Firmele cu datorii bugetare restante la 30 septembrie 2015 vor putea plăti sumele principale până la 31 martie 2016 fără să mai achite și penalitățile de întârziere, conform unui proiect obținut de Profit.ro, dar vor acoperi dobânzile aferente până la 30 iunie 2016.
Documentul a fost postat pe site-ul Ministerului Finanțelor, la trei ore după ce a fost prezentat de Profit.ro.
Scutirea va fi aplicată de Guvern pentru a crește încasările bugetare, a stimula firmele la achitarea voluntară a datoriilor și a diminua arieratele bugetare.
Documentul urmează să fie analizat în scurt timp de Guvern.
Facilitatea nu va fi valabilă pentru firmele aflate în insolvență.
”Având în vedere interesul general de susținere a creșterii economice prin sprijinirea contribuabililor aflați în dificultate și care nu au fost în măsură să acceseze o eșalonare la plata obligațiilor fiscale restante, în considerarea faptului că beneficiarii eșalonărilor la plată beneficiază de anularea penalităților de întârziere aferente obligațiior de plată principale eșalonate la plată dacă eșalonarea se finalizează așa cum a fost aprobată, se propune instituirea unei măsuri conjuncturale de acordare a unei facilități fiscale prin care se urmărește stimularea achitării voluntare de către contribuabili a obligațiilor de plată restante la buget, maximizarea încasărilor bugetare, stimularea mediului economic și, respectiv, diminuarea arieratelor bugetare, aspect de care beneficiază întreaga societate”, este argumentul pentru ștergerea penalităților.
Pentru datoriile restante mai vechi de doi ani, penalitățile sunt calculate la 15% pe an din suma principală de achitat. Începând din august 2013, penalitățile au fost reduse la 0,02% pe zi (7,25% pe an), adică sub nivelul dobânzilor de întârziere, care în prezent se ridică la 0,03% pe zi (aproape 11% pe an).
Facilitatea mai este argumentată cu scopul prevenirii acumulării de noi datorii la bugetul general consolidat și minimizarea ”efectelor hazardului moral” în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor de plată de către firme, arătându-se că este vorba de un interes public și o situație extraordonară a cărei reglementare nu poate fi amânată.
Astfel, pentru datoriile principale la bugetul general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv și administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, penalitățile de întârziere aferente vor fi anulate dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: toate obligațiile de plată principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, sunt achitate până la data de 31 martie 2016 inclusiv; dobânzile aferente, stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligațiilor de plată principale, sunt plătite până la data de 30 iunie 2016 inclusiv; sunt stinse până la termenul din Codul de Procedură Fiscală și dobânzile stabilite prin decizii comunicate după data plății datoriilor.
Codul de Procedură Fiscală stabilește că termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare, dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1 - 15 din lună, și până la data de 20 a lunii următoare, dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 - 31 din lună.
Alte condiții sunt ca, până la data depunerii cererii de anulare a penalităților de întârziere, firma să își achite obligațiile principale curente, cu termene de plată cuprinse între 1 octombrie 2015 și 31 martie 2016 inclusiv, să aibă depuse toate declarațiile fiscale și să depună cererea de anulare a penalităților până la 30 iunie 2016.
Penalitățile de întârziere aferente diferențelor de obligații de plată declarate suplimentar de către firme prin declarație rectificativă, prin care se corectează obligațiile de plată principale cu scadențe anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv, vor fi anulate dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: declarația rectificativă este depusă până la 31 martie 2016 inclusiv; toate obligațiile de plată principale individualizate în declarația rectificativă sunt stinse până la 31 martie 2016 inclusiv și sunt respectate și celelalte cerințele stabilite pentru ștergerea penalităților la datoriile principale.
Amnistia va fi aplicată și pentru dobânzile aferente obligațiilor de plată principale individualizate în declarația rectificativă.
În ceea ce privește penalitățile de întârziere datorate și nestinse la 30 septembrie 2015 inclusiv, aferente datoriilor principale achitate deja, acestea vor fi anulate dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: dobânzile aferente obligațiilor de plată principale, cu termene de plată anterioare datei de 30 septembrie 2015 și stinse până la această dată, sunt plătite până la 31 martie 2016 inclusiv iar firma depune cererea de anulare până la 30 iunie 2016 inclusiv.
Penalitățile de întârziere aferente obligațiilor de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015 inclusiv și individualizate în decizii de impunere emise urmare a unei inspecții fiscale deja începută vor fi anulate dacă toate diferențele de obligații de plată principale și dobânzile aferente acestora, individualizate în decizia de impunere, sunt stinse până la termenele din Codul de procedură Fiscală, menționate în știre. În acest caz, cererea de anulare a penalităților de întârziere trebuie depusă în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
În situația inspecțiilor fiscale ce urmează să înceapă, pentru anularea penalităților vor fi luate în considerare, prin derogare de la lege, și declarațiile rectificative depuse de firme în termen de 10 zile după decizia Guvernului de ștergere. Derogarea este necesară deoarece Codul de Procedură Fiscală nu permite luarea în considerare a declarațiilor rectificative depuse în perioada inspecției fiscale.
