Românii au cumpărat online, anul trecut, produse de peste 3,5 miliarde de euro, cu 30% mai mult decât în 2017, conform raportului anual GPeC, realizat împreună cu principalii jucători din piața românească de e-commerce.
Suma reprezintă doar segmentul numit e-tail (vânzările retail de produse tangibile) și nu include serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul downloadabil etc. Dacă ar fi adăugate și acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.
„Creșterea de aproape 30% este una dintre cele mai mari din Europa pentru al doilea an consecutiv, fapt care demonstrează potențialul uriaș al pieței românești de e-commerce. Dacă facem o medie, românii au cheltuit pentru cumpărături online aproape 10 milioane de euro în fiecare zi din 2018, în creștere semnificativă față de 7,67 milioane de euro, media zilnică din 2017”, spune Andrei Radu, CEO și fondator GPeC.
GPeC, cea mai mare comunitate de magazine online din România, centralizează datele și publică raportul anual oficial al pieței românești de comerț electronic.
Întreaga piață de retail din România este estimată la aproximativ 45 de miliarde de euro (raportul citează o estimare a eMag), ceea ce înseamnă că piața de e-commerce a ajuns la aproximativ 8% din total, în creștere semnificativă față de 5,6% în 2017 și aproximativ 4% în 2016.
Potrivit estimărilor GPeC și ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), piața românească de e-commerce va depăși pragul de 5 miliarde de euro în 2020.
CITEȘTE ȘI Indicele Robor la 3 luni a crescut la 2,97%Anul trecut, numărul de magazine online s-a dublat, la peste 15.000 de comercianți, de la circa 7.000 în 2017. În 2016, existau doar aproximativ 5.000 de magazine online relevante. O bună parte din comercianții online își încep afacerea direct în Marketplace-uri, fără a avea neapărat și o prezență online individuală (un website propriu).
În mai 2018, GPeC și compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de Internet pe un eșantion de 914 respondenți. Potrivit cercetării, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumpărat online cel puțin lunar, în creștere semnificativă față de 44%, procent înregistrat în 2017.
Factorii esențiali în luarea deciziei de cumpărare sunt: prețurile mici, livrarea rapidă și notorietatea magazinului online.
Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână , în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare. Datele au rămas neschimbate în 2018 comparativ cu 2017.
Principalele motive invocate de cei care nu au cumpărat online sunt, în ordine:
Neîncrederea că produsele prezentate pe website-urile magazinelor online corespund întocmai realității: 65% în 2018 comparativ cu 68% în 2017
Imposibilitatea de a vedea, testa și proba produsele: 58% în 2018 comparativ cu 53% în 2017
Neîncrederea în magazinele online / Teama de a nu fi fraudat: 46% în 2018 comparativ cu 51% în 2017
Plata taxelor de transport în plus față de prețul produsului: 33% în 2018 comparativ cu 30% în 2017
Cele mai importante două argumente care i-ar convinge pe non-cumpărători să facă pasul spre achizițiile online sunt:
Prețurile produselor să fie mai mici decât în magazinele clasice: 65% în 2018 vs. 54% în 2017
Livrarea cât mai rapidă a produselor: 38% în 2018 vs. 27% în 2017
Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalele categorii de produse vândute online în 2018 (inclusiv servicii și bunuri intangibile) au fost, în ordine (în funcție de frecvența de cumpărare): produsele din gama Electro-IT&C (PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc); produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc); biletele de avion și serviciile turistice (Travel); produsele pentru casă și decorațiuni; cărțile; cadourile și florile; biletele la spectacole și concerte, produsele din categoria Auto & Moto (inclusiv polițele RCA) precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc).
Metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul, cu o prondere covârșitoare de aproximativ 83%, înregistrând o scădere ușoară față de 2017, când procentul era de 85%.
Potrivit procesatorului Netpopia Payments, procentul mediu al plăților online prin card se situează în jurul valorii de 15%. Diferența de până la 100% este dată de alte metode de plată, precum Online Banking, Micro-Plăți prin SMS etc., cu precizarea că plățile prin SMS încep să câștige teren mai ales în cazul parcărilor, unde administrațiile publice devin interesate de implementarea acestei metode de plată.
Trend-urile care au marcat anul 2018 din perspectiva plăților online prin card, potrivit Netopia sunt:
Pentru prima dată, mobilul a depășit desktop-ul: 51% din tranzacțiile online plătite cu cardul au fost realizate de pe dispozitive mobile și 49% de pe Desktop
Tot în premieră, provincia a depășit Bucureștiul în ceea ce privește plata online prin card, astfel că 58% din totalul tranzacțiilor plătite prin card au fost generate din provincie și 42% din București
Bărbații au cheltuit mai mut decât femeile: 62% din plățile prin card sunt făcute de bărbați și 38% de femei
CITEȘTE ȘI VIDEO Un autocar se strecoară "la milimetru" printre mașinile staționate pe ambele părți ale carosabilului străzii-parcare Arthur Verona din centrul CapitaleiÎn campania de Black Friday din noiembrie 2018, românii au făcut cumpărături online de peste 250 de milioane de euro, în creștere cu aprox. 30% față de 2017, când valoarea se situa la puțin peste 200 de milioane de euro. Vânzările de Black Friday au crescut semnificativ raportat la valorile din anii trecuți, respectiv 130 milioane euro în 2016 și aproximativ 100 milioane euro în 2015 – ceea ce demonstrează că notorietatea celui mai mare eveniment de reduceri din online-ul românesc a crescut considerabil în rândul românilor.