Liderul pieței de carburanți, OMV Petrom, a majorat miercuri prețul motorinei cu 4 bani/l, după ce cu numai o zi în urmă efectuase prima scumpire din ultimele 55 de zile, interval în care prețul combustibililor s-a redus cu peste un leu. Și Lukoil a crescut miercuri prețul combustibilului diesel cu 2 bani/l. În schimb, liderul pieței a redus cu un ban pe litru prețul benzinei atât în stațiile Petrom, cât și în cele OMV, relevă date analizate de Profit.ro.
Începând cu 1 iulie, data intrării în vigoare a reducerii cu 50 de bani a prețurilor la pompă convenită de guvern și companii, și până în prezent, prețul motorinei s-a redus cu aproximativ un leu și 5 bani, iar cel al benzinei, cu un un leu și 20 de bani.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Motivul scumpirii motorinei este, probabil, accentuarea tensiunilor regionale, în principal, anunțul închiderii “pentru inspecții” a două dintre cele trei linii de export ale terminalului CPC de la Novorosisk, prin care este exportat țiței kazah în Europa, inclusiv către rafinăriile din România.
Evoluția prețului benzinei standard din ultimele 4 luni
România este importator net de țiței și motorină. Mai mult, companiile autohtone și-au majorat de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în pofida sancțiunilor impuse de UE, care însă intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an.
CITEȘTE ȘI S&P Global: Franța calcă, în mod neașteptat, pe urmele Germaniei. Economia franceză s-a contractat în august pentru prima dată în ultimul an și jumătateCompaniile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar produse petroliere rusești, până pe 5 februarie 2023. Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC, suspendat inițial pentru o lună de tribunalul rus, decizie anulată ulterior de o instanță superioară.
Consorțiul Caspian Pipeline (CPC) a suspendat încărcările de petrol din două din cele trei puncte de acostare la terminalul său de la Marea Neagră pentru inspecții, au declarat două surse din piață pentru Reuters.
CITEȘTE ȘI Macron îi îndeamnă pe francezi ”să accepte să plătească prețul libertății”„CPC a suspendat încărcările într-un din puncte din 17 august ca urmare a unor inspecții inspecției, celălalt nefiind funcțional încă de la începutul acestei luni din același motiv”, susține una dintre cele 2 surse citate de Reuters.
Kazahstanul intenționează ca, începând din luna septembrie, să vândă o parte din petrolul său via cea mai mare conductă petrolieră din Azerbaidjan, ca o alternativă la oleoductul CPC pe care Rusia a amenințat în trecut să îl închidă.
CITEȘTE ȘI Rusia a fost în iulie cel mai mare furnizor de petrol al Chinei, pentru a treia lună consecutivPresa rusă a acuzat Rompetrol, fără a prezenta dovezi, că furnizează carburanți Armatei Ucrainene și a propus naționalizarea terminalului CPC de la Novorosisk. Acuzațiile au fost reluate și de Pravda, care a adăugat și Azerbaidjanul pe lista statelor care alimentează armata ucraineană. De altfel, și Uniunea Europeană recunoaște, în textul celui de-al șaselea pachet cu sancțiuni impuse Rusiei, că există riscul unei întreruperi a aprovizionării cu țiței în porturile din Marea Neagră și „recomandă” ca statele membre „să acționeze în spiritul solidarității și al cooperării regionale”.
Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”, a precizat Virgil Popescu.