Dante International, firma care administrează eMAG, cel mai mare retailer online din România, a câștigat definitiv procesul împotriva unei sancțiuni aplicată de ANAF în septembrie 2019 cu argumentul că ar fi folosit, în perioada ianuarie 2018 - iunie 2019, marca inregistrată CEL.ro, pentru a face publicitate înșelătoare și a-și promova magazinul online prin intermediul motorului de căutare Google, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Într-o primă fază, Dante International a contestat avertismentul ANAF la Judecătoria Sector 6, care a admis cererea retailerului în aprilie 2021.
"Din analiza probatoriului administrat, instanța apreciază că situația de fapt reținută în procesul-verbal de contravenție nu este susținută de probele administrate în cauză și nu corespunde temeiurilor legale în baza căror acesta a fost întocmit, respectiv art. 6 lit. a, lit. f și lit. h din Legea nr. 158/2008, potrivit cărora: „Publicitatea comparativă este considerată legală dacă îndeplinește, în mod cumulativ, următoarele condiții: a) nu este înșelătoare, potrivit dispozițiilor art. 3 lit. b) și ale art. 5 din prezenta lege, precum și ale art. 5-7 din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările ulterioare; (…) f) nu profită în mod neloial de reputația unei mărci, a unei denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent ori a denumirii de origine a produselor concurente; (…) h) nu creează confuzie între comercianți, între cel care își face publicitate și un concurent sau între mărci, denumiri comerciale, alte semne distinctive, bunuri ori servicii ale celui care își face publicitate și cele ale unui concurent”.
În această privință, instanța reține că, din raportul de expertiză tehnică judiciară în specialitatea informatică întocmit în cauză (f. 229-253), a rezultat că indexarea paginii aparținând contestatoarei (www.emag.ro), prin asocierea pe motoarele de căutare cu denumirea www.cel.ro a fost realizată în mod automat, fără a fi identificate dovezi ale unei eventuale asocieri voluntare din partea acesteia.
Pe cale de consecință, instanța apreciază că nu se poate reține în sarcina contestatoarei faptul că ar fi profitat în mod neloial de reputația denumirii comerciale www.cel.ro, asocierile dintre cele două pagini fiind realizate în mod automat prin intermediul algoritmilor utilizați de motoarele de căutare, care sunt externi contestatoarei și nepublicați", se arată într-o motivare a Judecătoriei Sector 6 din data de 28 aprilie 2021.
Hotărârea Judecătoriei Sector 6 a fost atacată cu apel de ANAF la Tribunalul București, care a respins însă acum acțiunea.
ANAF a fost sesizată de Corsar Online, firma deținută de Tiberiu Pop și care operează site-ul CEL.ro.
Sancțiunea a fost anunțată de CEL.ro, care a prezentat AICI și actul ANAF.
"eMAG a fost amendat pentru folosirea mărcii înregistrate CEL.ro. Emag (Dante International) a fost sancționat contravențional de către ANAF Serviciul Ajutor de Stat, Practici Neloiale și Prețuri Reglementate pentru încălcarea prevederilor articolului 6) litera a), litera f) si litera h) din Legea nr. 158/2008. eMAG a folosit în perioada ianuarie 2018 - iunie 2019 marca înregistrată CEL.ro pentru a face publicitate înșelătoare și a-și promova magazinul online concurent prin intermediul motorului de căutare Google", trasmitea CEL.ro
CITEȘTE ȘI Profit Financial.forum - Mădălin Roșu, BAAR: Toată lumea spune că polița RCA este pentru ceilalți șoferi din trafic, nu pentru cel care a încheiat-o. Cea mai mare prostie spusă vreodată!În replică, eMAG a transmis că este vorba doar de un avertisment, care este contestat în instanță.
"eMAG nu a fost amendat și nici nu a folosit practici înșelătoare. Este vorba de un conținut generat de utilizatori, care este indexat de Google conform regulilor platformei de căutare și bunelor practici din industrie: cuvintele și expresiile căutate de clienți pe eMAG.ro sunt indexate automat în motorul de căutare Google. Indexările automate în Google nu sunt publicitate plătită. eMAG a acționat întotdeauna conform acestor reguli și bune practici si va contesta adresa formulată", a fost mesajul retailerului.