Studiu de impact: Una din trei companii din România riscă insolvența dacă este introdus impozitul de cifra de afaceri

Studiu de impact: Una din trei companii din România riscă insolvența dacă este introdus impozitul de cifra de afaceri
scris 3 iul 2017

Circa jumătate dintre companiile din România vor plăti impozite mai mari statului în cazul în care Guvernul introduce impozitul de cifra de afaceri în locul celui pe profit în 2018, iar una din trei firme active riscă insolvența deoarece nu va putea să acopere povara fiscală în creștere, arată un studiu de impact realizat de Iancu Guda, președinte al Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR) și lector al Institutului Bancar Român (IBR).

Este primul studiu de impact al măsurilor fiscale din noul program de guvernare al coaliției PSD-ALDE, în condițiile în care nici guvernul, nici PSD și nici autorii programului de guvernare nu au făcut public niciun fel de studiu de impact.

Urmărește-ne și pe Google News

Studiul de impact pornește de la o analiză a structurii sectorului companiilor din România, pe baza ultimelor situații financiare disponibile, scrie News.ro.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Pentru 2015, în România au depus bilanțuri 651.499 firme, din care 179.484 fără activitate, 427.089 cu cifre de afaceri de cel mult 500.000 euro, 19.172 cu afaceri cuprinse între 500.000 - 1 milion euro, 19.564 firme cu afaceri între 1-5 milioane euro, 3.057 firme cu afaceri între 5-10 milioane euro, 2.583 cu afaceri între 10-50 milioane euro, 288 firme cu afaceri între 50-100 milioane euro și 262 companii cu afaceri de peste 100 milioane euro.

Datele arată o polarizare excesivă a mediului românesc de afaceri, accentuată mai ales după criza financiară.

"Astfel, cele mai mari 1% dintre companiile din România (primele 4.500 de companii cu cea mai mare cifră de afaceri) concentrează aproximativ 67% din veniturile raportate de toate companiile active în anul 2015. Acest procent este mult superior gradului de concentrare înregistrat în Ungaria (64%), Polonia (62%) sau Cehia (51%)", arată studiul de impact realizat de Iancu Guda.

Ștampila nu va mai fi obligatorie pe contractele încheiate cu statul și pe niciun document în relația firmelor și persoanelor fizice cu autorități publice CITEȘTE ȘI Ștampila nu va mai fi obligatorie pe contractele încheiate cu statul și pe niciun document în relația firmelor și persoanelor fizice cu autorități publice

În plus, cifra de afaceri a celor mai mari 1.000 de companii a crescut de la 323 miliarde lei în 2008, an în care reprezenta 35% din cifrade afaceri totală a firmelor din România, la 567 miliarde lei în 2015, când ponderea a urcat la 49%.

Studiul de impact prevede trei scenarii. În primul scenariu, dacă în locul impozitului actual pe profit s-ar introduce un impozit de 1% din cifra de afaceri, statul ar în casa la buget 11,93 miliarde lei, cu 6,1% sub suma încasată în sistemul actual (impozit pe profit și pe venitul microîntreprinderilor), de 12,7 miliarde lei.

În acest caz, 26.000 de companii ar plăti un impozit mai mare, 133.000 de firme - un impozit inferior, în timp ce restul companiilor ar plăti același impozit precum cel din prezent.

În scenariul în care firmele ar plăti 2% din cifra de afaceri, suma colectată de stat ar urca la 23,88 miliarde lei, cu 88% peste nivelul actual. În cazul acesta, 347.000 de companii, adică jumătate din total, ar plăti un impozit mai mare, 124.000 de firme - un impozit inferior, iar restul companiilor ar plăti același impozit.

În al treilea scenariu, cu un impozit pe cifra de afaceri de 3% pentru firme în locul celui pe profit, statul ar încasa la buget 35,82 miliarde lei, cu 182% peste nivelul actual, iar 352.000 de companii ar plăti un impozit mai mare și 6.000 de firme - un impozit inferior.

