UPDATE. Și celelalte companii care comercializează carburanți au decis să respecte "indicația" Ministerului de Finanțe, anunțată în premieră de Profit.ro, și au ieftinit benzina și motorina cu doar 32 de bani/l (reducerea de acciză + TVA aferentă), și nu cu 45 de bani/l. Ieftinirea este mai mică decât influența pe care a avut-o reintroducerea supraaccizei de către guvernul PSD, care a fost de 38 bani/l (32 bani/l acciza și 6 bani/l TVA aferentă).
Cel puțin o companie din România, OMV Petrom, a considerat că o postare a Ministerului de Finanțe este mai importantă decât o lege promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial și a decis ieftinirea cu doar a 32 de bani pe litrul de benzină și motorină de la 1 ianuarie 2020, în locul ieftinirii de 45 de bani care ar fi trebuit efectuată în cazul în care transfera tot efectul eliminării supraaaccizei în prețul la pompă.
Evident că respectiva companie nu avea obligația transferării reducerii întregii poveri fiscale către consumatori, însă istoric vorbind, de obicei acest lucru se întâmpla, în principal din motive de imagine. Curios este faptul că scăderea de prețuri este una identică cu efectul implicat de publicarea unei noi anexe a valorii accizelor, fără niciun temei legal, de Ministerul Finanțelor pe 31 decembrie, la ora 19.
OMV Petrom s-a folosit de un document publicat pe 31 decembrie, la ora 19, fără nici fundamentare legală, prin care ministerul finanțelor a decis să majoreze cu nu mai puțin de 7% nivelul accizelor stabilit de legea promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată cu numai o zi înainte în Monitorul Oficial.
Ministerul Finanțelor a decis, fără nicio bază legală, să majoreze accizele la carburanți care intraseră în vigoare cu numai o zi înainte, în urma promulgării de către președintele Iohannis și publicării în Monitorul Oficial a legii de eliminare a supraaccizei. Astfel, finanțele au decis, marți, la ora 19, că ieftinirea de 45 de bani/l cu tot cu TVA efectuată de Parlament este prea mare, dar și că nivelul minim al accizelor din UE este prea mic, și au majorat accizele cu 7% față de nivelul publicat cu o zi înainte în MO, cu 117 lei/1.000 l la benzină și cu 107 lei/1.000 l la motorină.
Explicația, deocamdată neoficială, a Ministerului Finanțelor, este aceea că a actualizat nivelul accizelor stabilit de Parlament pentru 2020 cu rata inflației din ultimii 3 ani, din 2017 încoace, susținând că astfel respectă spiritul legii promovate, luând în calcul evoluția cursului de schimb. Numai că inițiativa legislativă a fost depusă în Parlament în 2019, cu termen de aplicare 2020, și nu în 2017, ceea ce anulează orice justificare a MFP de a se întoarce 3 ani în timp.
În urma promulgării legii de către președinte și publicării ei în Monitorul Oficial pe 30 decembrie, accizele la benzină aplicabile de la 1 ianuarie deveniseră 1,656 lei/l, în cazul benzinei și de 1,518 lei pe litru, în cazul motorinei.
A doua zi însă, după amiaza, Ministerul de Finanțe a publicat un document, a cărui valoare legală este cel puțin discutabilă, cu un nou nivel al accizelor aplicabile de la 1 ianuarie 2020: de 1,773 lei/l de benzină și de 1.625 lei/l de motorină.
În textul premergător tabelului, Finanțele invocă 2 articole (art.342 alin.(1) și (2) și art.442 alin. (1) și (2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal) care vizează actualizarea nivelului accizelorcu “creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, față de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Național de Statistică până la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publică pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, până cel mai târziu pe data de 20 octombrie a fiecărui an”.
Numai că, în primul rând, accizele promulgate de președinte intrau în vigoare de la 1 ianuarie 2020 (și nu în 2019), ele neavând cu ce creștere a prețurilor de consum să fie actualizate, iar în al doilea rând, MFP trebuia să publice lista “până cel târziu pe data de 20 octombrie”, nu 31 decembrie, ora 19.
Nici măcar motivarea că Ministerul de Finanțe a majorat accizele la nivelul minim din UE nu ține. În primul rând, o lege nu poate fi modificată de un document postat pe site-ul MFP.
În al doilea rând, Uniunea Europeană impune, prin Directiva 96 din 2003, un nivel minim al accizelor de 330 euro/mia de litri la motorină, respectiv 359 euro/1000 litri la benzină, nivel calculat la cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent. Articolul 13 alin. 1 din aceeași directivă prevede că „pentru statele membre care nu au adoptat moneda euro, valoarea euro în monedele naționale care trebuie aplicată valorii ratelor de impozitare se fixează o dată pe an. Ratele de schimb care trebuie aplicate sunt cele obținute în prima zi lucrătoare din luna octombrie și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor calendaristic". Pentru anul viitor, cursul (de pe data de 1 octombrie 2019) este de 4,7511 lei pentru un euro, ceea ce face ca nivelul minim al accizei în UE să fie de 1.706 lei/mia de litri de benzină (76 de lei peste nivelul din legea publicată pe 30 decembrie în MO) și 1.568 lei/mia de litri de motorină (57 de lei peste nivelul din legea publicată pe 30 decembrie în MO).