Doar câteva start-up-uri din România au fost prezente la Viva Tehnology (Vivatech), cele mai mare târg de tehnologie din Europa, organizat în perioada 15-17 iunie la Paris, în care companiile se pot prezenta unui public select și unde pot fi văzute tendințele viitorului în materie de tehnologie. România a fost, însă, prezentă la târg și prin intermediul unor companii multinaționale precum Carrefour sau Orange, care au prezentat și activitățile lor de pe piața românească, transmite corespondentul News.ro la Paris.
Deschis oficial în somptuosul palat al Primăriei din Paris de către primarul Anne Hidalgo, înconjurată de crema managerilor de mari companii franceze și internaționale din sectorul tehnologiei, târgul s-a bucurat de o participare selectă, de la mari corporații multinaționale până la start-up-uri ce încearcă să își facă un nume în lumea hiper-competitivă a tehnologiei.
Noul președinte al Franței, Emmanuel Macron, a ținut un discurs în prima zi a târgului, pentru a sublinia importanța pe care o acordă tehnologiei și start-up-urilor în modernizarea economică a țării.
Din România, participarea s-a rezumat la doar câteva start-up-uri venite prin intermediul marilor companii.
Astfel, grupul Carrefour a adus la Vivatech două start-up-uri românești considerate cu potențial. Primul dintre ele este Fullscreen Digital, o companie care motitorizează traseele clienților în suprafețele de retail și oferă date despre comportamentele de consum.
"Beneficiul soft-ului nostru este acela că oferă, într-o singură platformă, posibilitatea de a înțelege ceea ce fac oamenii în interiorul magazinelor sau mall-urilor, să-i profileze, ca să dea voie departamentului de marketing să retarget-eze, adică să arate advertising foarte relevant celor care au fost în mall-ul sau în magazinul respectiv sau să transmită, în timp ce oamenii sunt în magazin, un mesaj ca să-i cheme sau să îi facă mai atenți la oferte", a declarat, pentru corespondentul News.ro la Vivatech, directorul general al Fullscreen Digital, Dan Mărculescu.
Este exact principiul încurajat și căutat la astfel de târguri: creatorii de start-up-uri trebuie să aibă în minte, pe lângă idee, și traseul prin care ideea se poate transforma în bani.
"Beneficiul mare pentru business este că îți duce mai mulți oameni în magazin, ți-i aduce mai des și îi face să cumpere mai mult și produse mai relevante, fără să consume mult timp și mulți bani pentru marketing", a explicat Mărculescu.
Compania monitorizează în jur de 6 milioane de cumpărători unici, în mod anonim - fără a fi dezvăluită identitatea cumpărătorului -, și are date privind circa 250 de milioane de ore de cumpărare.
Fullscreen Digital a ajuns deja cel mai mare furnizor de servicii de monitorizare a mall-urilor de cumpărături din România și vrea să se extindă în Europa pe această piață, în condițiile în care are parteneriate cu Orange, Carrefour și alte companii mari.
Un alt start-up românesc prezent la Vivatech este Scoodit, gândit pentru a oferi soluții de gătit acasă persoanelor în funcție de ce alimente au la dispoziție într-un anumit moment.
"Practic, am reinventat cooking-ul tradițional, procedura aplicației pleacă dinspre ingrediente înspre rețete: ce ingrediente ai acasă sau găsești într-un supermarket, într-o piață, le adaugi în aplicație, iar aplicația îți dă sugestii de rețete combnând ingredientele pe care le introduci", a afirmat, pentru News.ro, directorul de operațiuni al Scoodit Inc, Răzvan Alexandru, prezent la Vivatech.
Astfel, consumatorului i se cere să facă fotografii ingredientelor de care dispune, care sunt recunoscute cu o aplicație specială integrată, apoi aplicația trimite sugestii de rețete.
Scoodit se află într-un stadiu incipient de dezvoltare și caută parteneri printre rețelele de retail prin care să ajungă la consumatorii finali și să transforme ideea în bani.
"Modelul de business este B to B to C (Business to Business to Consumer, n.r.)", a explicat Alexandru.