Ca principiu general, la o cotă de impozitare de 1%, sunt avantajate firmele cu o marjă bruta de profit de peste 6,25%; la cota de 2% au de câștigat firmele cu marje peste 12,5%, iar la cota de 3% sunt avantajate doar firmele cu marje de profit de peste 18,75%.

Firmele cu pierderi plătesc mai mult în orice scenariu.

Totuși, deși impozitul pe cifra de afaceri vizează, cel puțin declarativ, încasarea de sume mai mari de la companiile mari, multinaționale, care recurg la optimizare fiscală prin metode precum cea a prețurilor de transfer pentru a plăti taxe mai mici în România, firmele mici, românești, ar fi cele mai vulnerabile la noul sistem fiscal, arată studiul de impact.

"Sub auspiciile actuale și având în vedere ipotezele prezentului studiu de impact, aproape jumătate din firmele active în România sunt expuse unor impozite în creștere începând cu anul 2018. Analizând posibilitățile pragmatice de optimizare a fluxului de numerar (operațional, investițional și financiar), aproximativ 60% dintre aceste companii nu vor putea să acopere povara fiscală în creștere. Astfel, aproximativ 1 din 3 companii care activează în România sunt expuse riscului de a intra în insolvență din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor în funcție de venit", arată concluziile documentului.

Pe baza acestor rezultate, autorul studiului de impact subliniază că introducerea unui impozit pe cifra de afaceri este o măsură dăunătoare.

Guvernul vrea să reducă termenul de intrare în vigoare a modificărilor din Codul fiscal, de la 6 luni la 3 luni CITEȘTE ȘI Guvernul vrea să reducă termenul de intrare în vigoare a modificărilor din Codul fiscal, de la 6 luni la 3 luni

"Noile măsuri fiscale, așa cum sunt prezentate în stadiul actual, par să trateze efectul și mai puțin cauza. Personal, cred că ar fi mai indicată o intervenție chirurgicală asupra cauzei, respectiv identificarea companiilor care reduc sau evită impozitarea profitului la nivelul real, și normalizarea acestuia conform realității. Dacă nu se ințelege și nu se rezolvă cauza, se va trata efectul într-un mod greșit", a afirmat Iancu Guda, la finalul studiului.

Analistul subliniază că mediul de afaceri din România suferă de o boală gravă, și anume lipsa păturii de mijloc, din cauza polarizării excesive, iar noul impozit ar putea agrava situația.

"Prin înlocuirea profitului brut cu cifra de afaceri ca bază impozabilă, noul guvern dorește, conform declarațiilor oficiale, să combată practica multinaționalelor, de optimizare fiscală și diminuare a impozitelor plătite. Personal, confirm afecțiunea de polarizare a mediului de afaceri și faptul că firmele mari înregistrează o sarcină fiscală inferioară celor mici, dar nu cred că un tratament în masă este cea mai fericită soluție, din cauza efectelor colaterale generalizate asupra tuturor companiilor care activează în România", a mai spus Guda.

Noul program de guvernare al coaliției PSD-ALDE prevede că toate firmele din România vor plăti, de la 1 ianuarie 2018, un impozit pe cifra de afaceri în locul impozitului pe profit, care va dispărea.

Măsura, o mare noutate fiscală, aduce beneficii statului, care încasează bani indiferent dacă firmele fac sau nu profit, și dezavantajează puternic companiile, mai ales cele aflate la început de drum, care vor plăti sume tot mai mari pe măsură ce se dezvoltă.

Măsurile sunt justificate de PSD prin faptul că România are cel mai mic grad de colectare a veniturilor la buget din Uniunea Europeană, însă au fost criticate dur de patronate și de oamenii de afaceri.

Astfel, Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), care reprezintă interesele a peste 550 de companii germane care au investit în România, a reacționat vineri la măsurile fiscale propuse în noul program de guvernare al coaliției PSD-ALDE, considerând că acestea sunt dăunătoare pentru România, defavorizează toate companiile, românești și străine, și scad atractivitatea țării pentru companiile germane.

viewscnt
Afla mai multe despre
impozit pe cifra de afaceri
insolventa
iancu guda