EFOR: Fondul de rezervă se distribuie clientelar, reformarea acestui mecanism ar schimba sistemul de putere în România

EFOR: Fondul de rezervă se distribuie clientelar, reformarea acestui mecanism ar schimba sistemul de putere în România
scris 23 mar 2016

Suma totală alocată din Fondul de rezervă și prin Planul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), gestionat de Ministerul Dezvoltării, a fost de 7,53 miliarde lei, din iunie 2012, până în decembrie 2015. Mai mult de jumătate din această sumă a fost distribuită în toamna anului 2014, pentru a încuraja migrația primarilor de la un partid la altul și pentru a susține financiar campania electorală, sunt concluziile studiului realizat de EFOR “Clientelismul politic 2012-2016”.

Cel mai câștigat de distribuția de fonduri a fost PSD, care a primit peste 4,62 miliarde de lei, potrivit studiului, în timp ce PNL a primit 1,66 miliarde de lei, iar PDL 311,69 milioane de lei. Sumele au încurajat migrația primarilor de la un partid la altul, ca urmare a OUG 55 din 2014 care a le-a dat posibilitatea să-și schimbe partidul, fără să își piardă mandatul. Ulterior, Curtea Constituțională a României a declarat această ordonanță neconsituțională, dar Parlamentul nu a modificat-o în consecință. Astfel, 552 de primari, 4.607 consilieri locali și 184 de consilieri județeni au schimbat partidul ]n toamna lui 2014.

Urmărește-ne și pe Google News

Între 2012 și 2016, Fondul de rezervă și PNDL au fost principalele mijloace prin care banii publici au fost direcționați arbitrar pentru susținerea propriilor primari de către partide și pentru atragerea altora, este concluzia studiului EFOR. În plus, nu există un control al modului de cheltuire, o monitorizare a investițiilor, care să arate eficiența acestora.

Peste 60% din bani au ajuns la comune. După migrație, PSD a câștigat 450 de primari, mare parte proveniți de la PNL și PSD. “Cifrele arată că este o legătură între migrație și alegeri, respectiv finanțarea primăriilor și consiliilor județene din aceste surse de fonduri, având în vedere că cele mai importante sume au fost investite în octombrie-decembrie 2014, perioadă care a coincis cu alegerile prezidențiale”, observă studiul.

Trebuie reformat acest mod de alocare a banilor, a explicat Sorin Ioniță, expert în administrație publică EFOR, care consideră că primarii joacă după regulile impuse de sus, iar schimbarea trebuie făcută de guvern. “După ce primesc acești bani, primarii trebuie să organizeze licitații. Cum ne imaginăm că vor ieși la licitație acești bani ajunși la ei clientar? Degeaba fug DNA sau ANI după primari, când problema pleacă de sus, de la modul de alocare. Degeaba îi caută ANI la incompatibilități, până la rude de gradul al patrulea, pentru că regula jocului este ca ei să joace așa. Este clientelism cu legea în mână", a spus acesta, precizând că nu este o chestiune tehnică minoră, ci mecanismul care stă la baza sistemului actual.

Este unul dintre mecanismele prin care se susține campania electorală, a adăugat Septimius Pârvu, expert în bună guvernare și procese electorale EFOR. “Dacă nu spargem acest cerc vicios, vom vedea aceleași partide și peste patru ani, pentru că este o ipocrizie să spunem că s-a deschis piața politică. Vedem o țară capturată care joacă după regulile politice ale anilor electorali”, a arătat Laura Ștefan, coordonator activități anticorupție EFOR.

În opinia Lui Sorin Ioniță, este puțin probabil ca actualul guvern să se atingă de acest mod de alocare a resurselor. ”Impresia mea este că aici guvernul nu are voie să se bage, așa s-a negociat probabil...Dacă reformezi acest mod de alocare a banilor, schimbi sistemul de putere în România", a comentat el.

TABEL Banii Guvernului din Fondul de rezervă - alocați preponderent primarilor, pe final de an; cheltuieli de 2.000 de ori peste suma inițială CITEȘTE ȘI TABEL Banii Guvernului din Fondul de rezervă - alocați preponderent primarilor, pe final de an; cheltuieli de 2.000 de ori peste suma inițială

Fondurile analizate în studiul EFOR sunt, preponderent, utilizate pentru investiții locale - infrastructură, construcții -, dar și pentru cheltuieli curente - termoficare, încălzire - sau plata arieratelor.

Fondul de rezervă este un instrument folosit de toate guvernele pentru a ocoli prevederile bugetare votate în Parlament prin legea anuală. Astfel, se explică faptul că ]n 2014, de exemplu, prin legea bugetului de stat votată în Parlament, au fost alocate fondului de rezervă aproximativ 168,3 milioane lei, iar, până la încheierea anului, a fost cheltuită o sumă de 10 ori mai mare.

Suma crește pe parcursul anului prin realocarea fondurilor destinate, inițial, altor instituții - ordonatori de credite și includerea lor în fondul de rezervă. Guvernul emite hotărâri prin care acordă banii altor autorități sau instituții. Conform legii finanțelor publice, acest fond ar trebui să fie folosit pentru situații urgente și neprevăzute, dar, în realitate, finanțează, preponderent, cheltuieli curente ale administrației locale și centrale și chiar diverse evenimente culturale sau sportive, zile aniversare ale unor localități, dezveliri de statui.

Practica de a utiliza fondul de rezervă ca un buget paralel, scăpat de control parlamentar, a fost criticată în repetate rânduri de Curtea de Conturi și Consiliul Fiscal.

O inovație a apărut în 2014, când Ministerul Dezvoltării a devenit principalul gestionar al sumelor pentru autoritățile locale. Astfel, o parte din bani ajunge din Fondul de rezervă în PNDL și este realocată către administrațiile din teritoriu, prin ordin al ministrului Dezvoltării. Astfel, cele două surse de finanțare alimentează netransparent și discreționar bugetele primăriilor și ale consiliilor județene. 

viewscnt
Afla mai multe despre
fond de rezervă
efor
clientelism politic
primari