorÎntreruperea activității alături de pierderea bazelor de date cu informații despre pacienți reprezintă cele mai grave scenarii de pierderi cibernetice pentru industria medicală. Atacurile cibernetice care afectează domeniul pot avea implicații majore pe lângă pierderile financiare: pot conduce la întreruperi ale fluxurilor și pot afecta viața pacienților.
Reacția asiguraților la pandemie
"Clienții și-au dat seama că asigurările sunt utile în perioada asta, în principal anumite asigurări care acum funcționează mai bine și pot acoperi daune care apar în această perioadă", a spus Fugaciu.
CITEȘTE ȘI Sondaj Telekom: Peste o treime dintre respondenți lucrează de acasă și socializează pe Facebook. Aproape jumătate din facturi sunt achitate online, 55% din cumpărături sunt offlineCompaniile nu au renunțat la asigurări, dar unele dintre ele au cerut restructurarea programului de asigurare în direcția eficientizării acestuia.
"Clienții noștri au solicitat o analiză a riscurilor acoperite pentru a vedea dacă sunt acoperite cum trebuie, daca nu cumva unele sunt prea acoperite și eventual dacă se pot face anumite economii, prin eliminare excedentului și, implicit, reducerea primei, dar nu acest aspect a fost punctul principal al analizei, ci riscurile", a afirmat șeful brokerului.
El mai spus că foarte puțini clienți au cerut reeșalonări sau amânări de plată a primelor de asigurare.
"Cazuri de renunțare la polițe au fost foarte, foarte puține, ușor mai multe decât într-o perioda normală. Pe total, companiile își continuă programele de asigurare, cu sau fără restructurare, continuă să le plătească, eventual cer amânări sau reeșalonări pe câteva luni", a arătat Fugaciu.
În contextul pandemiei, unele companii au început să se intereseze de asigurările de sănătate pentru salariați.
"Firmele au început să se intereseze, nu știau de telemedicină, de programele de asistență pentru angajați, au început să cumpere, unii, prin restructurarea polițelor în vigoare, au inclus aceste acoperiri, fiind înlocuite riscurile de transport, de călătorie", a mai spus Fugaciu.
CITEȘTE ȘI Eram, Netopia: Pandemia a transformat plățile online din NICE TO HAVE în MUST TO HAVE. Și unii preoți s-au interesat ce presupune plata online, pentru donațiiLa începutul lunii aprilie, ASF a anunțat că Marsh România a primit avizul pentru desfășurarea activității de creare de produse de asigurare în asociere cu asigurătorii.
"Noi am pornit întotdeauna de la nevoile clienților și, prin asigurările propuse, am încercat să le acoperim cât mai bine nevoile, nu ne-am propus să fim un simplu intermediar. Noi, și înainte de acest aviz, adaptam polițele la nevoile clienților. Acum, formal, putem să prezentăm polițe adaptate. Scopul final este să aducem în piață niște produse de asigurare mai flexibile, care să răspundă mai clar și mai direct la nevoile asiguraților. Nu luăm ceva din raft, ci personalizăm o poliță de asigurare la nevoile clienților. Este în interesul tututor jucătorilor, noi vedem ca un factor de creștere a pieței asigurărilor, clienții primesc ce vor și le este util, asigurătorii își sporesc vânzările pentru ca oferă produse utile, vând mai ușor, clienții capătă încredere în asigurări. Este foarte probabil să ieșim cu polițe până la finele anului", a mai spus șeful Marsh România.