De altfel, la târg s-au prezentat multe start-up-uri focalizate pe comerț. Compania franceză Angus.ai oferă un serviciu de monitorizare video completă a activității umane, putând detecta, de exemplu, emoțiile unui client dintr-un supermarket, în timp ce start-up-ul american Tracxpoint pretinde că a inventat coșul de cumpărături al viitorului: complet tehnologizat, care detectează produsele introduse și calculează la final suma de plată.
Americanii au venit și cu schema de finanțare a noului coș de cumpărături, mult mai scump decât unul clasic: coșul este închiriat lanțurilor de retail, care plătesc în funcție de utilizarea sa și își recuperează banii de la producătorii bunurilor cumpărate.
Coșul de cumpărături hi-tech va fi testat în supermarket, în versiunea prototip, în circa șase luni, potrivit reprezentanților Tracxpoint.
CUM ARATĂ COMERȚUL VIITORULUI TESTAT LA PARIS
Companiile de retail au, de altfel, tot interesul să se adapteze la avansul tehnologiei și să își urmeze clienții pe terenul pe care aceștia se simt bine, iar start-up-urile oferă soluții utile, care se pot transforma rapid în bani.
În acest context, Carrefour a prezentat, la Vivatech, prin vocea directorului general al Carrefour România, Jean-Baptiste Dernoncourt, mai multe soluții implementate la filiala din România: C4Connect, o platformă de lucru integrată în cloud, incubatorul de inovație "Am o idee" sau Carrefour Pay, o aplicație de plată lansată la finalul lui 2016 ce permite verificarea prețurilor produselor prin scanarea codului de bare și plata cu telefonul mobil.
Însă inovarea nu se oprește la introducerea tehnologiiilor hi-tech în retail, ci înseamnă și transformarea substanțială a comerțului tradițional, din magazinele clasice.
Carrefour a prezentat jurnaliștilor prezenți la Vivatech modul în care evoluează comerțul tradițional într-unul dintre cele mai sofisticate orașe ale planetei: Paris.
Grupul de retail a lansat recent un magazin-pilot într-unul dintre cele mai chic cartiere pariziene, în care predomină tinerii cu o putere mare de cumpărare, echivalentul corporatiștilor din București.
Magazinul vinde mai ales produse proaspete, de calitate superioară, dar mai scumpe, integrând calitatea micilor magazine specializate franțuzești în cadrul unui supermarket cu o suprafață generoasă pentru Paris, de circa 1.400 metri pătrați.
Magazinul, considerat pe nișa premium-urban, face parte din strategia lanțului de retail de urmare a tendințelor de consum ale clienților și de spargere a pieței de larg consum în nișe tot mai sofisticate.
Una dintre nișele cu mare potențial în țările dezvoltate este cea a magazinelor bio. Carrefour a lansat chiar o linie specială de supermarketuri pe acest segment, Carrefour Bio, care numără deja 14 magazine în Franța, din care 12 în Paris, piața cu cea mai mare cerere.
Potrivit reprezentanților Carrefour, vânzările de produse bio ale rețelei din Franța cresc cu 15-25% pe an, iar oferta de produse bio abia face față cererii foarte mari.
Un magazin Carrefour Bio are o suprafață de circa 250-300 mp și vinde în jur de 5.000 de produse.
Și magazinele clasice ale Carrefour suferă o transformare radicală în ultimii ani, iar prototipul supermarketului viitorului poate fi văzut tot la Paris.
Rețeaua de supermarketuri citadine ale Carrefour din Franța, Carrefour City, a fost remodelată complet: în locul vitrinelor opace de supermarket cu care sunt obișnuiți românii, conceptul City are vitrine largi de magazine urbane, în care interiorul magazinului se oferă privirii pietonilor.
Magazinul are un spațiu de comuniune, în care oamenii din cartier sunt invitați în interiorul magazinului pentru a bea o cafea, a citi o carte sau a socializa, și are rafturi prin care cetățenii din zonă sunt invitați să facă schimb de cărți în mod gratuit.
Astfel de magazine devin tot mai integrate în viața zonei în care sunt amplasate și își invită clienții să îl co-dețină, punându-le la dispoziție spațiul.
Iar conceptele testate acum în orașe precum Paris vor deveni, peste câțiva ani, realități și în piețe secundare precum România, care au tendința să urmeze, cu o întârziere de câțiva ani, evoluțiile de pe piețele mature, spun specialiștii din retail.