Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât sub 1,3 lei/l, după ce în urmă cu o lună atinsese un nivel record de 1,5 lei/l, relevă date analizate de Profit.ro. În această perioadă, benzina s-a scumpit într-un ritm de peste 2,5 ori mai rapid ca motorina, în ultimele 10 zile combustibilul diesel ieftinindu-se chiar.
Dacă pe 19 octombrie liderul pieței, OMV Petrom vindea motorina standard cu 8,32-8,35 lei/l și benzina standard cu 6,82-6,89 lei/l în stațiile Petrom din capitală, în prezent, în urma unor ieftiniri ale motorinei cu 3 bani/l și a unor scumpiri ale benzinei cu un ban/l efectuate marți, prețurile practicate astăzi au ajuns la 8,46-8,49 lei/l la motorină și la 7,18-7,24 lei/l la benzină. Ceea ce înseamnă că OMV Petrom a scumpit în ultima lună motorina cu 14 bani/l, iar benzina cu 36 bani/l.
Similar în cazul carburanților vânduți în stațiile OMV, de la 8,40-8,43 lei pe litrul de motorină și 6,94-6,97 lei pe litrul de benzină pe 19 octombrie, prețurile au urcat la 8,54-8,57 lei/l, respectiv 7,29-7,33 lei/l.
CITEȘTE ȘI TABEL Puterea medie de cumpărare în România, cu 51% sub media europeană. Clujul a depășit Timișul. Situația pe țăriAstfel, în prezent, cu excepția Lukoil, unde diferența dintre prețul benzinei și motorinei se situează la 1,36 lei/l, în cazul celorlalte rețele de stații importante, nivelul se situează sub 1,3 lei/l: 1,28 lei/l în cazul Petrom, 1,25 lei/l în cel al OMV, 1,27 lei/L la MOL și 1,26 lei/l la Rompetrol.
Evoluția prețului motorinei în stațiile din capitală din ultima lună
Iar în ultimele 10 zile, carburanții au avut o evoluție divergentă: în timp ce benzina standard s-a scumpit cu 5 bani/, motorina s-a ieftinit cu 7 bani/l, cel puțin în stațiile liderului pieței.
La prima vedere, situația este paradoxală, atât timp cât România își acoperă necesarul de benzină din producția internă, însă importă aproximativ o treime din motorina consumată, ca multe di celelalte state europene. Iar motorina era importată în principal din Rusia.
CITEȘTE ȘI GRAFIC Slăbește BNR șurubul? Lichiditatea din piața bancară, la cel mai bun nivel de la începutul războiului din UcrainaProbabil că, anticipând intrarea în vigoare a embragoului impus de UE importului de țiței rusesc (pe 5 decembrie) și de produse petroliere, inclusiv motorină, (pe 5 februarie), companiile autohtone, dar și cele europene, au importat masiv motorină, făcându-și stocuri pentru vremuri mai dificile.
Evoluția prețului benzinei în stațiile din capitală din ultima lună
Potrivit Oil Terminal, cantitatea de motorină manipulată a crescut în primele trei trimestre cu 72,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. E adevărat că o parte din aceasta este exportată în Ucraina, care recent a reintrodus accizele la importul de carburanți, însă evoluția prețurilor sugerează că importurile sunt în prezent suficiente pentru a acoperi cererea internă.
De altfel, potrivit OMV Petrom, și cererea internă de carburanți a avut o evoluție descendentă comparativ cu cea de anul trecut, reducându-se cu 3% în trimestrul al treilea, după ce în primul trimestru avansase cu 7%, iar în trimestrul al doilea coborâse cu 2%.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).
CITEȘTE ȘI Casele se scumpesc în marile orașe. La cât au ajuns acum prețurile”După anunțul OPEC de scădere a producției, a urmat o creștere a prețului. Am văzut asta, după care am văzut o stabilizare a prețului barilului de petrol și astăzi sau de două zile observ o ușoară scădere. Dar asta e legat de prețul petrolului care are o influență la noi în țară legat de prețul benzinei, în mod special. La motorină avem și cotațiile internaționale, fiind importatori de motorină. Cotațiile nu au scăzut”, a declarat în urmă cu o lună ministrul Energiei, Virgil Popescu.
Oficialul a precizat că dacă se putea produce mai multă motorină, acest lucru se făcea deja, având în vedere cererea de pe piață.