”Contribuabilii care intenționează să beneficieze de anularea penalităților de întârziere pot notifica oricând, până la depunerea cererii de anulare a penalităților de întârziere, organul fiscal competent. Pentru contribuabilii care au notificat organul fiscal, penalitățile de întârziere care pot face obiectul anulării se amână la plată în vederea anulării. În acest caz, organul fiscal emite decizie de amânare la plată a penalităților de întârziere”, se arată în document.
De asemenea, procedura de executare silită nu va fi începută sau va fi suspendată pentru penalitățile de întârziere amânate la plată. Aceste penalități amânate nu vor fi însă stinse până la data soluționării cererii de anulare sau până la 30 iunie 2016 inclusiv, dacă firma nu depune cererea.
Proiectul mai prevede că decizia de amânare a penalităților de întârziere își pierde valabilitatea la data emiterii decizie de anulare sau de respingere a cererii de anulare, după caz, ori la 30 iunie 2016, în cazul în care firma nu depune cerere de anulare a penalităților.
Prin excepție de la prevederile din Codul de Procedură Fiscală, până la 30 iunie 2016 inclusiv, firmele care au notificat organul fiscal și au popriri asupra disponibilităților bănești, pot plăti sumele înscrise în adresele de înființare a popririi din banii indisponibilizați. Facilitatea va fi valabilă și pentru popririle înființate până la 30 iunie 2016 inclusiv.
Facilitățile vor fi aplicabile și pentru o cotă de 50% din majorările de întârziere datorate până la data intrării în vigoare a OU 39/2010 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, și anume 16 aprilie 2010,
”Un contribuabil poate beneficia de anularea penalităților de întârziere în oricare din situațiile prevăzute, dacă sunt îndeplinite condițiile pentru acordarea anulării”, este precizat în document.
În cazul obligațiilor de plată datorate bugetelor locale, amnistia va fi aplicată doar dacă membrii consiliului local decid în acest sens. Dacă decid să acorde facilitatea, atunci anularea va viza o cotă de 50% din majorările de întârziere, reprezentând componenta de penalitate de întârziere.
Consiliul local poate aproba și procedura de acordare a anulării cotei de 50% din majorările de întârziere reprezentând componenta de penalitate de întârziere.
Firmele în insolvență nu sunt luate în calcul la aministie
Proiectul mai prevede că nu vor fi considerate obligații de plată restante cele pentru care au fost acordate și sunt în derulare înlesniri la plată și nici datoriile stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată.
De asemenea, facilitatea nu va fi valabilă pentru obligațiile de plată rezultate din raporturi juridice contractuale (redevențe, chirii, dividende) și care nu reprezintă o condiție pentru acordarea anulării penalităților, cu excepția redevențelor miniere, petroliere și a celor rezultate din contracte de concesiune, arendă și alte contracte de exploatare eficientă a terenurilor cu destinație agricolă, încheiate de Agenția Domeniilor Statului, și nici pentru firmele aflate în insolvență.
”Obligațiile de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și transmise organului de executare fiscală în vederea recuperării, cu excepția amenzilor de orice fel, nu se înclud în vederea acordării anulării penalităților de întârziere de către organul fiscal central”, mai este indicat în document.
Pentru obligațiile de plată individualizate în titluri executorii transmise organului de executare fiscală în vederea recuperării, cererea de anulare a penalităților de întârziere se depune și se soluționează de către instituția sau autoritatea publică care a transmis titlul executoriu. În acest caz, condițiile de acordare a anulării penalităților de întârziere se limitează doar la tipul de obligație de plată pentru care instituția sau autoritatea publică are competența de stabilire a obligației de plată.
În luna mai a acestui an, Guvernul a decis, prin lege aplicată începând cu luna august, anularea obligațiilor fiscale rezultate în urma reîncadrării de către ANAF a veniturilor din activități independente ca activități dependente, apărute până la 1 iunie 2015 și neachitate, inclusiv diferențele de TVA aferentă veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuală.
A fost anulată și obligația de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate, neachitată, dar numai pentru persoanele a căror bază lunară de calcul este mai mică decât salariul de bază minim brut pe țară aferentă perioadelor fiscale cuprinse între 1 ianuarie 2012 și 31 decembrie 2014. Aceeași măsură a fost luată și pentru diferențele de taxă pe valoarea adăugată aferentă veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuală, cu obligațiile fiscale accesorii aferente, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului ca urmare a depășirii plafonului și neînregistrării ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată, pentru perioadele anterioare datei de 1 iunie 2015 și neachitate.
Și fostul Guvern a încercat să convingă firmele să își achite datoriile, prin ștergerea penalităților
În 2011, fostul Guvern a decis ca, pentru datoriile și dobânzile restante la 31 august 2011, penalitățile de întârziere să fie anulate dacă firmele își achită obligațiile până la sfârșitul acelui an.
Pentru firmele care își achitau datoriile până la 30 iunie 2012, cuantumul penalităților era redus cu 50%.